کد خبر: ۳۱۴۸۵۹
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۴۴
زندگی زناشویی بدون ازدواج رسمی یا زندگی مشترک بدون ازدواج از دید برخی ازدواج سفید نام گرفته است. حال سوال اینجاست، ازدواج سفید در ایران مجازات دارد؟
ناطقان: وقتی واژه ازدواج به گوش ما می‌خورد آنچه به ذهن ما خطور می‌کند ازدواج دائم یا موقت است که در شرع و قانون مورد پذیرش قرار گرفته است اما ازدواج سفید پدیده‌ای نوظهور بوده که کمتر افرادی با آن آشنا هستند. ازدواج سفید برخلاف دو ازدواج قبلی جایگاه شرعی و قانونی ندارد. در واقع در ازدواج سفید عقد و نکاح شرعی خوانده نمی‌شود. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع مجازات اعدام برای ازدواج سفید می‌پردازیم.
ازدواج سفید

در کشور ما پدیده ازدواج سفید از دو بعد می‌تواند مورد ارزیابی قرار گیرد. یک بعد جامعه‌شناسی و بعد دیگر قانونی و شرعی است. از دیدگاه جامعه‌شناسی علت اصلی عدم امکان ازدواج به‌صورت رسمی مشکلات اقتصادی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

از لحاظ قانونی و شرعی هم رابطه‌ای که خارج از شرع و قانون باشد مورد پذیرش نیست. چراکه از لحاظ قانونی، ازدواج سفید نامشروع و در صورت اثبات در حکم «زنا» خواهد بود. فرزند حاصل از این رابطه نامشروع تلقی می‌شود و مشکلات و مسائل خاص خود را دارد.

ازدواج سفید
آیا ازدواج سفید جرم است؟

برای اینکه ازدواج منعقد شده بین طرفین دارای وجاهت و ارزش قانونی باشد می‌بایست اصول و مقررات قانونی در آن رعایت شود وگرنه ازدواج صورت گرفته مورد حمایت قانون قرار نمی‌گیرد. در خصوص ازدواج سفید از منظر قانون باید گفت که باتوجه به اینکه در چنین ازدواجی اصول شرعی و قانونی رعایت نمی‌شود، چنین ازدواجی از لحاظ قانون رسمیت ندارد. چنین رابطه‌ای بر پایه رابطه نامشروع و زنا قابل مجازات است.
براساس ماده ۲۲۱ قانون مجازات اسلامی زنا عبارت است از رابطه جنسی مرد و زنی که رابطه زوجیت بین آن‌ها نبوده است. باتوجه به اینکه ازدواج سفید در قانون ما با عنوان رابطه زوجیت مورد قبول نیست. بنابراین چنین رابطه‌ای اگر اثبات شود، می‌تواند با عنوان زنا مورد بررسی قرار بگیرد و برای طرفین آن مجازات تعیین شود. همچنین اگر یکی از طرفین یا هر دوی آن‌ها متاهل باشند و در چنین رابطه‌ای قرار بگیرند، به مجازات سنگین‌تر از باب زنای محصنه یعنی سنگسار (اعدام) محکوم می‌شوند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین