کد خبر: ۳۱۴۹۰۳
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۱
نخست وزیر قرقیزستان از انجام مذاکراتی با مقامات چینی جهت فروش برق به این کشور خبر داد.
ناطقان: «عاقل بیک جباراف» نخست وزیر قرقیزستان در نشست تجارتی با شرکت های روسی گفت: این کشور در حال انجام مذاکرات فشرده با مقامات چین جهت فروش برق به این کشور است.

وی ادامه داد:طبق برنامه در جریان سفر آتی «سادیر جباراف» رئیس جمهور قرقیزستان به چین، قرارداد فروش برق به این کشور به امضا خواهد رسید.

نخست وزیر قرقیزستان افزود: قیمت نهایی فروش برق هنوز مشخص نشده اما چین در نظر دارد تا برق خریداری شده را به شهروندان خود بین 6 تا 8 سنت بفروشد.

جباراف خاطر نشان کرد: علاوه بر این برای اجرای پروژه «کاسا -1000» دولت قرقیزستان 330 میلیون دلار وام از «پکن» دریافت کرده و  ما باید از ژانویه سال 2024، حداقل 300 مگاوات برق را به قیمت 8 «سنت» در هر کیلووات به چین عرضه کنیم.

یکی از پروژه های مهم در آسیای مرکزی و به خصوص قرقیزستان اجرای پروژه «کاسا 1000» است که تاکنون اجرایی نشده است.

رهبران افغانستان، قرقیزستان، تاجیکستان و پاکستان در اردیبهشت ماه 1395 ، پروژۀ انتقال برق کاسا-  1000 را در شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان افتتاح کردند.

این پروژه از قرقیزستان تا پاکستان 1227 کیلومتر طول دارد که ۴۴۷ کیلومتر در آسیای مرکزی قرار دارد و به طول 550 کیلومتر از شش ولایت و 23 ولسوالی افغانستان عبور می‌کند.

قرار است که پس از بهره برداری این پروژه، افغانستان سالانه در کنار 300 مگاوات برق، حدود 45 میلیون دلار درآمد به دست آورد.

گفتنی است پروژه کاسا-1000، یکی از پروژه های مهم منطقه ای بوده و برق اضافی قرقیزستان و تاجیکستان را در فصل تابستان به افغانستان و پاکستان انتقال می‌دهد. هزینه این پروژه بیش از یک میلیارد دلار تخمین زده شده است که نیمی از این مبلغ توسط بانک جهانی تأمین می شود.
منبع: فارس
برچسب ها: قرقیزستان ، چین ، برق
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین