کد خبر: ۳۱۵۰۷۲
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۴:۰۰
یکی از مسائلی که بعد از فوت فرد مطرح می‌شود انحصار وراثت است که شامل تعیین تکلیف برای تمام اموال منقول و غیرمنقول می‌شود. در این میان، نحوه انجام انحصار وراثت حقوق بازنشستگی از پرتکرارترین سوالات افراد است.
ناطقان: حقوق بازنشستگی یکی از دارایی‌هایی است که قابلیت تقسیم میان وراث را دارد اما شرایط تعلق گرفتن آن به وراث و سهم هر یک از افراد متفاوت است. اگر شما نیز در این مورد با چالش مواجه شده‌اید و می‌خواهید بدانید انحصار وراثت حقوق بازنشستگی چگونه انجام می‌شود در این مطلب از مجله دلتا همراه ما باشید.
سهم وراث از حقوق بازنشستگی چقدر است؟

در انحصار وراثت حقوق بازنشستگی، سهم همسر فرد متوفی از حقوق بازنشستگی ۵۰ درصد مشخص شده است. اگر فرد متوفی چند همسر دائم داشته است این ۵۰ درصد میان آن‌ها تقسیم می‌شود. در ارتباط با سهم فرزندان از حقوق بازنشستگی، سهم فرزند دختر و فرزند پسر با یکدیگر برابر است. به‌طورکلی، فرزندان ۲۵ درصد از کل حقوق بازنشستگی را دریافت می‌کنند. بااین‌حال، اگر دختر ازدواج کند یا شاغل شود و پسر ۲۵ ساله شود سهم آن‌ها از حقوق بازنشستگی والد حذف می‌شود.

سهم پدر و مادر فرد متوفی از حقوق بازنشستگی نیز ۲۰ درصد است. این سهم در صورتی به والدین متوفی تعلق می‌گیرد که آن‌ها تحت تکفل باشند یا مادر بالای ۵۵ سال و پدر بالای ۶۰ سال سن داشته باشد. همچنین، اگر تایید شود که پدر و مادر ازکارافتاده یا ناتوان هستند به آن‌ها از حقوق بازنشستگی سهم تعلق می‌گیرد. این موضوع نیز مهم است که والدین متوفی از تامین اجتماعی حقوق دریافت نکنند.

حقوق بازنشستگی
انحصار وراثت حقوق بازنشستگی چقدر طول می‌کشد؟

به‌طورکلی، زمان لازم برای انحصار وراثت حقوق بازنشستگی به این موضوع بستگی دارد که چقدر پرونده انحصار وراثت پیچیده باشد یا موانعی در انجام مراحل آن ایجاد شود. همانطور که مطرح شد یک ماه از زمان انحصار وراثت به انتشار آگهی درخواست انحصار وراثت اختصاص داده می‌شود. در کل، انجام مراحل آن حدود یک تا دو ماه طول می‌کشد.

درنهایت، برای انحصار وراثت حقوق بازنشستگی دریافت گواهی انحصار وراثت ضروری است که برای دریافت این مدارک انجام مراحل متعددی از جمله گرفتن استشهادیه محضری، رسید مالیاتی و انتشار آگهی درخواست انحصار وراثت در روزنامه کثیرالانتشار لازم است. بعد از طی کردن این مراحل افرادی که از حقوق بازنشستگی سهم دارند و همچنین میزان سهم هر یک از این افراد مشخص می‌شود.
برچسب ها: سهم ، وراث ، بازنشستگی
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین