کد خبر: ۳۱۵۰۷۷
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۲:۴۳
مهریه از حقوق زن است که از زمان عقد نکاح بر گردن مرد قرار می‌گیرد چه مرد در قید حیات باشد چه فوت کرده باشد.
ناطقان: از جمله افرادی که از متوفی ارث می‌برد همسر دائمی مرد است. زوجه متوفی با تمامی طبقات ارث (فرزندان، والدین متوفی و غیره) ارث می‌برد. همچنین اگر شوهر، مهریه زن خود را در زمان حیات پرداخت نکرده باشد، زن می‌تواند از اموال برجا مانده از وی مهریه خود را وصول کند. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع دریافت مهریه از ارث شوهر می‌پردازیم.
پرداخت مهریه از اموال برجا مانده از شوهر

اگر شوهر از خود اموالی را بر جا گذاشته باشد، بدهی‌های وی از این اموال پرداخت می‌شود. لازم به ذکر است که مهریه زن نیز یکی از بدهی‌های مرد به‌حساب می‌آید و جزو دین ممتاز است و بر سایر بدهی‌های متوفی ارجحیت دارد و باید زودتر پرداخت شود.

دریافت مهریه از ارث
نحوه‌ دریافت مهریه از ارث شوهر

اگر زنی بخواهد از اموال شوهر متوفی، مهریه خود را دریافت کند همان روش دریافت مهریه در زمان حیات را باید سپری کند. نکته مهم که باید به آن توجه شود آن است که اگر میزان مهریه وجه نقد باشد، ملاک نرخ تورم زمان فوت همسر است. برای مثال اگر ۵ سال پیش شوهر فوت کرده باشد همان نرخ ۵ سال پیش پرداخت می‌شود. درصورتی‌که اگر مهریه سکه باشد به قیمت روز دریافت می‌شود.

درخواست مطالبه مهریه از ارث شوهر زمانی امکان‌پذیر است که پدرشوهر و شوهر هر دو فوت کرده باشند. در این حالت زن از سهم‌الارثی که به همسرش رسیده است و همچنین جوابگوی مهریه است از دادگاه تقاضای دریافت مهریه را می‌کند.

اگر زن قصد دریافت مهریه از سهم‌الارث داشته باشد، یک دادخواست تامین اموال را به دادگاه خانواده تقدیم می‌کند. دادگاه، اموال مربوطه را تا سپری شدن روند قانونی توقیف می‌کند و زمانی‌که اموال از طریق مزایده بفروش برسد و مهریه پرداخت شود اموال آزاد می‌شود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین