کد خبر: ۳۱۵۰۷۸
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۳۰
به مدتی که زنان بعد از طلاق، فوت همسر و فسخ نکاح باید رعایت کنند و حق ازدواج مجدد را ندارند، عده می‌گویند.
ناطقان: یکی از احکام مهم طلاق، لزوم نگه داشتن عده برای زنان است. بر اساس شرع و قانون مدت عده طلاق، ۳ ماه است. در حالت کلی زنان موظف به نگه داشتن عده بعد از طلاق هستند اما سوال اینجاست که آیا هر زنی پس از وفات همسر یا طلاق یا انقضاء مدت در ازدواج موقت ملزم به نگه داشتن عده است؟ و اگر اینطور نیست رعایت عده بر چه زنانی واجب نیست؟ در این مطلب از مجله دلتا به موضوع زنانی که عده ندارند می‌پردازیم.
زنانی که عده طلاق ندارند
عده طلاق دختر باکره

همان‌گونه که گفتیم عده طلاق برای زنان الزامی است، هدف از نگه‌داشتن عده جلوگیری از اختلاط نسل است. (مشخص شدن نسل فرزند زن باردار)

بنابراین در مورد زنانی که امکان بارداری آن‌ها وجود ندارد، نیازی به نگه‌داشتن عده طلاق نیست. بنابراین اگر دختری ازدواج کند و پیش از طلاق رابطه جنسی با همسر خود نداشته باشد و باکره باشد نیازی به نگه داشتن عده طلاق ندارد. این موضوع به این دلیل است که امکان بارداری وی وجود نداشته است.

عده طلاق
عده طلاق زن یائسه

یکی دیگر از زنانی که احتیاجی به نگه داشتن عده بعد از طلاق ندارند زنان یائسه هستند.

عده این زنان در قانون مشخص نشده است. این زنان طبق ماده ۱۱۵۵ قانون مدنی نیازی به نگه داشتن عده طلاق ندارند. این ماده به صراحت، برای زنان یائسه استثنا قائل شده است و بیان کرده است که لازم نیست عده طلاق را نگه دارند.

منظور از زن یائسه زنانی هستند که عادت ماهانه نمی‌شوند و به همین دلیل امکان بارداری نیز ندارند.

نکته‌ای که باید به آن توجه کنید آن است که این زنان فقط عده طلاق را لازم نیست نگه دارند اما عده فوت را باید نگه دارند.
برچسب ها: زنان ، عده ، طلاق
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین