کد خبر: ۳۱۵۶۷۱
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۳
عربستان در آستان سفر «بن سلمان» به آنکارا ممنوعیت سفر به ترکیه را که از زمان قتل جمال خاشقچی برقرار شده بود، لغو کرد.
ناطقان: به نقل از عربی ۲۱، دولت عربستان سعودی امروز دوشنبه اعلام کرد که ممنوعیت سفر شهروندان این کشور به ترکیه را در آستانه سفر محمد بن سلمان ولیعهد سعودی به آنکارا برداشت.

وزارت کشور عربستان اعلام کرد: با توجه به برداشته شدن ممنوعیت سفر ناشی از ویروس کرونا در سطح جهان، ریاض تصمیم گرفته است سفر مستقیم یا غیر مستقیم شهروندانش به کشورهای اتیوپی، ترکیه، ویتنام و هند را لغو کند.

عربستان بعد از ترور جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد در کنسولگری این کشور در استانبول، به شهروندانش اعلام کرد که به ترکیه سفر نکنند.

روابط میان عربستان و ترکیه که در پی قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد در استانبول تیره شده بود، با سفر رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه به ریاض مجدد از سرگرفته شد.

یک سال پس از قتل خاشقچی، ولیعهد سعودی در ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۹، در مصاحبه با رادیو سراسری آمریکا، مسئولیت قتل روزنامه نگار سعودی و ستون‌نویس روزنامه «واشنگتن پست» را پذیرفت؛ وی گفت که این قتل در دوره مسئولیت او اما بدون اطلاع وی انجام گرفت. قتل خاشقچی به تنش بیشتر میان ترکیه و عربستان دامن زد و دامنه تضادها و اختلاف‌های دو کشور را گسترده‌تر کرد.

بعد از قتل وحشیانه خاشقچی، سعودی‌ها در ابتدا منکر قتل شدند و با انتشار فیلم جعلی از بدل روزنامه نگار منتقد اعلام کردند که او پس از انجام کار اداری از ساختمان کنسولگری خارج شده اما طولی نکشید با آشکار شدن واقعیت ماجرا دست مقام‌های سعودی در این جنایت رو شد.

پرونده قتل خاشقچی از همان زمان تاکنون به چالش مهم بر سر راه و تیرگی روابط ریاض – آنکارا مبدل شده بود و مقام‌های ترکیه با پیگیری این پرونده خواستار روشن شدن نقش و مجازات مسئولان بلند پایه سعودی در این پرونده بودند.

اما با توجه به اینکه ترکیه با بحران شدید اقتصادی مواجه است و حدود یک سال دیگر انتخابات ریاست جمهوری این کشور برگزار خواهد شد، اردوغان برای جلب آرای مردمی و انتخاب مجدد به دنبال جذب سرمایه خارجی است.
منبع: مهر
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین