کد خبر: ۳۱۶۷۰۴
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰
نمایندگان آمریکا و طالبان افغانستان برای نخستین بار در سه ماه گذشته در دوحه قطر با یکدیگر دیدار کردند.
ناطقان: توماس وست، نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان و امیرخان متقی، وزیر امور خارجه طالبان به همراه هیئت‌هایی از هر دو کشور در قطر پای میز مذاکره رفتند.

پس از آنکه طالبان در ماه مارس تصمیم گرفت تحصیل دختران در مقطع متوسطه را ممنوع کند، ایالات متحده گفتگو را در ماه مارس متوقف کرد.

عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه طالبان در توییتر نوشت، ‌نمایندگان وزارت خزانه‌داری آمریکا و کاخ سفید هم در این دیدار دو روزه حضور داشتند.

پایگاه خبری العربی الجدید اعلام کرد، هیئت آمریکایی و هیئت افغانستانی - شامل مقامات وزارت دارایی و بانک مرکزی افغانستان - به بحث درباره وضعیت ذخایر مسدود شده افغانستان پرداختند.

بلخی در توییتر نوشت: امیرخان متقی از اعلام کمک ۵۵ میلیون دلاری بشردوستانه آمریکا به قربانیان زلزله اخیر این کشور تقدیر کرده و بر آزادسازی دارایی‌های مسدود شده و لغو تحریم‌ها تاکید کرد.

به گفته بلخی، این وزیر خارجه طالبان تاکید کرد که تعامل با دولت این کشور باید همکاری‌جویانه و مثبت - و نه بر مبنای تاکتیک‌های اعمال فشار - باشد.

طرف آمریکایی اعلام کرد که خواستار تعامل با طالبان و ثبات در افغانستان بوده و از مخالفت مسلحانه در افغانستان حمایت نمی‌کند، چرا که آن را زیان‌آور می‌داند.

به گفته بلخی، طرفین از این گفت‌وگوها ابراز رضایت و توافق کردند که این مذاکرات را ادامه دهند. متقی در این دیدار بار دیگر بر تعهد طالبان مبنی بر اینکه از خاک افغانستان برای حمله به هیچ کشوری استفاده نمی‌شود، تاکید کرد.

نشست دوحه در حالی اتفاق افتاد که گزارش‌هایی مبنی بر همکاری آمریکا و افغانستان بر سر ایجاد سازوکاری برای دسترسی بانک مرکزی افغانستان به هفت میلیارد دلار دارایی مسدود شده این کشور در آمریکا به گوش می‌رسد.

آن‌ها همچنین به بررسی‌ راه‌های کمک آمریکا به افغانستان برای رسیدگی به زلزله اخیر این کشور گفت‌وگو کردند، فاجعه‌ای که دست کم ۱۱۵۰ شهروند افغانستان را به کام مرگ کشاند.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین