کد خبر: ۳۱۶۷۱۹
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۴۰۱ - ۰۰:۳۳
ازدواج کردن و جاری شدن صیغه عقد بین دو فرد که تمایل به ازدواج با یکدیگر دارند، مستلزم طی کردن مراحل قانونی خاصی است. از جمله مهم‌ترین شرایط لازم می‌توان به رضایت دو طرف اشاره کرد. راضی بودن طرفین برای ازدواج و جاری شدن صیغه عقد لازم است؛ اما کافی نیست‌. علاوه بر رضایت طرفین کسب رضایت پدر نیز لازم و ضروری است. در خصوص علت این امر لازم به توضیح است که ایران یک کشور اسلامی است و قوانین آن هم الهام گرفته از قوانین اسلامی هستند‌.
ناطقان: با توجه به این موضوع که در دین اسلام اخذ اجازه پدر برای عقد دختر باکره لازم است، در ایران نیز این مورد جز شروط لازم برای جاری شدن صیغه عقد محسوب می‌شود. با این وجود در سال‌های اخیر در معیارهای ازدواج و انتخاب همسر تفاوت‌هایی به وجود آمده است. تفاوت معیارهای انتخاب همسر و همچنین تفاوت در نوع و طریقه زندگی سبب شده تا در برخی موارد فرزندان و والدین در خصوص معیارهای ازدواج با یکدیگر به مشکل بخورند. در چنین شرایطی سؤالی که برای بسیاری از افراد مطرح می‌شود، این است که آیا امکان ازدواج فرزندان بدون اجازه پدر ممکن است یا خیر! برای دانستن پاسخ سؤال با ما همراه باشید‌.
ازدواج بدون اجازه پدر

تفاوت در معیارهای ازدواج سبب می‌شود تا برخی از والدین هنگام انتخاب همسر برای فرزند خود به مشکل بخورند. به‌عنوان مثال ممکن است شخصی که فرزند برای ازدواج انتخاب کرده است، مورد تأیید والدین نباشد. در چنین مواقعی برخی از والدین از خواسته خود گذشت می‌کنند. به بیانی دیگر با چشم‌پوشی بر روی معیارهایی که برای ازدواج فرزند خود در نظر دارند، به خواسته فرزند خود احترام می‌گذارند و اجازه جاری شدن عقد را می‌دهند. با این وجود والدینی هم هستند که تحت هیچ شرایطی از مواضعی که برای خود در نظر گرفته‌اند کوتاه نمی‌آیند و اجازه ازدواج را به فرزند خود نمی‌دهند.
به‌طور کلی طبق قوانین کشور ایران اگر دختر باکره‌ای قصد ازدواج داشته باشد برای جاری شدن صیغه عقد اخذ اجازه پدر و اگر به هر دلیلی پدر نباشد اخذ اجازه جد پدری لازم و ضروری است‌. حتی اگر دختر باکره به سن بلوغ هم رسیده باشد باز هم برای جاری شدن صیغه عقد و ازدواج نیاز به اخذ اجازه پدر دارد. با این وجود در برخی شرایط والدین بدون هیچ دلیل قانع‌کننده‌ای نسبت به ازدواج فرزند خود اعلام عدم رضایت می‌کنند. در چنین مواردی اگر به دادگاه ثابت شود که دلیل پدر برای مخالفت دلیل درست و منطقی نیست حق اجازه دادن برای عقد را از پدر ساقط می‌کند‌. دختر برای اثبات این موضوع می‌تواند مردی که قصد ازدواج با او را دارد به‌طور کامل به دادگاه معرفی کند‌. در صورت تأیید شدن فرد توسط دادگاه، دادگاه اجازه عقد برای دختر باکره را صادر می‌کند.

ازدواج فرزندان بدون اجازه والدین

در بالا اشاره شد که دختر باکره برای ازدواج نیاز به اخذ اجازه از پدر دارد. در این مورد لازم به توضیح است که تنها در صورتی برای جاری شدن صیغه عقد نیاز به اخذ اجازه از پدر است که دختر باکره یا همان دوشیزه باشد. به بیانی دیگر اگر دختر قبلاً ازدواج کرده باشد و با همسر خود رابطه جنسی داشته، برای ازدواج مجدد نیاز به اخذ اجازه از پدر خود ندارد. اگر دختری ازدواج نکرده باشد و به‌واسطه داشتن رابطه جنسی نامشروع باکره نباشد، باز هم برای ازدواج نیاز به اخذ اجازه از پدر خود ندارد‌؛ بنابراین می‌توان گفت موارد گفته شده از جمله موارد ازدواج فرزندان بدون اجازه پدر هستند. ناگفته نماند که تنها در صورتی که باکره بودن دختر به‌واسطه رابطه جنسی از بین رفته باشد اخذ اجازه پدر برای ازدواج از او برداشته می‌شود. اگر باکره بودن دختر به دلایل دیگر نظیر تصادف یا حادثه از بین رفته باشد برای ازدواج نیاز به گرفتن اجازه از پدر دارد. به‌عنوان نکته پایانی در این خصوص لازم به توضیح است در مواردی که پدر یا جد پدری حاضر نباشند، یا به هر دلیلی امکان گرفتن اجازه از آن‌ها وجود نداشته باشد و دختر نیاز به ازدواج داشته باشد، دادگاه اجازه ازدواج او را صادر می‌کند.
مراحل گرفتن گواهی برای ازدواج بدون اجازه پدر

اگر دختر بنا به هر دلیلی تمایل به دریافت اجازه دادگاه برای عقد داشته باشد، باید مراحل خاصی را طی کند. شروع این مراحل با دادن یک دادخواست به دادگاه است. دادخواست موردنظر باید شامل تقاضای صدور اجازه عقد از طرف دادگاه باشد. برای ثبت این دادخواست متقاضی باید هزینه‌ای پرداخت کند. در خصوص نحوه ثبت این دادخواست لازم به توضیح است که برای ثبت آن مراجعه به دفاتر خدمات قضایی کافی است. به این دفاتر مراجعه کرده و هزینه مربوطه را پرداخت می‌کنید. با توجه به این توضیح می‌توان گفت برای ثبت دادخواست مراجعه به دفاتر دادگاه لازم نیست.
شرایط لازم برای ازدواج فرزندان بدون اجازه پدر

در این قسمت به توضیح بیشتر در مورد شرایط می‌پردازیم که در صورت وجود آن‌ها امکان ازدواج فرزندان بدون اجازه پدر وجود دارد.
از جمله این شرایط می‌توان به مواردی اشاره کرد که دختر باکره نباشد. ناگفته نماند که اگر باکره بودن دختر به دلیل تصادف یا حادثه از بین رفته باشد، برای عقد اجازه پدر لازم است، ولی اگر باواسطه رابطه جنسی باکره نباشد برای عقد نیاز به اخذ اجازه از پدر نیست. موردی دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد شرایطی است که ازدواج دوم دختر باشد؛ یعنی دختر قبلاً ازدواج کرده به دلیل طلاق یا فوت همسر، از همسر خود جدا شده و قصد ازدواج مجدد دارد. دختری با چنین شرایطی برای عقد نیاز به اجازه پدر ندارد. مورد دیگر که جزء موارد ازدواج فرزندان بدون اجازه پدر محسوب می‌شود، شرایطی است که دختر باکره است، اما پدر بدون هیچ دلیل منطقی و قانع‌کنندگی نسبت به ازدواج او مخالف است. در چنین شرایطی دادگاه از پدر می‌خواهد تا دلیل مخالفت خود با ازدواج دخترش را به دادگاه توضیح دهد‌. اگر پس از توضیح علت، علت گفته شده برای دادگاه قابل‌قبول نباشد، دختر این حق را دارد تا از طریق دادگاه نسبت به دریافت گواهی که برای عقد نیاز به اخذ اجازه پدر ندارد، اقدام کند.

از دیگر مواردی که دختر می‌تواند بدون اجازه پدر ازدواج کند می‌توان به این مورد اشاره کرد که دختر باکره باشد، اما مدرک تحصیلی او کارشناسی ارشد است. علاوه بر مدرک تحصیلی باید ۵ سال سابقه کار با بیمه داشته باشد تا بتواند بدون اجازه پدر خود ازدواج کند. در برخی موارد هم پدر و جد پدر حاضر نیستند. در این شرایط اخذ اجازه مادر یا دیگر اعضای خانواده لازم نیست. دختر باید از دادگاه نسبت به دریافت اجازه عقد اقدام کند.

در اینجا با موضوع ازدواج فرزندان بدون اجازه پدر آشنا شدید. دانستید که برای ازدواج دختر باکره اخذ اجازه پدر لازم و ضروری است. با وجود این قانون در برخی موارد با توجه به شرایط دختر می‌تواند از دادگاه نسبت به دریافت گواهی ازدواج بدون اجازه پدر اقدام کند. از جمله این شرایط می‌توان به مواردی اشاره کرد که دختر باکره است، اما پدر بدون هیچ دلیل منطقی با ازدواج او مخالفت می‌کند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین