کد خبر: ۳۱۷۰۸۱
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۴۰۱ - ۰۶:۱۲
قدرالسهم و یا سهم عیان از عرصه چیست ؟ ،قدرالسهم آپارتمان دلالت بر مقدار زمینی دارد که به یک واحد آپارتمانی که در یک ساختمان چند واحدی بناشده، تعلق دارد. که این مقدار سهم، از کل زمینی که آپارتمان در آن واقع شده به یک واحد آپارتمانی تعلق می‌گیرد. در اصطلاح به کل زمین عرصه می‌گویند.
ناطقان: به قدرالسهم سهم، اعیان از عرصه هم می‌گویند. بنابراین قیمت یک واحد آپارتمانی به مقدار قدرالسهمی که دارد بستگی دارد. به گونه‌ای که هر چه قدرالسهم بیشتری داشته باشد، ارزش بیشتری هم خواهد داشت. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت آپارتمان‌هایی که در زمین‌هایی با متراژ بالا بنا می‌شوند و تعداد واحد‌های کمتری هم دارند، قدرالسهم بیشتری هم خواهند داشت. در نتیجه قیمت و ارزش بالاتری هم دارند.

قدرالسهم و یا سهم عیان از عرصه چیست ؟
اهمیت قدرالسهم

مسئله‌ي قدرالسهم در تعيين قيمت و ارزش آپارتمان‌ها و ساختمان‌ها بسيار دخيل است. بنابراین هنگام خریدن یک آپارتمان باید از میزان قدرالسهم آن مطلع باشیم. طبق آنچه پیشتر هم گفته شد، ارزش واحد‌هایی که قدرالسهم بیشتری دارند، بیشتر است؛ بنابراین خرید واحد‌هایی با قدرالسهم بیشتر عاقلانه‌تر به نظر می‌رسد.

به خصوص وقتی به مسئله‌ی بالا رفتن سن بنا و کم شدن ارزش آن توجه می‌کنیم، میزان اهمیت این موضوع بیشتر نمایان می‌شود. با بالا رفتن سن ساختمان ارزشش کم کم کاهش می‌یابد اما ارزش زمینی که ساختمان در آن بنا شده افزایش پیدا می‌کند. بنابراین سرمایه گذاری هم بر روی واحد‌هایی با قدرالسهم بیشتر، منطقی‌تر است.

به خصوص هنگام تخریب کردن بنا‌های کهنه و به اصطلاح کلنگی این مسئله‌ اهمیت فراوانی می‌یابد زیرا باید میزان سهم هر مالک از مقدار زمین مشخص باشد. در زمان تخریب، دیگر واحد‌های ساختمانی ارزشی ندارند و فقط مقدار زمینی که در اختیار دارند، اهمیت دارد. پس هر چه قدرالسهم بیشتری داشته باشید میزان بیشتری از زمین را در اختیار خواهید داشت.

قدرالسهم و یا سهم عیان از عرصه چیست ؟
محاسبه قدرالسهم

حال به چگونگی محاسبه‌ی قدرالسهم می‌پردازیم. دو مولفه‌ی اصلی که در تعیین میزان قدرالسهم تاثیر دارند، میزان متراژ یا مساحت هر واحد از ساختمان و میزان مساحت کل زمین که به آن عرصه می‌گوییم است.

احتمالا تا کنون حدس زده‌اید که می‌توان این قدرالسهم را به‌سادگی و با تقسیم کردن متراژ کل عرصه به تعداد واحدهای موجود در ساختمان به دست آورد. در واقع میزان سهم همه‌ی واحدها از زمین برابر است. قطعا این نحوه‌ی محاسبه برای زمانی که متراژ تمام واحدها با یکدیگر برابر باشند، قابل استفاده است. پس می‌توان از فرمول زیر برای حساب کردن میزان قدرالسهم بهره برد:
تعداد واحد‌های موجود ÷ میزان متراژ کل = میزان قدرالسهم هر واحد
مثلا ساختمانی را در نظر بگیرید که مساحتش 500 متر است. در این ساختمان 20 واحد 100 متری بنا شده‌است. میزان قدرالسهم هر واحد به شکل زیر محاسبه می‌شود:

500 ÷ 20 = 25
بنابراین میزان قدرالسهم هر واحد برابر با 25 متر مربع است.
اما ممکن است که متراژ واحدهای آپارتمانی با یکدیگر متفاوت بوده و برابر نباشد. در این صورت راه حل چیست؟ در این حالت میزان مساحت واحد هم باید در نظر گرفته شود. در واقع میزان قدرالسهم هر واحد متناسب با میزان مساحتش است. بنابراین فرمول محاسبه تغییر کرده و به شکل زیر در می‌آید:

میزان قدرالسهم = مجموع مساحت کل واحد‌های موجود ÷میزان متراژ واحد آپارتمانی× متراژ عرصه
پس با این روش می‌توانید میزان سهم اعیان از عرصه را با توجه به مساحت واحد مورد نظر محاسبه کنید.

برای اینکه این مسئله برایتان روشن شود به طور مثال میزان قدرالسهم یک واحد با متراژ 300 متر را برایتان محاسبه می‌کنیم. فرض کنید که میزان کل متراژ هم 1000 متر است. همچنین تعداد 10 واحد آپارتمان در این ساختمان وجود دارند که پنج تا از این واحدها 300 متری و پنج تا هم 100 متری است.

پس بنابر بر فرمول ذکر شده به شکل زیر محاسبه انجام می‌شود:
(1000×300) ÷ (300×5) + (100×5) = 150
پس قدرالسهم این واحد 300 متری 150 متر از کل متراژ ساختمان خواهد بود.

 
روش تعیین قدرالسهم بین مالکان

اساسا اگر مالکان یک ملک یا همان آپارتمان بر سر میزان سهم هر یک از مالکان از زمین توافق داشته و آن را پذیرفته باشند، با تنظیم قراردادی در دفترخانه‌ها میزان قدرالسهم را مشخص کرده و بر سر آن توافق می‌کنند. اما اگر بر سر قدرالسهم توافق وجود نداشته باشد و اختلاف بین مالکان وجود داشته باشد از طریق قانونی و مراجعه به مرجع قانون و در پی آن کارشناسی از طرف قانون، زمین بین مالکان تقسیم می‌شود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین