کد خبر: ۳۱۷۵۱۸
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۰
چند روز پس از آنکه وزیر دارایی وقت انگلیس کمک کرد تا سیلی از استعفاها درون دولت بوریس جانسون به راه بیفتدو او را تا کناره‌گیری از نخست‌وزیری بکشاند، بازار گمانه زنی‌ها برای جانشینی جانسون به شدت داغ شده است.
ناطقان: به نقل از خبرگزاری رویترز، پس از شورشی که درون حزب محافظه‌کار بوریس جانسون به راه افتاد که جرقه آنها با یک سری رسوایی‌ها بود و به شدت اعتماد عمومی را خدشه‌دار کرد، او پنج‌شنبه در نهایت کناره‌گیری از سمت نخست‌وزیری را اعلام کرد.  

خروج قریب‌الوقوع جانسون، عدم اطمینان سیاسی را هم به ترکیب غامض تورم فزاینده، کند شدن رشد و ناآرامی‌های صنعتی اضافه کرده است که در پس‌زمینه‌ای از جنگ در اوکراین و تلاش بریتانیا برای انطباق با زندگی پس از بریگزیت رخ داده است.

ریشی سوناک که در دولت جانسون وزیر دارایی بود، در پیامی ویدیویی برای کمپین خودش که در توییتر منتشر کرد، گفت: کسی باید این لحظه را در دست گرفته و تصمیمات درستی بگیرد. به همین دلیل است که من به عنوان رهبر بعدی حزب محافظه‌کار و نخست‌وزیر شما جلو آمده‌ام.

سوناک و ساجد جاوید، وزیر بهداشت وقت انگلیس سه‌شنبه گذشته به فاصله چند دقیقه از یکدیگر استعفا دادند و پس از آن موجی از استعفاها به راه افتاد که در نهایت جانسون را به تصمیم کناره‌گیری رساند.

یک نظرسنجی از اعضای حزب محافظه‌کار انگلیس که به طور معمول بین دو نامزد نهایی انتخاب می‌کنند، سوناک را با ۲۵ درصد در صدر قرار داد و لیز تراس، وزیر امور خارجه ۲۱ درصد رای گرفت. نظرسنجی آپینیوم برای شبکه ۴ نیوز از ۴۹۳ عضو این حزب نظرسنجی کرد.

قوانین و جدول زمانی رقابت تعیین جانشین بوریس جانسون طی روزهای آتی از سوی یک کمیته حزبی مشخص می‌شود.

بودجه سوناک در سال گذشته، انگلیس را در مسیر بزرگترین بار مالیاتی خود از دهه ۱۹۵۰ قرار داد که به گفته منتقدان، ادعای او مبنی بر حمایت از مالیات‌های کمتر را تضعیف کرد.

در جریان پاندمی کرونا، سوناک بر حدود ۴۰۰ میلیارد پوند (۴۸۱ میلیارد دلار) حمایت اقتصادی نظارت داشت و از جهش بزرگ بیکاری جلوگیری کرد، اما اجازه داد تا استقراض عمومی در مواجهه با افت تاریخی تولید ناخالص داخلی به رکورد بالایی در زمان صلح برسد.

محبوبیت سوناک نزد قانونگذاران محافظه‌کار انگلیسی بعداً پس از اینکه او مالیات بر حقوق را در آوریل افزایش داد تا هزینه‌های بهداشتی و مراقبت‌های اجتماعی بالاتری را تامین کند، کاهش یافت و برنامه‌های خود را برای افزایش شدید مالیات شرکت‌ها در سال ۲۰۲۳ اعلام کرد.

ریشی سوناک در نامه استعفای خود گفت که مشخص شد که رویکرد او به اقتصاد بسیار متفاوت از جانسون بوده است. آن دو تلاش داشتند در مورد گام‌های بعدی برای کشورشان به توافق برسند. او به همین موضوع در ویدیوی اعلام نامزدی‌اش هم پرداخت.

تعداد تاییدیه‌های مورد نیاز برای ورود به عرصه رقابت هنوز اعلام نشده است اما یک قانونگذار ارشد به نام مارک اسپنسر که مسوول امورپارلمانی است، فورا حمایت از او را اعلام کرد. سوناک در سال ۲۰۱۶ به خروج از اتحادیه اروپا رای داده بود.

بن والاس در یک نظرسنجی در مورد اینکه چه کسی باید رهبر جدید حزب و کشور شود، در صدر قرار دارد. نظرسنجی YouGov والاس را با 13 درصد در رتبه اول در میان سایر افراد مورد علاقه قرار داده است.

والاس با واکنش خود به جنگ در اوکراین از زمانی که تقریباً 4 ماه پیش آغاز شد، محبوبیت فزاینده‌ای کسب کرد و در حالی که 59 نماینده محافظه‌کار از جمله وزیران ارشد پیش از استعفای بوریس جانسون دیروز از سمت خود استعفا می‌دادند، از ترک دفتر خود خودداری کرد.

والاس گفت: "تعدادی از ما موظف هستیم که این کشور را امن نگه داریم، مهم نیست که چه کسی نخست وزیر است. حزب مکانیزمی برای تغییر رهبران دارد و این مکانیزمی است که من به همکاران توصیه می‌کنم از آن استفاده کنند. در ضمن، اگر این دفاتر دولتی را خالی بگذاریم، مردم ما را نخواهند بخشید.»

پس از والاس، پنی موردانت، وزیر بازرگانی و ریشی آلتار، صدراعظم سابق خزانه داری با 12 درصد و 10 درصد قرار دارند.

بر اساس این نظرسنجی، لیز تراس، وزیر امور خارجه، که نامش در فهرست جانشینان احتمالی قرار دارد، با 8 درصد در جایگاه چهارم قرار دارد. اسامی دیگر در نظرسنجی YouGov مایکل گوو، دومینیک راب و تام توگندات هستند. راب پیش از این رد کرده است که او به عنوان یک رقیب در رقابت رهبری حزب محافظه کار شرکت خواهد کرد. توگندات، رئیس کمیته منتخب روابط خارجی پارلمان اولین نامی شد که نامزدی خود را برای پست بالای حزب اعلام کرد.

«سویلا براورمن»، دادستان کل انگلیس هم تمایل خود را برای نخست‌وزیری اعلام کرده است.

در همین حال، بحث در مورد اینکه آیا جانسون باید تا زمان انتخاب رهبر جدید به عنوان نخست وزیر باقی بماند یا خیر ادامه دارد. جانسون در سخنرانی استعفای خود اظهار داشت که تا زمان آمدن رهبر بعدی حزب محافظه کار در این دفتر باقی خواهد ماند. جان میجر، نخست‌وزیر سابق بریتانیا، گفت که ماندن جانسون در قدرت برای چندین ماه "غیرعاقلانه و ممکن است ناپایدار" باشد.

انتظار می رود رهبر جدید پس از یک سری رای گیری در میان نامزدها در تابستان، احتمالاً تا آغاز سپتامبر، منصوب شود.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین