کد خبر: ۳۱۷۵۴۰
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۸
یک کارشناس مذهبی با تببین پیشینه و فلسفه قربانی در ادیان الهی و تشریح اهمیت این عید بزرگ در دین مبین اسلام به برخی پرسش ها و شبهات درباره قربانی کردن حیوانات پاسخ داد.
ناطقان: حجت الاسلام نیما ارزانی اظهار کرد: تمامی مسلمانان در عید قربان مکلف به قربانی کردن هستند با این تفاوت که در بین اهل سنت قربانی کردن واجب بوده اما برای شیعیان مستحب موکد است.

ارزانی اضافه کرد: در مابقی اعمال این روز مشترک هستیم و قربانی یک عمل برای تکریم خدا و سپاسگذاری در برابر اعطای نعمات خداوند است.


وی با بیان اینکه قربانی کردن از زمان حضرت ابراهیم رسما از سوی پروردگار وارد ادیان شد خاطرنشان کرد: از نخستین انبیا الهی یعنی حضرت نوح حتی موضوع قربانی وجود داشت چراکه به مسلخ بردن فرزند توسط حضرت ابراهیم نشان از آشنایی این نبی الهی با رسوم قربانی بود.

این کارشناس مسائل دینی با اشاره به اینکه قربانی کردن گوسفند در غالب ادیان وجود دارد اظهار کرد: امروزه یهودیان هم قربانی دارند و در اعیادشان گاهی پرندگان را قربانی می‌کنند، زرتشتی ها در آیین خود قربانی ندارند اما قربانی کردن را در مواردی انجام می دهند اما مسیحیان در شریعت خود قربانی کردن ندارند باز با این حال رسم قربانی کردن را از سوی آنان نیز می توان مشاهده کرد.

وی درپاسخ به این سوال که قربانی کردن چه حیواناتی در اسلام توصیه شده است گفت: قربانی کردن شتر، گاو و گوسفند در اسلام آمده است. هرچند گاهی حیوانات دیگری نیز قربانی می‌کنند اما این حیوانات در حکم قربانی نیستند. به عنوان مثال ذبح مرغ، خروس و پرندگان و برخی حیوانات اهلی دیگر حکم قربانی را ندارد اما متاسفانه با توجه به خرافاتی که گفته می شود صرفا ریختن خونی مهم است اقدام به این دسته از قربانی ها می‌کنند.

وی درباره پیام قربانی کردن گفت: قربانی یکی از شکرگزاری ها به درگاه خداوند است و ۳ حیوانی که قربانی می‌شوند از حیواناتی هستند که به انسان خدمت می‌کنند، بنابراین با قربانی کردن این احشام، انسان پا بر هوس خود می‌گذارد و حیوانی که برایش سودمند است را در راه خدا قربانی می کند، مسلمانان با قربانی کردن ثابت می‌کنند که در راه خداوند با تمام توان مالی در مراسم عبادی در خدمت هستند.

ارزانی گفت: مسلمانان در تمام رسوم ضُعفا و فقرا را یاد کرده و قربانی کردن نمادی است برای همبستگی جامعه اسلام که نشان دهند مسلمان نسبت به جامعه خود بی خیال و بی تفاوت نیستند.

وی با بیان اینکه در اسلام ۲ عید مهم که نشان از پاکی و برداشتن یک سری محدودیت هاست داریم خاطرنشان کرد: نخست عید فطر که بعد از ۳۰ روز روزه داری و تذهیب نفس و پاک شدن از گناهان، پاک شدن فطرت ذاتی خود را جشن می گیریم؛ در عید قربان هم حجاج پس از انجام اعمال ۷ تا ۱۰ روزه خود، کمتر یا بیشتر قربانی می کنند و با قربانی تمام چیزهایی که به حجاج حرام بود باز حلال شده و از احرام در می آیند و پاک می‌شوند.

این کارشناس مسائل دینی در پایان گفت: تاریخچه قربانی شاید به زمان هابیل و قابیل برگردد که حضرت آدم گفت پس از کشت و زرع، حیوانی قربانی کنید اما از زمان حضرت ابراهیم وارد گفتمان ادیان شد و امروز با تفاوت هایی در تمامی مکاتب و ادیان، بحث قربانی مطرح است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین