کد خبر: ۳۱۷۷۲۲
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۷
به موجب قانون مدنی ریاست و مدیریت خانواده از حقوق شوهر است. یکی از آثار و تبعات رئیس خانواده بودن این است که زوج می تواند زوجه را از شغلی که منافی حیثیت زوج یا زوجه باشد و یا به وظایف زناشویی زوجه خلل وارد کند، منع نماید. چه اینکه با وقوع عقد نکاح زن و شوهر در برابر یکدیگر دارای حقوق و تکالیفی می شوند. ماده 1117 قانون مدنی در این خصوص چنین مقرر می کند:
ناطقان: شوهر میتواند زن خود را از حرفه یا صنعتی که منافی مصالح خانوادگی یا حیثیات خود یا زن باشد منع کند.

همچنین ماده 1102 قانون مدنی در این راستا چنین بیان می کند:

    همین که نکاح به طور صحت واقع شد روابط زوجیت بین طرفین موجود و حقوق و تکالیف زوجین در مقابل همدیگر برقرار میشود.

اما این امر بر عهده زوج است که اثبات نماید شغلی که زوجه به آن اشتغال دارد به زندگی زناشویی خلل وارد می کند. در صورتی که زوج نتواند چنین ادعایی را در دادگاه اثبات نماید نمی تواند مانع اشتغال زوجه گردد. البته قبل از طرح دعوا در نزد مرجع قضایی بهتر آن است که با مذاکره و به صورت مسالمت آمیز مشکل را حل نمایید. سپس با ارسال یک اظهارنامه به اقدام خود رسمیت ببخشید. در نهایت اگر زوجه همچنان به شغل و حرفه خود اشتغال داشت و از آن دست نکشید و این امر موجب آسیب به زندگی مشترک شما می شد، می توانید از طریق طرح دادخواست در نزد مراجع قضایی اقدام کنید. دادخواست منع اشتغال زوجه
عدم تمکین زوجه دادخواست منع اشتغال زوجه

قبل از طرح دعوای منع اشتغال زوجه حتما دعوای عدم تمکین زوجه را نیز مطرح کنید. با دعوای عدم تمکین زوجه می توانید نشوز او را اثبات نمایید و این امر درصد حاکم شدن در دعوای منع اشتغال زوجه را افزایش می دهد. با اثبات نشوز زن مشخص می گردد که زن نمی تواند به وظایف زناشویی خود در برابر مرد عمل کند.

    مطالب مرتبط: مقاله تمکین چیست؟

نمونه دادخواست منع اشتغال زوجه
ریاست محترم دادگاه خانواده
با سلام

اینجانب به موجب عقدنامه شماره 22222 مورخ 1390/01/01 در دفتر خانه ازدواج شماره چهار شهرستان تهران با خوانده محترم دعوا عقد ازدواج دایم منعقد نموده ایم و علیرغم گذشت چند سال از تاریخ عقد و شروع زندگی مشترک به علت شغل همسرم بدون فرزند می باشیم. لکن خوانده پس از ازدواج علیرغم مخالفت بنده در شیفت های متوالی در بیمارستان بهمن تهران به عنوان ماما مشغول به کار هستند که شغل ایشان به دلیل ساعات کاری زیاد و بی نظمی در ساعات تردد منافی مصالح خانوادگی است و به همین دلیل ایشان قادر به ایفای وظایف زناشویی نمی باشند. لذا با تقدیم این دادخواست به استناد مواد 1102 و 1117 قانون مدنی رسیدگی و صدور حکم به ممنوعیت ایشان از اشتغال را استدعا دارم.دادخواست منع اشتغال زوجه

                                                                                                                 با تقدیم شایسته ترین احترامات
مدارک لازم برای ثبت دادخواست منع اشتغال زوجه دادخواست منع اشتغال زوجه

برای ثبت دادخواست منع اشتغال زوجه باید با مدارک زیر به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی واقع در محل سکونت یا کار خود مراجعه کنید و دادخواست خود را ثبت نمایید. مدارک زیر برای ثبت دادخواست عدم اشتغال زوجه ضروری است:

1- سند نکاحیه (سند ازدواج)

2- ارسال اظهارنامه

3- جمع آوری اسناد و مدارک مبنی بر آسیب زا بودن شغل زوجه (در دادخواست فوق، لیست شیفت زوجه در بیمارستان می تواند مدرک خوبی برای اثبات ادعای زوج باشد)

4- گواهی نشوز

قبل از هر گونه اقدام حقوقی حتما با وکیل یا مشاور حقوقی مشورت کنید تا بهترین راه حل را به شما معرفی نمایند. وکلای موسسه ترنم عدالت شما را تا زمان رسیدن به حقوقتان یاری و مساعدت می نمایند. با ما تماس بگیرید.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین