کد خبر: ۳۱۸۷۹۳
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۱
وزیر امور خارجه:
حسین امیرعبداللهیان با بیان اینکه هیچ چیزی نمی‌تواند استقلال و حاکمیت سوریه را تهدید کند گفت:حضور نظامیان آمریکایی در شرق فرات یکی از معضلاتی است که منطقه از آن رنج می‌برد، آمریکا حضور خود را بهانه‌ای برای مقابله با داعش قرار داده است. شرق فرات یکی از حاصلخیزترین مناطق در سوریه است. شرق فرات یکی از مراکز منابع مهم نفت و انرژی سوریه است
ناطقان: حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان ظهر امروز (چهارشنبه) در جریان نشست خبری مشترک با همتای سوری خود گفت: امروز بلافاصله پس از نشست سران آستانه با حضور رؤسای جمهور روسیه، ترکیه و ایران، گفتگوهای مهمی را با وزیر امور خارجه سوریه داشتیم.

وی افزود: در ابتدا مایلم ادای احترام کنیم به همه شهدای سوری و ایرانی و همچنین شهدای سایر کشورهایی که در دوران جنگ علیه تروریسم در کنار مردم و نظام سیاسی سوریه ایستادند، به ویژه شهیدان «ابومهدی المهندس» و سردار شهید سلیمانی.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: هفتمین اجلاس سران ضامن آستانه شب گذشته در تهران برگزار شد. با توجه به شرایط حساسی که اکنون سوریه در آن به سر می‌برد و احتمال وقوع یک درگیری جدید در مناطق مرزی سوریه متصور است، این نشست تلاش کرد کمک کند که سیر تحولات سوریه از جنگ و نظامی‌گری فاصله گیرد و در مسیر سیاسی و مسائل مورد توافق، قرار گیرد.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: امیدوار هستیم این توصیه‌ها که از زبان سران کشورهای شرکت‌کننده در اجلاس آستانه مورد تاکید قرار گرفت، مورد توجه مقامات کشور دوست و برادر ترکیه قرار گیرد و سوریه و ترکیه از این مرحله به خوبی عبور کنند.

وی افزود: بیانیه پایانی اجلاس حاکی از موفقیت این نشست در شرایط حساس منطقه‌ای و همچنین در شرایط حساس بحران اوکراین، بحران در حوزه امنیت انرژی و بحران در حوزه امنیت غذایی مورد توجه همه شرکت‌کنندگان قرار گرفت.

رئیس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: تاکید می‌کنیم در مسئله سوریه حضور مسلحان و گروه‌های تروریستی همچنان مایه نگرانی ما و متحدانمان در منطقه است. از فرصت نشست سه جانبه آستانه استفاده کردیم که در موضوع پاکسازی گروه‌های تروریستی و مسلح از سوریه و بازگشت امنیت سراسری در مرزهای سوریه با حفظ تمامیت ارضی این کشور به دست ارتش، گامی به جلو برداشته شود.

امیرعبداللهیان گفت: مایلم یک بار دیگر بر اهمیت حفظ تمامیت ارضی، یکپارچگی و احترام به حاکمیت ملی سوریه تاکید کنم؛ حل و فصل مسائل باقیمانده در حوزه منازعات تروریستی در سوریه و برخی از نگرانی‌هایی که ترکیه از حضور برخی از گروه‌ها در خاک سوریه دارد، از طریق سیاسی قابل حل است.

وی افزود: مبارزه با تروریسم، ساختن آینده سوریه بر مبنای خواست مردم این کشور، حفظ حقوق مردم این کشور بدون دخالت‌های خارجی در موضوع سوریه مورد توجه ایران است.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: شب گذشته با تدبیر رئیس جمهور کشورمان تلاش شد که بر راه حل سیاسی برای رفع نگرانی‌های امنیتی مقامات ترکیه در موضوع امنیت مرز مشترک دو کشور متمرکز شویم.

امیرعبداللهیان گفت: همچنین تاکید می‌کنم که مشارکت در بازسازی سوریه و بازگشت مهاجران سوری به منازل، شهرها و روستاهای خود مورد تأکید نشست سه جانبه آستانه و گفتگوهای امروز من و برادرم آقای «فیصل مقداد» قرار داشت.

وی افزود: معتقدیم بازگشت آوارگان و سرعت بخشیدن به بازسازی زیرساخت‌های سوریه باید بدون هیچ‌گونه پیش‌شرط انجام شود.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: حضور نظامیان آمریکایی در شرق فرات یکی از معضلاتی است که منطقه از آن رنج می‌برد، آمریکا حضور خود را بهانه‌ای برای مقابله با داعش قرار داده است. شرق فرات یکی از حاصلخیزترین مناطق در سوریه است. شرق فرات یکی از مراکز منابع مهم نفت و انرژی سوریه است.

امیرعبداللهیان افزود: متأسفانه در سال‌های اخیر شاهد غارت منابع طبیعی سوریه در این بخش که حضور اشغالگرانه آمریکا وضعیت آنجا را رقم زده است، هستیم.

وی تاکید کرد: ما معتقدیم نیروهای نظامی آمریکا بدون قید و شرط و به فوریت باید از خاک سوریه خارج شوند. ارتش و نیروهای مسلح سوریه برای حفظ امنیت و تمامیت ارضی کشور از توانمندی و صلاحیت لازم برخوردار هستند.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: امروز تشویق بخش خصوصی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه برای همکاری هرچه فعال‌تر تجاری، اقتصادی و تولیدی مشترک، با توجه به ظرفیت‌های دو کشور، وجود دارد.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: ایران و روسیه در نشست سه‌جانبه دیروز تلاش کردند دیدگاه‌های ترکیه نسبت به کمک به حل و فصل بحران امنیتی و احتمال درگیری نظامی در سوریه را جلب کنند و گفتگوهای صریح و روشنی بود.

وی افزود: در جلسه رؤسای جمهور ایران و ترکیه و نشست سه جانبه با شفافیت عواقب تداوم وضعیت فعلی در سوریه مورد بررسی قرار گرفت. معتقد هستیم این اتفاق نظر وجود دارد که باید همه طرف‌ها به خروج سوریه از این وضعیت کمک کنند.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه در حوزه تحریم‌های اقتصادی سوریه این درک وجود دارد که باید جامعه جهانی به مردم سوریه برای عبور از این مرحله کمک کنند، افزود: کشورهای منطقه باید نقش سازنده داشته باشند و به حمایت‌های خودشان از مردم سوریه ادامه دهند.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: در مجموع، نشست سران آستانه در تهران را کاملاً موفق و در راستای صلح و ثبات و پیشرفت هرچه بیشتر سوریه و منطقه ارزیابی می‌کنم.

وی تصریح کرد: امروز رژیم صهیونیستی در بدترین وضعیت خود قرار گرفته است و حملات پراکنده و آشفته که صهیونیست‌ها به مراکزی در داخل خاک سوریه انجام می‌دهند، ناشی از ضعف است. تا جایی که ما می‌دانیم در منطقه هیچ اقدامی از طرف صهیونیست‌ها بدون پاسخ نمانده و منطقه نسبت به تداوم این رفتار فتنه‌انگیز صهیونیست‌ها بی تفاوت نخواهد ماند.

نمی‌تواند استقلال و حاکمیت سوریه را تهدید کنند

فیصل المقداد وزیر امور خارجه سوریه نیز در این نشست خبری گفت: رئیس جمهور سوریه «بشار اسد» من را مکلف کرده که بهترین درودهای خود را به رهبر انقلاب و آقای رئیسی ابلاغ کنم. بسیار بعید نیست من بعد از نشست آستانه در تهران حضور داشته باشم و این نشانگر احترام سوریه توسط ایران و روسیه است.

وی افزود: از تلاش‌های ایران در بیانیه پایانی که بر تمامیت ارضی و حاکمیت و استقلال سوریه تأکید داشته است بسیار رضایت‌مندیم و این همان چیزی است که همه قطعنامه‌های شورای امنیت بر آن تأکید داشته است.

وزیر امور خارجه سوریه تصریح کرد: هیچ چیزی نمی‌تواند استقلال و حاکمیت سوریه را تهدید کند. برای ترکیه و غیر ترکیه هیچ سودی ندارد که وارد مرزهای سوریه شوند زیرا باعث درگیری بین دولت سوریه و ترکیه می‌شود و بر دو ملت دوست و برادر در سوریه و ترکیه تأثیر می‌گذارد.

مقداد تصریح کرد: آنچه مقام معظم رهبری در جلسه دیروز با رئیس جمهور ترکیه مطرح کردند، نشانگر اراده ملت ایران و بیانگر اراده جامعه بین‌المللی است، چون قانون بین‌المللی مخالف اشغالگری است.

وی افزود: حضور آمریکا در پایگاه نظامی در سوریه، عراق و اردن غیرقانونی است و دوره استعمار را به اذهان متبادر می‌کند. اگر آمریکا بخواهد از این سرزمین‌ها خارج شود برای آن بهتر است.

وزیر امور خارجه سوریه تصریح کرد: به آمریکا می‌گوئیم هر کس اشغالگر باشد چه همسایگان شمالی و چه آمریکا و چه حامیان آنها از جمله اتحادیه اروپا باید به این برسند که حضورشان در سوریه برای همیشه نخواهد بود و ملت ما برای پایان دادن به این موضوع تلاش خواهد کرد.
منبع: مهر
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین