کد خبر: ۳۱۸۸۲۰
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۰
بر اساس شرع و قوانین کشورمان؛ ازدواج موقت دختر باکره مستلزم اجازه پدر در ازدواج می‌باشد. در شرایطی که پدر در قید حیات نباشد، بایستی اجازه جد پدری جهت ازدواج موقت کسب شود.
ناطقان: اگر دختر باکره نباشد و یا پدر و جد پدریش در قید حیات نباشند، قانون مقرر کرده جهت جاری شدن صیغه ازدواج موقت نیازی به اذن پدر و جد پدری نمی‌باشد.

بر اساس نظر مراجع عظام؛ در صورتی که دختر باکره نباشد و دلیل موضوع، از بین رفتن بکارت به وسیله شوهر قبلی باشد؛ اذن و اجازه پدر در ازدواج و جد پدری برای ازدواج موقت دختر غیر باکره نیاز نمی‌باشد.

همچنین اگر دختر بکارتش را به دلایلی غیر از شوهر کردن از دست داده باشد، همچون؛ ورزش سنگین، تصادف و… بنا بر احتیاط بایستی اجازه پدر در ازدواج لحاظ شود.

نظرات مراجع تقلید در ازدواج موقت دختر باکره یا غیرباکره
آیت الله حسین وحید خراسانی:

دخترى كه به حدّ بلوغ رسيده و رشيده است ـ يعنى مصلحت خودرا تشخيص مى دهد ـ اگر بخواهد شوهر كند ، چنانچه باكره باشد ـ بنابر احتياط واجب ـ بايد از پدر يا جدّ پدرى خود اجازه بگيرد ، و اجازه مادر و برادر لازم نيست.

اگر رشیده نباشد بدون اذن ولی اجازه ازدواج ندارد.

اگر دختر باكره نباشد ، يا اين كه باكره باشد ولى اجازه گرفتن از پدر يا جدّ پدرى ممكن نباشد ، يا حرجى باشد و دختر نیاز به شوهر داشته باشد ، اجازه پدر و جدّ پدرى لازم نيست.
آیت الله ناصر مکارم شیرازی:

ازدواج دختر باکره (موقت يا دائم) بدون کسب اجازه ولي دختر جايز نيست. منظور از باکره دختري است که قبلا شوهر نکرده است، خواه عضو بکارت موجود باشد، يا نه.
شک نیست که نکاح موقت در شریعت اسلام جایز است، ولى نباید وسیله هوس بازى افراد هوسباز شود؛ و احتیاط آن است تا ضرورتى نباشد اقدام به این کار نشود.
آیت الله سیدعبدالکریم موسوی اردبیلی:

اگر دختر باکره‌ای که به حد بلوغ رسیده و رشیده است، یعنی مصلحت خود را تشخیص می‌دهد بتواند زندگانی خود را به نحو مستقل اداره کند و قدرت تصمیم‌گیری صحیح در امور زندگی خود را داشته باشد و بیم آن که فریب بخورد در میان نباشد،  احتیاجی به اجازة پدر یا جد پدری خود را ندارد، در غیر این صورت بنابر احتیاط واجب باید از پدر یا جد پدری خود اجازه بگیرد و اجازه مادر و یا برادر لازم نیست، همچنین بنابر احتیاط واجب حکم دختری که باکره نیست نیز همین است. تفاوتی بین عقد دائم و موقت در این جهت نیست و رابطة نامشروع حتی اگر منجر به زوال بکارت شود تأثیری در این حکم ندارد.

اصل ازدواج موقت در شرع مقدس اسلام کاری جایز است و تقبیح نسبت به اصل ازدواج موقت کار صحیحی نیست؛ هر چند ممکن است ازدواج موقت در بعضی موارد و شرایط به مصلحت بعضی از افراد اعم از زن و مرد نباشد.
آیت الله حسین نوری همدانی:

«عقد دختر باکره بدون اجازه پدر در ازدواج باطل است و فرقی بین ازدواج دائم و موقت نیست.»
:آیت الله محمدتقی بهجت

به اعتقاد مرحوم آیت الله بهجت، اذن پدر در ازدواج موقت تکلیفاً لازم است و اگر عقد بدون اذن پدر خوانده شود صحیح است، اما چیزی از گناه فرد کم نمی کند.

ایشان فرموده اند :باید در ازدواج موقت مهر و مدت معین شود و بنابر احتیاط با اجازه‏ ى پدر دختر صیغه‏ ى صحیح خوانده شود، و رابطه با نامحرم حرام است.

برچسب ها: دختر ، اذن پدر ، صیغه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین