کد خبر: ۳۱۸۸۴۶
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۹
اگر تصمیم به ازدواج دارید یا به تازگی وارد زندگی مشترک شده اید و یا حتی سال ها از ازدواج شما گذشته است، بهتر است نکات کلیدی درباره سیاست رفتار با مادرشوهر را بدانید تا به تقویت رابطه بین شما و مادرشوهرتان کمک کند.
ناطقان: دلبری و نظر مثبت مادرشوهر و پدرشوهر را به خود جلب کردن مثل تمام مهارت های زندگی نیازمند کسب مهارت و بینش است. نکاتی که باید مورد توجه قرار گیرند، عبارتند از:

 

1.

در همان روزهای اول زندگی مشترک‌تان با کمک همسرتان از :

    خصوصیات اخلاقی مادرش
    حساسیت‌های او
    نیازهایش

و هر آنچه فکر می‌کنید در ارتباط میان شما می‌تواند کمک کننده باشد، باخبر شوید.
2.

از همان روز اولی که به خانه آنها وارد می‌شوید، خودتان باشید:

    سبک پوشش‌تان
    جنس رفتارهای‌تان
    عادات‌تان

را سانسور نکنید تا بعدها با نشان دادن خود واقعی‌تان آنها را شگفت‌زده نکنید.

اگر از فرهنگ متفاوتی هستید، خود را مسئول شبیه شدن به خانواده همسرتان ندانید.

درست است که برخی ریزه‌کاری‌های معاشرتی و رفتاری را به‌خاطر حفظ حریم‌ها رعایت می‌کنید اما قرار نیست بعد از ازدواج همه گذشته‌تان را کنار بگذارید و به فرد دیگری تبدیل شوید.

3.

وقتی مادرشوهر به خانه شما می آید کنارش بنشینید، با او حرف بزنید و اگر می خواهد هنگام تهیه غذا به شما کمک کند، جلوی او را نگیرید.

بدین ترتیب می توانید همدیگر را بهتر بشناسید و روابط صمیمانه تری داشته باشید.
4.

پیش زمینه های ذهنی در مورد مادرشوهرهای دیگران را از ذهن تان دور کنید و درباره مادرشوهرتان از ابتدا مثبت بیندیشید.
5.

همیشه و در هر شرایطی به مادرشوهرتان احترام بگذارید.

او از لحاظ سنی بزرگ تر و پخته تر از شماست و شاید در زندگی گذشته روزهای سختی را پشت سر گذاشته باشد.
6.

وقتی بچه دار شدید به مادرشوهرتان فرصت دهید تا در نگهداری از فرزندتان به شما کمک کند.

شاید بخواهد نوه اش را کمی لوس کند و اجازه دهد که شکلات و شیرینی بخورد یا بعد از وقت خوابش همچنان بیدار بماند.

7.

اگر از موضوعی ناراحت هستید، دلخوری های به ظاهر کوچک را با همسرتان در میان بگذارید.

این درد و دل ها باید با جرو بحث های بیهوده تفاوت داشته باشد.
8.

خودتان را جای مادرشوهرتان بگذارید و به این فکر کنید سال ها برای پرورش و بزرگ کردن پسرش وقت گذاشته و ممکن است نسبت به آدم های دیگری که وارد زندگی فرزندش می شوند، حساسیت داشته باشد.
9.

برای مادرشوهرتان جملات محبت آمیز بنویسید یا در مناسبت های مختلف به او کارت تبریک یا هدیه بدهید.

واژه های تان را خشک و رسمی انتخاب نکنید و کلمات صمیمانه تری به کار ببرید.
10.

به ایده های او احترام می گذارید. هر توصیه ای را به عنوان یک حمله شخصی نپندارید و در مقابل نصیحت هایش گارد نگیرید.
11.

اگر برای روز تولد مادرتان هدیه می خرید، روز تولد مادرشوهرتان را هم فراموش نکنید.

12.

وقتی مادرشوهرتان کاری برای تان انجام می دهد، تشکر کنید و همواره سپاسگزار رفتارهای خوب او باشید. فکر نکنید که به خاطر پسرش این کار را انجام داده و وظیفه اوست.
11.

یک مسابقه با همسرتان برگزار کنید که در آن قرار است گوی سبقت در محبت ورزی به مادرش را از او بربایید. قول می دهیم نتیجه خوبی تا پایان زندگی تان نصیب شما می شود.
12.

بدی ها را فراموش کنید و هرگز نزد همسرتان از نکات منفی ارتباطتان با خانواده اش صحبت نکنید. اگر مسئله ای شما را آزرده کرده، با آرامش و در کنار نکات مثبت بیانش کنید.
13.

اگر به دنبال آرامش هستید، در ابراز محبت به خانواده همسرتان و به ویژه مادرش، منتظر پاسخ مثبت نباشید.
14.

فراموش نکنید که بچه های شما به غیر از دایی و خاله، به عمو و عمه هم نیاز دارند.

رفت و آمدها را به صورت متعادل بین دو خانواده برقرار کنید و اجازه دهید فرزندانتان هویت گسترده تری داشته باشند.

15.

به مادرشوهرتان بقبولانید که قرار نیست پسرش را از او بگیرید.

البته این نباید یک نقل قول مستقیم باشد. بهتر است با رفتار و گفتار غیرمستقیم تان این را ثابت کنید.
16.

با در نظر گرفتن سه عنصر صمیمیت ، دوست داشتن و تعهد، یک رابطه خوب با مادرشوهرتان برنامه ریزی کنید.
17.

رابطه تان را بر پایه احترام متقابل برنامه ریزی کنید. منتظر نباشید که او نسبت به شما پیش قدم شود. بزرگ تر و کوچک تری اصل مهم و فراموش نشدنی در این رابطه است.
18.

تصور کنید وقتی مادر خودتان بیمار است، چقدر برای دلجویی از او وقت می گذارید.

برای خانواده شوهرتان و به ویژه مادرش نیز چنین باشید.
19.

قرار نیست با خانواده ها مقابله کنید. پس اگر صحبتی دارید با محبت تمام آن را به همسرتان بگویید و اجازه بدهید او مشکل را حل کند.

20.

این منطقی است که شما به مادر و پدر خودتان بیشتر علاقه مندید و با آنها راحت ترید. اگر همیشه روزهای تعطیل یا عید نزد خانواده خود بروید و عکس های پدر و مادرتان در خانه خود بگذارید اما خانواده همسرتان را نادیده بگیرید آنها از شما ناراحت می شوند.

پس گاهی هم با توافق همسرتان تعطیلات را نزد خانواده او بگذرانید و یا بگذارید که همسرتان گاهی به تنهایی ساعاتی را کنار خانواده خود باشد و گاهی نیز بچه ها را پیش آنها بگذارید.
21.

هیچ گاه نباید بحث ارث را پیش بکشید و از مادر همسرتان بخواهید سهم ارثتان را بدهد، زیرا شما حقی بر دارایی مادرشوهرتان ندارید.

اجازه دهید گفتگوهای مربوط به ارث بین شوهرتان و خانواده اش باشد و هرگز در این کار دخالت نکنید.
22.

اگر به یک شام خانوادگی در خانه مادر همسرتان دعوت شده اید و در آنجا بحث سیاست داغ است ، اگر با نظر آنها مخالف نیز هستید خونسرد باشید و نظری ندهید.

زیرا بحث بر سر سیاست، مذهب و موضوعات حساس دیگر باعث می شوند که شام خانوادگی تبدیل به صحنه جنگ شود و اگر شما با خانواده همسرتان وارد دعوا و مشاجره شوید، هیچکس برنده نمی شود.

23.

برخی از خانم ها مادرشوهرهای خود را مسئول عیوب شوهرانشان می دانند. اگر شما همیشه مادر شوهرتان را مسئول رفتارهای بد شوهرتان بدانید.

با این کارتان شما مادر شوهرتان را بر مسائل خود وارد می کنید و شوهرتان دیگر مسئولیت کارهایش را به عهده نمی گیرد. بهتر است این کار را نکنید و با همسرتان مسائلتان را حل کنید.
24.

اگر بین شما و خواهر همسرتان مسئله ای به وجود آمده هیچ گاه از مادر همسرتان نخواهید که بین شما و دخترش قضاوت کند زیرا او مسلما طرف دخترش را می گیرد و عصبانی می شود.

پس این مسائل را خودتان به تنهایی با خواهر همسرتان حل کنید.
25.

اگر نگرانید که مادرشوهر و پدرشوهرتان تأثیر بدی بگذارند، مثلا اگر پیش فرزندانتان سیگار می کشند، آنها را از زندگی نوه هایشان حذف نکنید بلکه با شوهرتان از آنها بخواهید که این کار را نکنند ، اینگونه خواهید دید که آنها با شما همکاری می کنند.
26.

اگر همیشه شما از همسرتان بخواهید که با پدر و مادرش ارتباط برقرار کند و خودتان از آنها دوری کنید ، آنها را ناراحت خواهید نمود پس پشت همسرتان قایم نشوید و از ارتباط برقرار کردن با آنها خودداری نکنید.
27.

اگر شما همیشه به مادر همسرتان بگویید که اگر به کمکی نیاز داشت شما به او کمک خواهید کرد اما در وقت عمل به قول هایتان عمل نکنید و اصلا به او سری نزنید، بیزاری ایجاد می کنید.

 

28.

اگر مادر همسر شما توصیه هایی را به شما نمود به جای اینکه خشمگین شوید ، فرض کنید که او نیتش خوب است و از او تشکر کنید و کار خودتان را بکنید.

مثلا در مورد توصیه های او برای فرزندتان بگویید متشکرم اما تصمیم گرفتیم نظر پزشک اطفال را پیاده کنیم. اگر او همچنان به توصیه های خود تاکید کرد از شوهرتان کمک بگیرید و برای مادرشوهرتان توضیح دهید که برخی موضوعات قابل بحث نیستند و فقط بیان نظرات شما را آزار می دهد.
29.

اگر مادر همسرتان علاقه مند به دیدار با شماست و دوست دارد بیشتر شما را ببیند اما تعهدات و مشغله های شما این اجازه را نمی دهد که به دیدار او بروید . اگر این حرف را که به علت مشغله نمی توانید او را بیشتر ببینید خودتان به او بگویید ، او از شما ناراحت خواهد شد .

در این مواقع با شوهرتان صحبت کنید تا او به مادرش بگوید که چند وقت یکبار می توانید او را ببینید تا او هم توقعاتش را درست کند.
30.

خواهر شوهر به عنوان یک فرد کلیدی در خانواده همسر تاثیر بی نظیری در روابط عروس با مادر شوهر، پدر و برادر شوهر خواهد داشت.

خواهر شوهرها نباید بین عروس های خانواده تبعیض قائل شوند و حتی در مقابل عروس از عروس های دیگر تعریف و تمجید کنند.

اگر بتوانید با خواهر شوهرتان روابط خوبی را برقرار کنید، وی با مشاوره ی مسالمت امیز می تواند بسیاری از تنش ها را کاهش دهد.

31.

هیچ‌وقت مادر خودتان را با مادرشوهرتان مقایسه نکنید. هزار سال هم که بگذرد و حتی اگر رابطه میان شما ایده‌آل و صمیمانه باشد، باز هم او مادر شما نیست.

از طرف دیگر، هر خانواده عادات و اقتضائات خود را دارد. اگر خانواده شما اهل حمایت مالی یا همدلی کردن هستند اما این رفتارها از مادرشوهرتان سر نمی‌زند به او خرده‌ای نگیرید. نگاهی به سبک زندگی خانواده همسرتان بیندازید. شاید آنها محبت‌شان را به شیوه‌ای متفاوت از خانواده شما ابراز می‌کنند.
32.

هیچ‌وقت خود را با عروس‌های دیگر خانواده مقایسه نکنید. احتمالا عروس‌های قبلی خانواده رابطه صمیمانه‌تری با مادرشوهرتان دارند و به او نزدیک‌ترند. طبیعی است! آنها سال‌های بیشتری را در کنار هم زندگی کرده‌اند.

گذشته از این، هیچ وقت خدماتی که مادرشوهرتان به عروس‌های دیگر ارائه کرده را با کمک‌هایی که به شما کرده قیاس نکنید. تفاوت وضعیت اقتصادی خانواده در سال‌های مختلف، تفاوت نگاه آدم‌ها به موضوعات و بسیاری عوامل دیگر، می‌تواند در این مورد تاثیرگذار باشد.
33.

حتی اگر اوایل ازدواج‌تان است، اجازه نزدیک شدن هیچ‌کس به خط قرمزهای‌تان را ندهید.

مهم نیست پای مادر خودتان در میان باشد یا مادرشوهرتان، شما باید محدوده‌هایی که وارد شدن به آنها آزارتان می‌دهد را روشن کنید و به دیگران یاد دهید به آنها نزدیک نشوند.

اگر سرزده مهمانی رفتن آزارتان می‌دهد یا اگر مراقبت بیش از حد مادرشوهرتان از مردی که همسر شماست کلافه‌تان می‌کند در یک گفت‌وگوی آرام و صمیمانه موضوع را با او در میان بگذارید.

جبهه نگیرید اما اگر مادر همسرتان تحمل یک گفت‌وگوی منطقی را نداشت و از صراحت‌تان ناراحت شد، کوتاه نیایید. کافی است شما جوانب مهربانی و احترام را رعایت کنید؛ همین!

34.

مهم نیست که رفتار مادرشوهرتان با شما بد بوده یا با همسرتان.

در این رابطه، شما باید در حاشیه حضور داشته باشید و همسرتان نقش جاده صاف کن را بر‌عهده بگیرد.
35.

داستان مادر دوم را فراموش کنید. مادر همسر شما، مادر همسرتان است؛ همین! پس در درجه اول برای احترام گذاشتن به او تلاش کنید.

علاقه قلبی و صمیمیت مسائلی نیستند که از همان ابتدای شکل گرفتن رابطه به وجودشان نیاز داشته باشید.

اگر از همان روزهای اول بخواهید نقش دختر آنها را بر عهده بگیرید، احتمال جرقه زدن رابطه‌تان زیاد خواهد بود.

پس فاصله را حفظ کنید و اجازه دهید زمان در مورد رابطه شما تصمیم بگیرد.
36.

مادرشوهرتان پیشنهاد خریدن سبزی‌های‌تان را می‌دهد یا اینکه دوست دارد گاهی برای‌تان غذا درست کند و بیاورد؟ اشکالی ندارد! هیچ کدام از این رفتارهای او به استقلال شما صدمه‌ای نمی‌زند.

نگذارید مادر همسرتان زندگی شما را اداره کند و باری که وظیفه شماست را به دوش بکشد.

اما اجازه دهید گاهی برای‌تان مادری کندو بخش‌هایی از زندگی‌تان بدون حضورش لنگ می‌ماند.

37.

اگر می‌خواهید در مورد مالکیت همسرتان با هم رقابت کنید، باید بگوییم آینده زندگی مشترک‌تان را به خطری جدی می‌اندازید.

یادتان نرود شما و مادرشوهرتان هر دو، زن‌های مهم زندگی همسرتان هستید.
38.

با ذره‌بین به جان همه حرف‌ها و رفتارهای مادرشوهرتان نیفتید.

اگر شما بخواهید ایرادی در رفتارهایش پیدا کنید یا اینکه از میان حرف‌هایش عبارتی آزاردهنده را کشف کنید، حتما موفق می‌شوید؛ نه به دلیل اینکه او مادرشوهرتان است و قصد جنگیدن با شما را دارد بلکه به این دلیل که آدم‌ها آنقدر متفاوت هستند که از جمله‌های مشابه، معنای متفاوتی را استنباط کنند.
39.

اگر هفته ای یک بار به خانه مادرتان می روید، یک بار در هفته هم برای دیدن مادرشوهرتان وقت بگذارید.


نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین