کد خبر: ۳۱۸۸۹۳
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۰
عدسی با بلغور گندم در خانواده آش‌‌ها قرار می‌گیرد و در بیشتر نقاط ایران تهیه می‌شود و بسیار کم‌هزینه و مقرون به صرفه است.
ناطقان: عدسی با بلغور گندم یکی از خوراک‌‌های بسیار خوشمزه و سنتی ایرانی است که با بلغور بسیار مقوی‌تر و لعاب‌دارتر‌ می‌شود. عدسی یکی از خوراک‌‌های پر طرفدار و خانگی است که بین ما ایرانی‌‌ها محبوبیت زیادی دارد. شما‌ می‌توانید به راحتی این عدسی را تهیه کنید و از خواص خوب عدس در کنار بلغور گندم بهره‌مند شوید.
مواد لازم برای تهیه عدسی با بلغور گندم

    عدس ۱ پیمانه
    بلغور گندم ۱/۲ پیمانه
    پیاز ۲ عدد
    سیر ۱ حبه
    سیب‌زمینی ۱ عدد
    رب گوجه‌فرنگی ۱ قاشق غذاخوری
    آب قلم یا عصاره گوشت به مقدار لازم
    پودر زیره و پودر لیموعمانی در صورت دلخواه
    نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم

تهیه عدسی با بلغور گندم
طرز تهیه عدسی با بلغور گندم
مرحله اول

قبل از شروع آشپزی باید عدس را تمیز و با کمی آب به مدت یک ساعت خیس کنید. بلغور گندم را نیز تمیز کنید و با مقداری آب بشویید. شما‌ می‌توانید آب قلم را خودتان در منزل تهیه یا‌ می‌توانید از عصاره آماده گوشت استفاده کنید.
مرحله دوم

یکی از پیاز را پوست بگیرید و نگینی ریز خرد کنید و داخل قابلمه مورد نظر با کمی زردچوبه تفت دهید تا سبک و طلایی شود. سپس ادویه‌‌ها را اضافه کنید تا عطر آن بلند شود. بلغور گندم را آبکش کنید و به همراه پیاز کمی تفت دهید تا خامی بلغور گرفته شود.
مرحله سوم

در ادامه آب روی مواد بریزید و در قابلمه را قرار دهید و بگذارید تا بلغور نیم‌پز شود. سپس عدس را با آب قلم یا عصاره گوشت اضافه کنید و در قابلمه را نیمه‌باز قرار دهید تا عدس بپزد و لعاب بیندازد. یکی دیگر از پیاز‌‌ها را نگینی خرد کنید و به همراه کمی روغن و زردچوبه داخل یک تابه تفت دهید.
طرز تهیه عدسی با بلغور گندم
مرحله چهارم

در ادامه سیر پوره‌شده را اضافه کنید و تفت دهید. سیب‌زمینی را پوست بگیرید و نگینی کنید و به همراه پیاز و سیر تفت دهید تا سبک شود. رب را کمی تفت دهید تا بوی خامی رب گرفته شود. مواد را به عدسی در حال پخت اضافه کنید و هم بزنید تا رنگ باز کند. ۲۰ دقیقه زمان دهید و در انتها به دلخواه کمی پودر لیمو یا زیره نیز اضافه و به همراه نان تازه سرو کنید. اگر به دستور پخت غذاهای سنتی علاقه دارید، پیاز پلو اردبیلی با گوشت چرخ کرده را بخوانید.
نکات تهیه عدسی با بلغور گندم

    آب قلم طعم خوبی به غذا‌ می‌دهد.
    زیره و لیموعمانی اختیاری‌ است.
    اگر از عصاره گوشت استفاده‌ می‌کنید دیگر به غذا نمک نزنید زیرا شور‌ می‌شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین