کد خبر: ۳۱۹۰۷۹
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۲
سازمان هواشناسی نسبت به وقوع رگبار باران و رعد و برق و وزش باد شدید در ۱۱ استان، خطر آسیب وارد شدن به محصولات کشاورزی و افزایش ارتفاع موج تا ۲.۵ متر در خلیج فارس و تنگه هرمز هشدار داد.
ناطقان: سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی رنگ از وزش باد و افزایش ارتفاع موج بین ۲ تا ۲.۵ متردر تنگه هرمز و مناطق غربی و شرقی دریای عمان، در نواحی ساحلی و دور از ساحل استان سیستان و بلوچستان از دوشنبه تا چهارشنبه( ۳ تا ۵ مردادماه) خبرداد.

بر اثر این مخاطره غرق شدن شناگران، آسیب به قفس‌ها و تورهای صیادی و خطر خسارت به قایق و شناورهای کوچک پیش‌بینی می‌شود بنابراین سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌های احتمالی ممنوعیت در شنا، محدودیت در فعالیت‌های دریایی، به‌ویژه تردد با شناورهای سبک و قایق‌های صیادی و تفریحی و در نظر گرفتن تمهیدات لازم توسط کلیه فعالان دریایی را توصیه می‌کند.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح زردرنگ از وقوع رگبار باران همراه با رعد و برق و وزش باد شدید موقتی از بعدازظهر شنبه (اول مردادماه) تا اواخر وقت چهارشنبه (۵ مردادماه) خبر داد.

این شرایط جوی روز شنبه در استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان، شمال و شرق هرمزگان، جنوب شرق فارس، یکشنبه در شمال آذربایجان غربی، شمال آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان، شمال و شرق هرمزگان، جنوب شرق فارس، دوشنبه در اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، جنوب سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان، شمال و شرق هرمزگان، جنوب شرق فارس، سه‌شنبه درسیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، جنوب و مرکز فارس و چهارشنبه در سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، جنوب و مرکز فارس و جنوب یزد مورد انتظار است.

بر اثر این مخاطره خسارت به محصولات کشاورزی پیش‌بینی می‌شود بنابراین سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌های احتمالی باز کردن خروجی کرت‌های شالیزاری در مرحله رسیدن جهت جلوگیری از ماندابی شدن مزرعه، تسریع در برداشت شالیزارهای رسیده (ارقام زودرس) قبل از شروع بارندگی، کاهش غذادهی استخرهای پرورشی به نصف نرمال با توجه به ابری بودن و بارندگی، خودداری از آبیاری مزارع سویا و پنبه به دلیل وقوع بارندگی، زهکشی و پاکسازی مسیر آبیاری باغات و مزارع با توجه به بارش‌ها، خودداری از انجام آبیاری، محلول‌پاشی و سم‌پاشی با توجه به وقوع بارش‌ها به‌ویژه در مزارع گندم استان اردبیل و مرکبات استان‌های شمالی را توصیه می‌کند.

همچنین به توصیه سازمان هواشناسی باید انجام آبیاری در خاک‌های شور بعد از وقوع باران به منظور آبشویی شوری از محیط ریشه، تسریع در انتقال محصولات برداشت شده به مکان‌های مسقف، کنترل دما و رطوبت انبارها با توجه به افزایش رطوبت، جهت جلوگیری از خسارت بیماری‌های قارچی، خوددری از استفاده از آب باران برای دام‌ها، جلوگیری از ورود آب گل آلود به استخرها با توجه به حجم بالای روان آب و سیلابی شدن رودخانه‌ها، تنظیم دریچه‌های ورودی و خروجی آب استخرها با توجه به رخداد بارندگی در دستور کار قرار گیرد.

سازمان هواشناسی در ادامه با صدور هشدار زردرنگ از وزش باد و افزایش ارتفاع موج موج در ساحل و فراساحل بین ۱ تا ۲متر از شنبه (اول مردادماه) تا جمعه ( ۷مردادماه) خبر داد.

این شرایط جوی روز پنج‌شنبه در نواحی شرقی و مرکزی خلیج فارس، در استان‌های هرمزگان و بوشهر و روز جمعه درتنگه هرمز و دریای عمان مورد انتظار است.

بر اثر این مخاطره احتمال غرق شدن شناگران، احتمال آسیب به قفس‌ها و تورهای صیادی و احتمال خسارت به قایق و شناورهای کوچک پیش‌بینی می‌شود و سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌های احتمالی محدودیت در شنا، احتیاط و محدودیت در فعالیت‌های دریایی، به‌ویژه تردد با شناورهای سبک و قایق‌های صیادی و تفریحی و در نظر گرفتن تمهیدات لازم توسط کلیه فعالان دریایی را توصیه می‌کند.

سازمان هواشناسی در ادامه این هشدار از افزایش ارتفاع موج از بعد از ظهر یکشنبه تا اواخر وقت دوشنبه(۲ تا ۳ مردادماه) در دریای خزر، مناطق ساحلی ساحلی و دور از ساحل استانهای گیلان، مازندران و گلستان خبر داد.

در این شرایط جوی احتمال غرق شدن شناگران، احتمال آسیب به قفس‌ها و تورهای صیادی و احتمال خسارت به قایق و شناورهای کوچک وجود دارد بنابراین سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌های احتمالی محدودیت در شنا، احتیاط و محدودیت در فعالیت‌های دریایی به‌ویژه تردد با شناورهای سبک و قایق‌های صیادی و تفریحی و در نظر گرفتن تمهیدات لازم توسط کلیه فعالان دریایی را توصیه می‌کند.

به گزارش ایسنا در هشدار نارنجی‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود. هشدار زردرنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین