کد خبر: ۳۱۹۳۲۷
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۰
شاید بسیار اندک باشد کسی در طول زندگانی خود با مسائلی از ارث مواجه نشود زیرا ارث از آثار فوت محسوب می‌شود و ناگزیر همه با آن مواجه خواهند شد.
ناطقان: بعد از اینکه فردی فوت می‌کند رابطه وی با اموالش قطع می‌شود و به‌طور قهری و غیرارادی اموال و ماترک متوفی به ورثه تعلق می‌گیرد و به اصطلاح به ارث می‌رسد. در این مطلب از مجله دلتا می‌خواهیم بررسی کنیم درصورتی‌که فردی فوت شود و این فرد در فرضی دارای فرزند دختر و اولاد بوده و وی هم ازدواج کرده و متوفی در واقع دارای داماد باشد، آیا از این ارث متوفی چیزی به داماد خواهد رسید یا خیر؟ امروز به موضوع ارث بردن داماد از پدر زن می‌پردازیم.
شرایط ارث بری چیست؟ علت ارث نبردن داماد از پدرزن

    زنده بودن وارث در زمان فوت مورث

مورث به کسی اطلاق می‌شود که فوت شده و از وی ارثی به جا مانده در مقابل وارث. در واقع مورث یعنی ارث گذارنده. یکی از شرایط ارث‌بری این است که زمان فوت فرد، وارث او در قید حیات باشد. در واقع کسی ارث می‌برد که قبل از متوفی فوت نشده باشد. فرض کنید احمد دارای ۳ فرزند است یکی از فرزندان وی به نام سپهر که زن و بچه دارد در تصادف رانندگی می‌میرد حال ۲ فرزند از احمد باقی مانده است، اگر احمد فوت بشود ارثی به زن و بچه سپهر نخواهد رسید زیرا وی قبل از پدرش فوت شده و شرط اساسی ارث‌بری را ندارد.

ارث بردن داماد

    داشتن رابطه خونی یا زن و شوهر بودن

یکی دیگر از شرایط ارث‌بری داشتن رابطه نسبی یا خونی یا سببی از نوع زن و شوهری است. باید بدانیم رابطه نسبی رابطه‌ای است که در آن یکی از دیگری تولد یافته مثل فرزند با پدر و مادر یا اینکه دو نفر از یک نطفه یا یک منشا به وجود آمده اند مثل رابطه برادری و خواهری.

طبق قانون مدنی رابطه نسبی در طبقات ارث به سه دسته تقسیم می‌شوند این سه دسته عبارت‌اند از:

    طبقه اول: پدر و مادر و فرزندان و نوادگان
    در طبقه دوم: خواهر و برادر و اجداد و خواهر زاده و برادرزاده
    طبقه سه: عمو و عمه، دایی و خاله و پسر عمو دختر عمو و غیره

اما رابطه سببی به واسطه ازدواج به وجود می‌آید. مثل زن و شوهر و مرد و مادرزن و غیره. لازم است بدانیم که در این دو نوع رابطه فقط نسبی‌ها از هم ارث می‌برند و سببی‌ها هم فقط میان زن و شوهر رابطه وراثت و ارث‌بری حاکم است نه میان باقی خویشاوندان سببی مثل پدر زن با داماد یا پدر شوهر با عروس. زیرا بین این دو رابطه نسبی وجود ندارد. قانون‌گذار وجود رابطه نسبی را لازم دانسته برای ارث‌بری و در رابطه سببی هم فقط زن و شوهر را لایق توارث می‌داند.

لذا به همین دلیل است که داماد از پدرزن خود ارث نخواهد برد. زیرا اگرچه داماد با همسر خود به علت ازدواج رابطه ارث‌بری دارد اما با پدر زن خود این رابطه را ندارد اگرچه خود زن ایشان از پدر خود طبیعتا ارث خواهد برد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین