کد خبر: ۳۱۹۵۰۹
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۵:۰۰
مطالعه‌ای جدید نشان داده که خطر ابتلا به فشار خون بالا و سکته مغزی در افرادی که روزانه به طور مکرر یا معمول زمان کوتاهی را صرف چرت زدن می‌کنند از کسانی که هرگز در طول روز نمی‌خوابند بیشتر است.
ناطقان: به نقل از ساینس‌دیلی، بر اساس تحقیقات جدیدی که روز گذشته در مجله "Hypertension"، که یک مجله متعلق به انجمن قلب آمریکا است، منتشر شده است، چرت‌زدن به طور منظم با خطر بیشتر ابتلا به فشار خون بالا و سکته مغزی ارتباط دارد.

محققان چینی بررسی کردند که آیا چرت‌ زدن‌های مکرر می‌تواند عامل خطر بالقوه برای فشار خون بالا یا سکته باشد یا خیر. این اولین مطالعه‌ای است در آن هم از تجزیه و تحلیل مشاهده‌ای شرکت کنندگان در یک دوره زمانی طولانی و هم از "تصادفی سازی مندلی" استفاده می‌شود.

محققان از اطلاعات بانک زیستی بریتانیا(UK Biobank) که پایگاه داده‌ای بزرگ از اطلاعات زیست‌پزشکی و منبعی تحقیقاتی حاوی اطلاعات ژنتیکی، شیوه زندگی و سلامتی متعلق به نیم میلیون شرکت کننده ناشناس در بریتانیا است، استفاده کردند. بانک زیستی بریتانیا داده‌های بیش از ۵۰۰ هزار شرکت‌کننده بین ۴۰ تا ۶۹ سال را که بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ در بریتانیا زندگی می‌کردند جمع‌آوری کرده است. آنها به طور منظم نمونه‌ ‌خون، ادرار و بزاق و همچنین اطلاعات دقیق در مورد سبک زندگی این افراد را جمع‌آوری می‌کردند. بررسی فراوانی چرت زدن در افراد از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۹ در بخش کوچکی از شرکت کنندگان این بانک زیستی انجام شد.

ای وانگ(E Wang)، نویسنده این مقاله و همکارانش سوابق افرادی را که پیش از شروع مطالعه دچار سکته شده بودند یا فشار خون بالا داشتند از داده‌ها حذف کردند. این امر باعث شد تا حدود ۳۶۰ هزارشرکت‌کننده بدون سابقه سکته یا فشار خون بالا باقی بمانند تا ارتباط بین چرت زدن، سکته و فشار خون بالا با طول پیگیری حدود ۱۱ سال مورد بررسی قرار بگیرد. شرکت کنندگان بر اساس تعداد دفعات چرت زدن به گروه‌هایی تقسیم شدند: افرادی که هرگز یا به ندرت خواب کوتاه روزانه داشتند، دسته‌ای که گاهی اوقات یا معمولا در طول روز برای مدت کوتاهی می‌خوابیدند.

این مطالعه نشان داد که درصد بیشتری از افراد گروه دوم را مردان تشکیل می‌دادند. همچنین این گروه از افراد سطح تحصیلات و درآمد پایین‌تری داشتند و سیگار کشیدن، نوشیدن روزانه مشروبات الکلی، بی‌خوابی، خروپف مواردی بود که آن‌ها در مقایسه با افرادی که هرگز یا گاهی اوقات چرت می‌زدند، گزارش کردند.

احتمال ابتلا به فشار خون بالا در این گروه از افراد در مقایسه با افرادی که هرگز چرت نمی‌زنند، ۱۲ درصد و احتمال سکته مغزی در آن‌ها ۲۴ درصد بیشتر بود.

شرکت کنندگانی که کمتر از ۶۰ سال داشتند و به طور معمول چرت می‌زدند، ۲۰ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به فشار خون بالا در مقایسه با همتایان هم‌سن و سالشان بودند که هرگز چرت نمی‌زدند. در افراد بالای ۶۰ سال، خطر ابتلا به فشار خون در افرادی که خواب کوتاه روزانه داشتند در مقایسه با کسانی که نداشتند ۱۰ درصد بیشتر بود.

نتیجه تصادفی سازی مندلی نشان داد که اگر دفعات چرت زدن یک گروه از افراد از هرگز به گاهی اوقات یا از گاهی اوقات به معمولاً تغییر یابد، خطر ابتلا به فشار خون بالا ۴۰ درصد افزایش می‌یابد. تعداد دفعات بیشتر چرت زدن با استعداد ژنتیکی خطر ابتلا به فشار خون بالا مرتبط بود.

مایکل ای گرندنر(Michael A. Grandner)، متخصص خواب می‌گوید: رخ دادن این عوارض ممکن است به این دلیل باشد که اگرچه چرت زدن به خودی خود مضر نیست، اما بسیاری از افرادی که چرت می‌زنند به دلیل خواب ناکافی در طول شب این کار را می‌کنند. خواب ضعیف در شب با سلامتی کمتر همراه است و چرت زدن برای جبران آن کافی نیست.

نویسندگان می‌گویند که باید بررسی‌های بیشتری بر ارتباط میان الگوی خواب سالم، از جمله چرت زدن در طول روز و سلامت قلب انجام شود.

این مطالعه دارای چندین محدودیت مهم است که باید در نظر گرفته شود. محققان فقط دفعات چرت زدن در طول روز را جمع‌آوری کردند، نه مدت آن‌ها، بنابراین هیچ اطلاعاتی وجود ندارد که چگونه مدت زمان چرت‌زدن بر فشار خون یا خطر ابتلا به سکته تأثیر می‌گذارد. علاوه بر این، دفعات چرت زدن بدون هیچ‌گونه اندازه‌گیری عینی گزارش شد و این تخمین‌ها را غیرقابل سنجش کرد. شرکت‌کنندگان در این مطالعه اکثراً میانسال و مسن با اصل و نسب اروپایی بودند، بنابراین ممکن است نتایج قابل تعمیم نباشد. در نهایت، محققان هنوز مکانیسم بیولوژیکی تأثیر چرت زدن در طول روز بر تنظیم فشار خون یا سکته مغزی را کشف نکرده‌اند.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین