کد خبر: ۳۱۹۵۱۹
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۸
درد دندان یک درد نسبتا شایع و اغلب غیرقابل تحمل است که ممکن است در هر زمانی ایجاد شود اما معمولاً زمانی که در طول شب بی اندازه آزاردهنده و محدود کننده می شود.
ناطقان: درد دندان یک درد نسبتا شایع و اغلب غیرقابل تحمل است که ممکن است در هر زمانی ایجاد شود اما معمولاً زمانی که در طول شب بی اندازه آزاردهنده و محدود کننده می شود. زمانی که در طول شب با این مشکل مواجه شوید خوابیدن برایتان سخت می شود و ممکن است مدام از خواب بیدار شوید. اگر به کررات با این مشکل مواجه می شوید یا اکنون دچار درد دندان هستید می توانید با کمک چند راه حل ساده درد را تسکین داده و یا ریشه کن کنید. ادامه مقاله را بخوانید تا روش های ساده درمان دندان درد بیشتر آشنا شوید.

علل دندان درد چیست؟

پوسیدگی دندان یک علت بسیار شایع دندان درد است. در صورت عدم درمان ، پوسیدگی دندان ممکن است منجر به ایجاد حفره شود. حفره ها هنگامی رخ می دهند که اسیدها و باکتری ها مینای دندان را از بین برده و وارد بافتهای ظریف داخل دندان یعنی پالپ دندان می شوند. فرسایش و از بین رفتن مینای دندان می تواند عصب را در معرض دید قرار دهد و باعث درد خفیف تا شدیدی می شود.

عفونت سینوس همچنین ممکن است باعث ایجاد درد دندان در برخی از افراد شود. علائمی مانند درد و فشار ناشی از عفونت ممکن است بیشتر در شب گریبان شما را بگیرید.

سایر دلایل احتمالی دندان درد شامل موارد زیر است:

    پر کردن دندان

    آبسه های دندان

    وارد شدن صدمه و تروما به فک

    در آمدن یا جوانه زدن دندان عقل یا هر دندان دیگر

    گیر کردن مواد غذایی به لثه ها

    دندان قروچه در طول شب

    بیماری لثه

9 روش برای درمان دندان درد در شب

دندان درد  شرایط سختی برای ما ایجاد میکند اما اگر در هنگام شب درد دندان تجربه کنیم دنیا برایمان جهنم میشود. اما خوشبختانه روش هایی وجود دارد که میتوانند با موفقیت به درمان دندان درد مخصوصا در طول شب کمک کنند.

داروهای ضد درد دهان

مصرف داروهای بدون نسخه (OTC) ضد درد از قبیل استامینوفن (تیلنول) یا ایبوپروفن (Advil) یا حتی قرص و کپسول های ترکیبی مانند ژلوفن یک روش سریع و ثابت شده برای کاهش درد و یا حتی درمان دندان درد است. این  داروها قادرند که دردهای جزئی تا متوسط را به خوبی تسکین دهند. هنگام مصرف داروهای ضد درد حتما دوز توصیه شده شرکت سازنده را در نظر داشته باشید. اگر درد دندانتان شدید است ، بهتر است به یک متخصص ارتودنسی مراجعه کنید و در مورد داروهای مسکن قوی که میتوانند به کاهش درد کمک بیشتری کنند با او صحبت کنید.

کمپرس سرد

خانمی که برای تسکین دندان درد یک کمپرس یخ روی صورت خود قرار داده است

استفاده از یک کیسه پر از تکه های یخ و یا یک مشما پر از آب یخ می تواند به تسکین درد دندان کمک کند. بهتر است که مقداری یخ را درون مشما ریخته سپس داخل یک حوله کوچک بپیچید. کمپرس یخ را روی بخشی از دهان و دندان که درد میکند قرار دهید تا عروق خونرسان آن منطقه ریلکس شده و به کاهش و درمان نسبتا سریع درد دندان کمک کند. هر بار میتوان به مدت 15 تا 20 دقیقه کمپرس را روی محل درد دندان قرار داد.

بالا نگه داشتن سر

اگر به داروی مسکن دسترسی ندارید و نمی توانید با روش های دیگر درد ر ساکت کنید، بهترین کار برای امتحان کردن، قطعا بالا نگه داشتن سر است. اگر سر خودتان را بالا نگه دارید خون کمتری در سرتان جمع میشود و همین باعث کاهش التهاب و درد اضافی می شود. اگر شب ها از خواب بیدار می شوید می توانید زیر سر خود را کمی بلندتر کنید برای مثال یک بالش بلندتر زیر سرتان بگذارید.

استعمال پمادهای دهانی

علاوه بر قرص و کپسول کاهش درد، برخی از پمادهای دارویی همچنین ممکن است به کاهش درد دندان کمک کنند. ژل های بی حس کننده بدون نسخه OTC و پمادهایی که حاوی موادی مانند بنزوکائین هستند ممکن است ناحیه از دهان و دندان که درد میکند را  بی حس کنند. فقط توجه داشته باشید که بنزوکائین برای استفاده در کودکان خردسال مناسب نیست.

شستشوی دهان با آب و نمک ولرم

خانمی که برای تسکین درد دندان خود آب نمک غرغره می کند

آب نمک یک ماده ضد باکتری طبیعی است، بنابراین ممکن است التهاب را کاهش دهد. این به نوبه خود به محافظت از دندانهای آسیب دیده در برابر عفونت کمک می کند. شستشو با آب نمک همچنین ممکن است به از بین بردن هرگونه ذره مواد غذایی یا بقایای به جا مانده در لابلای دندان یا لثه کمک کند.

شستشوی دهان با پراکسید هیدروژن

پریودنتیت یک عفونت جدی در بافت لثه است که به طور کلی در نتیجه سهل انگاری در رعایت بهداشت دهان و دندان رخ می دهد. پریودنتیت و سایر بیماری های لثه می توانند باعث بروز مشکلاتی از قبیل درد دندان، خونریزی لثه ها و دندان ها و حتی تشکیل آبسه دندان شود.

شستشو دهان با دهانشویه حاوی هیدروژن پراکسید میتواند به کاهش پلاک و علائم پریودنتیت کمک می کند. جهت درمان دندان درد با این روش، باید هیدروژن پراکسید را با حجم مسااوی از آب رقیق کرد سپس محلول را داخل دهان چند بار غرغرره کرد. دقت کنید که این روش درمانی برای کودکان مناسب نیست. زیرا کودکان ممکن است به صورت تصادفی محلول را قورت دهند و با عوارض ناشی از آن روبرو شوند.

نوشیدن یا غرغره کردن چای نعناع

تصویر یک فنجان چای نعناع

نعناع حاوی ترکیبات ضد باکتری و آنتی اکسیدانی است. منتول ، یک ماده فعال در نعناع است که اثر بی حس کنندگی خفیفی در داخل دهان دارد. نوشیدن مقدار کمی چای نعنا میتواند به تسکین و حتی به تسکین کامل دندان درد منجر شود.

استفاده از خود میخک یا مقداری از پودر آن

تصویر تعدادی گل میخک در یک بشقاب

یوجینول که یکی از ترکیبات اصلی میخک است می تواند باعث کاهش و درمان درد دندان شود. نتایج یک کارآزمایی بالینی در سال 2015 نشان داد افرادی که بعد از کشیدن دندان، یوجینول را به لثه و دندان خود می زنند با کاهش التهاب و درد دندان روبرو می شوند.

یوجینول به عنوان ضد درد عمل می کند ، بدین معنی که منطقه را بی حس می کند. برای استفاده از میخک برای دندان درد ، میخک ها را در آب خیس کنید تا تبدیل به حالت خمیری  شود. سپس خمیر را روی دندان بمالید. از طرف دیگر، به آرامی جویدن یا مکیدن میخک می تواند تاثیر مشابهی در کاهش درد دندان داشته باشد. باز هم دقت کنید که استفاده از میخک به هیچ عنوان در بچه ها صورت  نگیرید زیرا بچه ها ممکن است میخک را ببلعند که می تواند دردناک باشد.

جویدن یک حبه سیر

سیر برای دندان درد

سیر یک محصول بسیار رایج  در خانه ها است که از قدیم الایام برای کاهش درد دندان نیز مورد استفاده قرار می گرفته است. آلیسین (که ترکیب اصلی سیر است) اثر ضد باکتریایی خوبی دارد که ممکن است به از بین بردن باکتری های موجود در دهان که منجر به حفره و درد دندان میشوند بسیار موثر باشد. جویدن یک حبه سیر کوچک و خام داخل دهان و درست در جایی که دندانتان درد می کند می تواند راه موثری برای درمان دندان درد باشد.

استفاده از برگ گیاه گواوو

برگ‌های گواوا خاصیت ضد التهابی دارند و می‌توانند به بهبود زخم‌ها یا التهابات داخل دهان کمک کنند. این برگ ها همچنین توانایی مبارزه با میکروب ها و باکتری های داخل دهان را دارند و می تواند به مراقبت از دهان و دندان کمک بیشتری کنند. برای استفاده از این دارو، برگ های گواوا تازه را بجوید یا برگ های له شده گواوا را به آب جوش اضافه کنید تا دهانشویه درست کرده و دهان را با آن بشویید.
منبع: ایلنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین