کد خبر: ۳۱۹۹۶۷
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۴۳
قاچاق مواد مخدر به معنای ورود یا خروج کلیه مواد طبیعی و شیمیایی اعتیاد آور به کشور است.
ناطقان: مواد مخدر یک ترکیب شیمیایی است که باعث تغییراتی در سیستم عصبی می‌شود و همین تغییرات است که باعث احساس لذت، اعتیاد و وابستگی می‌شود.

قاچاق مواد مخدر به معنای ورود یا خروج کلیه مواد طبیعی و شیمیایی اعتیاد آور که به کشور ممنوع و یا ورودش به کشور مجاز باشد، اما از راه‌های غیر قانونی وارد کشور و یا از کشور خارج شود گفته می‌شود.

به علاوه لازم به ذکر است که برخی از این مواد تخدیر کننده نیست. اما ممکن است باعث ایجاد تحرک و توهم در اشخاص شود. قابل ذکر است چنین فردی را قاچاقچی یا سوداگر می‌نامند.

مجازات قاچاق مواد مخدر

در قانون مجازات اسلامی برای مرتکبان جرم مواد مخدر مجازاتی در نظر گرفته شده است و جزو مجازات‌های سنگین محسوب می‌شوند. عبارتند از: اعدام، حبس، جزای نقدی، شلاق، ضبط و مصادره اموال.

آیا تخفیفی برای مجازات مرتکبان قاچاق مواد مخدر وجود دارد؟

قانون مجازات اسلامی عواملی را جهت تخفیف در مجازات مجرمین مواد مخدر در نظر گرفته است. در صورتی که فرد خاطی شرایط زیر را دارا باشد امکان ایجاد تخفیف در مجازات او وجود خواهد داشت:

۱) عدم سوء پیشینه.

۲) نداشتن سابقه مجرمیت طبق قانون مواد مخدر می‌تواند از عوامل تخفیف مجازات قاچاقچیان باشد.

۳) وجود انگیزه شرافتمندانه: به صورت عام وجود انگیزه شرافتمندانه جزء عوامل تخفیف در کلیه مجازات‌ها می‌باشد.

۴) همکاری با پلیس یا مقام قضایی به منظور کشف آثار و ادله جرم و یا سایر مجرمین.
منبع: میزان
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین