کد خبر: ۳۲۰۲۶۴
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۷
رئیس پژوهشکده علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: سالانه شاهد مرگ ۴۲۰۰ نفر در کشور بر اثر پوکی استخوان و عوارض ناشی از آن هستیم.
ناطقان: افشین استوار، در نشست کارشناسان برنامه‌های عضلانی، اسکلتی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با بیان این که سالانه ۱۷۰ هزار مورد شکستگی بر اثر پوکی استخوان در کشور رخ می‌دهد، گفت: از هر دو خانم و از هر چهار مرد بالای ۵۰ سال یک نفر شکستگی ناشی از پوکی استخوان را تجربه می‌کند که بیماری بسیار شدیدی تلقی می‌شود.

وی افزود: ۲۰ تا ۵۰ درصد موارد از این شکستگی‌ها مربوط به شکستگی لگن است که باعث مرگ افراد می‌شود و ۸۰ درصد افرادی که لگن شأن می شکند و زنده می‌مانند نیز به حالت اولیه بر نمی‌گردند و برای راه رفتن به عصا و کمک دیگران نیاز پیدا می‌کنند.

مدیرکل سابق دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت با اعلام این که متأسفانه ۱۶۰ زن و ۱۴۰ مرد از هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت کشور شکستگی لگن را تجربه می‌کنند، گفت: شکستگی لگن از بروز تمام سرطان‌های مختص بانوان یعنی سرطان‌های رحم، تخمدان و پستان در کشور بیشتر است.

استوار افزود: این بیماری به اندازه اهمیتی که دارد توجه‌ها را به خود جلب نکرده در حالی که بار اقتصادی آن با سکته‌های قلبی و مغری برابری می‌کند. بار این بیماری در ایران سالانه ۷ هزار میلیارد تومان است.

رئیس پژوهشکده علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار داشت: پوکی استخوان در دو سوم افراد با ریسک بالا به موقع تشخیص داده نمی‌شود و اولین علامت این بیماری در آنان با شکستگی ظاهر می‌شود.

وی تصریح کرد: درمان و داروهای این بیماری در دسترس است ولی برای ۷۰ درصد افراد درمان شروع نمی‌شود. در واقع ۸۷ درصد زنان درمان شأن را ادامه نمی‌دهند. درمان بیماری طولانی است و باید حداقل سه سال زمان صرف آن کرد تا نتیجه مطلوب حاصل شود.

استوار با بیان اینکه کیفیت خدمت به بیماران پوکی استخوان در کشور به دلیل ناآگاهی درمان گران و هزینه‌های درمان و مراقبت چالش جدی دارد، گفت: آگاهی کافی در جامعه نسبت به پوکی استخوان و تبعات آن وجود ندارد و تعداد دستگاه‌های سنجش تراکم استخوان در کشور کم است و ۵۰ درصد از همین تعداد نیز در تهران قرار دارد و دو سوم مراکز استان‌ها فاقد این دستگاه هستند.
منبع: مهر
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین