کد خبر: ۳۲۰۷۷۲
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۴
محققان بین المللی در پژوهشی که برای شناخت بهتر سرطان انجام داده اند، متوجه شده اند دلایلی فراتر از عوامل صرف محیطی برای بیشتر مبتلاشدن مردان به سرطان نسبت به زنان وجود دارد.
ناطقان: محققان بین المللی در پژوهشی که برای شناخت بهتر سرطان انجام داده اند، متوجه شده اند دلایلی فراتر از عوامل صرف محیطی برای بیشتر مبتلاشدن مردان به سرطان نسبت به زنان وجود دارد.

میزان بیشتر انواع سرطان، در مردان به دلایل نامشخصی بیشتر از زنان است. نتایج یک مطالعه اخیر که توسط انتشارات وایلی منتشر شده است، نشان می‌دهد که علت این امر احتمالا بیشتر ناشی از تفاوت‌های بیولوژیکی مربوط به جنسیت است تا تفاوت‌های رفتاری مربوط به سیگار کشیدن، مصرف الکل، رژیم غذایی و سایر عوامل مشابه.

درک دلایل تفاوت های جنسیتی در بروز خطر سرطان می تواند اطلاعات مهمی را برای بهبود پیشگیری ها و درمان این بیماری به ما ارائه دهد. به گزارش سیناپرس، در همین زمینه، محققان بین الملل به رهبری انستیتوی ملی سرطان آمریکا تفاوت‌ها در خطر ابتلا به سرطان را برای 21 نوع مختلف از این بیماری در بین حدود 170 هزار مرد و 120 هزار زن بالغ 50 تا 71 ساله در بین سال های 1995 تا 2011 بررسی کرده اند.

طبق یافته ها، در این مدت، 17951 سرطان جدید در مردان و 8742 مورد در زنان ایجاد شد. بروز سرطان تیروئید و کیسه صفرا در مردان کمتر از زنان بود، اما خطرات بروز آن در سایر نقاط آناتومیک در مردان 1.3 تا 10.8 برابر بیشتر از زنان بود.

همچنین بیشترین افزایش خطر در مردان برای سرطان مری (خطر 10.8 برابر بیشتر)، حنجره (خطر 3.5 برابر)، قلب و معده (3.5 برابر بیشتر) و مثانه (3.3 برابر بیشتر) مشاهده شد.

طبق این بررسی ها، مردان حتی پس از تطبیق با طیف وسیعی از رفتارهای پرخطر نیز احتمال بیشتری را برای ابتلا به اکثر سرطان‌ها نشان دادند.

یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهند که تفاوت‌های بیولوژیکی بین جنسیت‌ها، مانند تفاوت‌های فیزیولوژیکی، ایمنی‌شناسی، ژنتیکی و سایر موارد، نقش عمده‌ای در استعداد بیشتر ابتلا به سرطان مردان در مقابل زنان بازی می‌کنند.

به گفته مجریان این تحقیق، نتایج ما نشان می دهند تفاوت هایی در بروز سرطان وجود دارد که تنها با قرار گرفتن در معرض عوامل محیطی توضیح داده نمی شوند. این موضوع نشان می دهد که تفاوت های بیولوژیکی ذاتی بین مردان و زنان وجود دارد که بر استعداد ابتلا به سرطان در آن ها تأثیر می گذارند.

این موضوع باعث شده که دانشمندان خاطرنشان کنند که لازم است یک رویکرد چند وجهی برای رسیدگی به تفاوت‌های جنسیتی در خطر ابتلا به سرطان وجود داشته باشد.

آن ها می گویند: از لحاظ استراتژیک، جنسیت افراد بایستی به عنوان یک متغیر بیولوژیکی مهم در کل زنجیره سرطان از پیش‌بینی خطر و پیشگیری اولیه گرفته تا غربالگری، پیشگیری ثانویه و درمان سرطان و همچنین مدیریت بیمار اعمال شود.

این یافته ها که دید دانشمندان را برای مقابله بهتر با بیماری سخت و عمدتا کشنده سرطان بازتر می کنند، در نشریه معتبر CANCER، مجله معتبر انجمن سرطان آمریکا منتشر شده اند.
منبع: مشرق
برچسب ها: مردان ، زنان ، سرطان
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین