کد خبر: ۳۲۰۸۰۳
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۳۴
مهم‌ترین پلی‌فنول موجود در دمنوش گل ختمی هم آنتوسیانین‌ها هستند. رنگ قرمز و جذاب این دمنوش هم از همین آنتی‌اکسیدان‌ها شکل می‌گیرد.
ناطقان: با اینکه دمنوش گل ختمی نمی‌تواند جایگزینی برای داروها باشد اما تحقیقات علمی نشان می‌دهند که این دمنوش مزیت‌های مختلفی برای سلامت بدن انسان‌ها دارد که به ترتیب عبارتند از:

دمنوش گل ختمی چه فوایدی دارد؟

1.دمنوشی سرشار از خواص ضدالتهابی

متخصصان تغذیه می‌گویند که آنتوسیانین‌ها با پیشگیری از ابتلا به سرطان و دیابت مرتبط هستند و اثرات ضدالتهابی قدرتمندی دارند. براساس گزارش منتشرشده در Food & Nutrition Research آنتوسیانین‌ها التهاب را کاهش می‌دهند، در صورتی که التهاب مزمن با پیشرفت‌ بیماری‌هایی مانند سرطان ارتباط دارد. مزیت دیگر آنتوسیانین‌ها به توانایی ویژه‌شان در مقابله با رگ‌زایی برمی‌گردد. عوامل آنتی‌‌آنژیوژنیک یا ضد‌رگ‌زایی مانع از شکل‌گیری رگ‌های خونی جدیدی می‌شوند که به سلول‌های سرطانی اکسیژن‌رسانی می‌کنند.
2. مفید برای کاهش چربی خون

چربی‌های خون شامل سه نوع اساسی می‌شوند؛ کلسترول بد خون یا LDL، کلسترول خوب خون یا HDL، و تری‌گلیسرید که می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را افزایش دهد. عدم تعادل میان این سه نوع چربی در بدن که با افزایش LDL و تری‌گلیسرید همراه است، باعث ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌شود. با این‌حال، دمنوش گل ختمی می‌تواند کلسترول بد خون و تری‌گلیسرید را کاهش دهد، بدون اینکه تاثیری بر کلسترول خوب خون بگذارد. این تاثیرات می‌توانند برای مقابله با بیماری کبد چرب هم مفید باشند.
3. موثر در کاهش فشار خون

فشار خون بالا امروزه به یکی از بیماری‌های رایج تبدیل شده و برای مثال حدود 47 درصد از جمعیت آمریکایی‌ را درگیر کرده است. همان‌طور که از نام فشار خون پیداست، این بیماری فشار خون در رگ‌های خونی را افزایش می‌دهد و فشار زیادی بر قلب وارد می‌کند که درنهایت با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته قلبی همراه خواهد بود. اما دمنوش گل ختمی به‌طور سنتی برای کاهش فشار خون کاربرد داشته است و از این نظر می‌تواند به شما کمک کند. مطالعات علمی هم نشان داده‌اند که عصاره گل ختمی می‌تواند برای مقابله با فشار خون بالا (در درجات خفیف تا متوسط) موثر باشد. به‌گفته محققان، ترکیب خاصی در گل ختمی وجود دارد که باعث انتشار اکسید نیتریک در سلول‌های درون رگ‌های خونی می‌شود و درنتیجه فشار خون را به‌طور موثری کاهش می‌دهد. در سال 2021 هم محققان از عصاره ترکیبی گل ختمی و به‌لیمو برای کاهش فشار خون استفاده کردند و به نتایج مثبتی رسیدند.
4. کمک به کنترل قند خون

دیابت یکی از بیماری‌های مزمن است که به انواع مختلفی تقسیم می‌شود؛ دیابت نوع 1، نوع 2 و دیابت بارداری. دیابت نوع 2 اساسا شایع‌تر است درحالی که بالا بودن قند خون به‌طور مزمن و همیشگی می‌تواند به کلیه‌ها، کبد و سلامت بینایی آسیب برساند. با این‌حال، مطالعه جدیدی که Pharmaceuticals در سال 2022 منتشر کرده است، نشان می‌دهد که دمنوش گل ختمی می‌تواند به کنترل قند خون کمک کند.
برچسب ها: دمنوش ، گل ختمی ، فواید
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین