کد خبر: ۳۲۰۹۳۵
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۲
سفیر اوکراین در استرالیا با خطاب قرار دادن همتای چینی خود در این کشور از پکن خواست تا با استفاده از اهرم روابط خود مقابل روسیه، مسکو را وادار به خارج ساختن نیروهایش از اوکراین کند.
ناطقان: به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس استرالیا، شیائو کیان، سفیر چین در استرالیا در سخنرانی خطاب به باشگاه ملی مطبوعات در استرالیا تاکید کرد، پکن به دلیل روابط مستمری که هم با مسکو و هم با کی‌یف دارد در قضیه جنگ اوکراین به نفع هیچ یک از طرف‌های این جنگ مداخله نکرده است.

شیائو کیان امروز چهارشنبه گفت: "ما مطمئناً روابط خوبی با روسیه داریم، اما در عین حال روابط بسیار خوبی با اوکراین و همکاری‌های بسیار عمیق با این کشور در بسیاری از زمینه‌ها از جمله فناوری داریم. دلیلی وجود ندارد که ما بیاییم از یکی از این طرف‌ها علیه دیگری یا برعکس حمایت کنیم."

با این حال واسیل میروشنیچنکو، سفیر اوکراین در استرالیا متقابلا گفت، پکن باید در قضیه جنگ اوکراین مداخله کند و روسیه را تحت فشار بگذارد تا از این کشور خارج شود و حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین تضمین شود.

میروشنیچنکو در مصاحبه‌ای به خبرگزاری آسوشیتدپرس استرالیا گفت: معتقدم ادامه حمله روسیه به اوکراین به نفع چین نیست. رفاه مردم چین به پایان این جنگ بستگی دارد و تنها راه پایان یافتن آن خروج کامل روسیه از اوکراین است. قیمت مواد غذایی و کالاها رو به افزایش است، در حالی که چین بزرگترین مصرف‌کننده کالاهاست.

میروشنیچنکو در عین حال درخواست ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین برای دیداری با شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین را تکرار کرد. او اضافه کرد: بله، ما رابطه خوبی (با چین) داریم و امیدواریم چین بتواند از اهرم جایگاهش نزد روسیه همچون کاری که در قبال قزاقستان قبلا کرد، استفاده کند.

با این حال شیائو کیان پیش از آن در پاسخ به این سوال که چرا پکن این حمله را محکوم نکرده است، گفت که جنگ در اوکراین موضوع ساده‌ای نیست و تاریخچه اوکراین به عنوان یکی از بخش‌های اتحاد جماهیر شوروی سابق را به عنوان یک فاکتور پیچیده‌کننده وضعیت ذکر کرد.

او خاطر نشان کرد: این دو کشور قبلاً بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بودند، بنابراین روابط بین این دو کشور نسبتاً پیچیده است. ما طرفدار گفتگویی دوجانبه بر سر میز مذاکره هستیم تا راه حلی سیاسی برای این دو کشور پیدا شود.

 شیائو کیان همچنین جدال در شرق اروپا را ناشی از مناقشه بین روسیه و ناتو دانست و گفت که این بلوک امنیتی، اقدام به محاصره مسکو با گسترش دادن ائتلاف کرده است.

او خاطر نشان کرد: نگرانی‌های امنیتی برای روسیه مطرح هستند و این کشور احساس می‌کند بارها و بارها، حداقل شش یا هفت بار از بابت گسترش یافتن ناتو در تنگنا قرار گرفته در حالی که این اتفاق به نوعی عدول ناتو از قولش برای عدم انجام این کار است. ما طرفدار مذاکره بین اعضای ناتو، آمریکا و روسیه هستیم؛ اینکه پای میز مذاکره بنشینیم و برای یک مکانیزم امنیتی جامع و پایدار مذاکره کنیم.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین