کد خبر: ۳۲۱۲۳۰
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۳:۳۲
نحوه توقیف اموال بابت نفقه این است که خواهان ، می تواند درخواست توقیف اموال را ضمن دادخواست مطالبه نفقه طرح کرده یا پس از صدور حکم دادگاه ، از طریق اجرای احکام توقیف اموال را پیگیری کند که شرایط توقیف اموال شخص عهده دار پرداخت نفقه زن یا نفقه اقارب ، این است که 30 روز از صدور اجراییه گذشته و او ، نفقه را نپرداخته باشد که مراحل قانونی توقیف اموال ، طبق قانون نحوه اجرای احکام مدنی می باشد .
ناطقان: بر اساس قانون ، علاوه بر اینکه شوهر ، موظف شده است که به همسر خود نفقه پرداخت کند ، تامین هزینه های مالی فرزندان و در مواردی خویشاوندان نیز ، به عهده پدر یا مرد قرار گرفته است که در این صورت ، می بایست در صورت داشتن توانایی مالی و نیازمند بودن ایشان ، نفقه اقارب نیز ، پرداخت شود . با این حال ، گاهی مرد ، علی رغم دارا بودن اموال کافی ، از پرداخت نفقه به همسر ، فرزندان و یا خویشاوندان خود از قبیل پدر یا مادر ، خودداری می کند .

در صورت امتناع مرد از پرداخت نفقه به افراد واجب النفقه ، علی رغم صدور حکم الزام به پرداخت نفقه در دادگاه ، می توان برای توقیف اموال مرد از طریق قانونی ، اقدامات لازم را انجام داد تا از محل اموال مذکور و فروش آنها ، بتوان نفقه ایشان را پرداخت کرد . به همین دلیل ، آشنایی با شرایط ، نحوه مراحل قانونی توقیف اموال مرد بابت پرداخت نفقه ، به طرفین دعوا کمک می کند که حقوق قانونی خود را به نحو بهتری استیفا نمایند .

برای پرداختن به این موضوع ، در ادامه این مقاله ، توقیف اموال بابت نفقه زن ، فرزند و خویشاوندان را بررسی کرده و مراحل ، مدارک لازم و هزینه های آن را توضیح می دهیم . سپس ، مدت زمان توقیف اموال بابت نفقه و اقدامات پس از آن را شرح خواهیم داد و در خاتمه نیز ، یک نمونه دادخواست توقیف اموال بابت نفقه را نیز  ارائه خواهیم نمود .


توقیف اموال بابت نفقه زن

بر اساس قانون مدنی ، در عقد دائم ، شوهر ، موظف است که به همسر خود ، نفقه پرداخت کند . البته ، در شرایطی ، ممکن است که شوهر ، از پرداخت نفقه به همسر خود ، معاف گردد و آن هم ، زمانی است که به موجب حکم دادگاه ، زن ناشزه شده باشد ؛ به این صورت که بدون دلیل موجه ، از تمکین مقابل همسر ، امتناع کرده و در دعوای عدم تمکین که در دادگاه اقامه شده ، بازنده شده باشد .

در غیر این صورت ، علاوه بر اینکه شوهر ، موظف به پرداخت نفقه جاریه به زن ، در راستای تامین هزینه های خوراک ، پوشاک ، مسکن و هزینه های بهداشتی و درمانی زوجه است ، در صورتی که در زمان گذشته نیز ، علی رغم تمکین زوجه ، شوهر از پرداخت نفقه به وی امتناع نموده نیز ، زن ، می تواند با مراجعه به دادگاه ، نفقه ایام گذشته خود را نیز ، مطالبه کند .

مطالبه نفقه جاریه و گذشته زن ، به دو صورت امکان پذیر است ؛ یا زن ، شکایت کیفری ترک انفاق را در دادسرا ، علیه شوهر اقامه می کند که در نتیجه آن ، مرد به جرم نپرداختن نفقه ، حبس می شود و یا اینکه زن ، با ارائه دادخواست به دادگاه های حقوقی ، مبلغ نفقه خود را مطالبه می کند که طبق نظریه کارشناس ، دادگاه ، مرد را ملزم به پرداخت میزان نفقه در وجه زن خواهد کرد .

در هر حال ، این حکم نیز ، مانند سایر احکام دادگاه ها ، باید به مرحله اجرا درآید . اجرای حکم پرداخت نفقه ، به این صورت است که زوجه ، یا پس از قطعی شدن حکم ، از دادگاه ، تقاضای صدور اجراییه می کند تا حسب مورد ، مرد ، اقدام به پرداخت بدهی خود نماید . با این حال ، ممکن است که پس از صدور اجراییه ، همچنان مرد ، از پرداخت نفقه زن ، امتناع کند که در چنین شرایطی ، طبق قانون ، می توان اقدام به توقیف اموال وی نمود . یا اینکه ضمن دادخواست مطالبه نفقه ، تقاضای تامین خواسته و توقیف اموال مرد به میزان نفقه درخواستی را دارد .

لذا در پاسخ به این سوال که حکم توقیف اموال بابت نفقه زن چیست ، باید گفت که اصولا ، پرداخت نفقه به زن ، مانند یک دین ، به عهده مرد است و اگر مرد ، بر اساس حکم دادگاه ، نفقه زن را پرداخت نکرده باشد ، زوجه ، با رعایت تشریفات مذکور در قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی ، می تواند توقیف اموال وی ، فروش آنها و در نهایت ، پرداخت نفقه از محل آنها را درخواست کند و یا اینکه ضمن دادخواست ، تقاضای تامین خواسته یا توقیف اموال شوهر را داشته باشد که در ادامه ، شرایط ، مراحل و نحوه آن را توضیح خواهیم داد .
حتما بخوانید: نفقه زن چیست و ویژگی های آن

توقیف اموال بابت نفقه فرزند و خویشاوندان

علاوه بر پرداخت نفقه به زن ، قانون مدنی ، در بحث از نفقه اقارب ، این امر را پیش بینی نموده است که مرد ، باید نفقه فرزند دختر و پسر خود را نیز ، پرداخت کند . همچنین ، افرادی چون پدر و مادر نیز ، جزو اقارب یا خویشاوندان مرد محسوب می شوند که پرداخت نفقه آنها ، در دو حالت ، به عهده مرد قرار گرفته است . همچنین ، سایر خویشاوندان در خط عمودی نیز ، ملزم به پرداخت نفقه اقارب هستند ؛ مثل پرداخت نفقه به نوه توسط پدر بزرگ و یا پرداخت نفقه توسط فرزند به والدین خود .

اولین شرط لزوم پرداخت نفقه به فرزند و خویشاوندان ، این است که مسئول پرداخت نفقه، اموال کافی برای پرداخت نفقه اقارب را داشته باشد و دومین شرط پرداخت نفقه اقارب ، این است که فرزند یا والدین ، توانایی مالی کافی برای پرداخت هزینه های خود را نداشته باشند . در هر حال ، دادگاه ، پس از بررسی موضوع ، ممکن است که حکم به پرداخت نفقه فرزند و یا نفقه نوه ها ، پدر یا مادر صادر کند .

این حکم نیز ، مانند حکم پرداخت نفقه به زوجه ، پس از اینکه قطعیت یافت ، لازم الاجرا محسوب می شود و بایستی با تقاضای خواهان ، به مرحله اجرا درآید و در صورتی که مسئول پرداخت نفقه، علی رغم صدور حکم دادگاه ، از پرداخت نفقه امتناع کند ، علاوه بر شکایت کیفری به جرم ندادن نفقه ، می توان از دادگاه تقاضا کرد که با توقیف نمودن اموال وی ، نسبت به پرداخت بدهی های او از محل اموال توقیف شده ، اقدام نمایند . همچنین ، توقیف اموال شخص ملزم به پرداخت نفقه ، ضمن ارائه دادخواست مطالبه نفقه و با درخواست تامین خواسته نیز ، امکان پذیر است .


 
مراحل قانونی توقیف اموال بابت نفقه

بر اساس قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی ، در شرایطی که فرد، به موجب حکم دادگاه ، محکوم به پرداخت مالی به دیگری شده و از اجرای آن خودداری کند ، در صورتی که بدهی ، عین معین و مشخصی باشد ، آن مال را از وی می گیرند و به طلبکار می دهند ولی اگر بدهی ، مال معینی نباشد ، اموال و دارایی های محکوم علیه ، بابت پرداخت بدهی ها ، توقیف شده و از محل آن ، بدهی ، پرداخت می شود .

در این قسمت ، قصد داریم مراحل توقیف اموال شخص ملزم به پرداخت نفقه ، در مرحله قبل از صدور حکم در دادگاه و پس از صدور حکم دادگاه ، در واحد اجرای احکام را بررسی کرده و به این سوال پاسخ دهیم که اگر خواهان ، بخواهد قبل یا بعد از صادر شدن حکم دادگاه ، اموال خوانده را توقیف کند تا به نفقه خود دسترسی داشته باشد ، چه مراحلی را باید طی کرده و نحوه توقیف اموال چگونه است ؟

 

مراحل توقیف اموال پس از صدور حکم پرداخت نفقه در دادگاه

 

در پاسخ به این سوال ، باید گفت که اولین مرحله توقیف مال بابت نفقه و شرایط آن ، این است که خواهان ، به شورای حل اختلاف ( نفقه تا مبلغ 20 میلیون ) و یا دادگاه ( برای نفقه بیش از 20 میلیون تومان ) ، دادخواست داده و دادگاه ، حکم به پرداخت نفقه صادر کند .

مرحله بعدی ، این است که حکم دادگاه ، قطعیت پیدا کند ؛ چرا که صرفا احکام قطعی ، لازم الاجرا هستند و می توان در خصوص آنها ، تقاضای صدور اجراییه نمود . پس از اینکه مهلت اعتراض به حکم به اتمام رسید و دیگر پرونده ، قابل رسیدگی مجدد نبود ، متقاضی ، می تواند از دادگاه صادر کننده حکم ، تقاضای صدور اجراییه نماید .

مرحله بعدی ، رعایت این شرایط است که اجراییه ، به خوانده ابلاغ می شود و به وی مهلت داده می شود که ظرف سی روز ، بدهی خود را پرداخت کند . در غیر این صورت ، در این مرحله ، مرجع اجرا کننده رای ، موظف است که با تقاضای فرد ، از کلیه راه های ممکن ، اقدام به شناسایی اموال و توقیف آنها نماید . به همین دلیل ، لازم است که اگر خواهان ، اموال منقول یا غیر منقولی از خوانده سراغ دارد ، آنها را به واحد اجرای احکام معرفی نماید تا توقیف اموال و فروش آنها بابت پرداخت نفقه ، از محل آن صورت گیرد .

نکته مهمی که در خصوص شرایط و مراحل قانونی توقیف اموال بابت نفقه وجود دارد ، این است که اصولا تمامی اموال را نمی توان بابت نفقه ، توقیف کرد ؛ بلکه مستثنیات دین ، یعنی اموالی که جزء ملزومات ضروری زندگی هر فرد هستند ، اصولا قابل توقیف شدن بابت دریافت نفقه یا هر دین دیگری نمی باشند . از جمله موارد مستثنیات دین ، می توان به منزل فرد که در شان وی باشد ، اشاره نمود .

مراحل و نحوه توقیف سایر اموال بجز مستثنیات دین ، بابت نفقه ، به این صورت است که اگر مال معرفی شده برای توقیف ، مال منقول باشد ، مامور اجرای حکم ، قبل و یا حین توقیف نمودن مال ، خوانده را از این امر مطلع می کند . در صورتی که مال معرفی شده ، غیر منقول باشد ، علاوه بر اطلاع دادن این امر به طرفین ، اداره ثبت را نیز ، در جریان موضوع قرار می دهد .

 

مراحل توقیف اموال در مرحله رسیدگی به دادخواست نفقه در دادگاه

 

علاوه بر توقیف اموال بابت پرداخت نفقه که پس از قطعی شدن حکم دادگاه ، قابل انجام است ، خواهان ، در شرایطی که در دادگاه ، دعوای مطالبه نفقه اقامه نموده است نیز ، می تواند توقیف نمودن اموال خوانده را به دلیل جلوگیری از آسیب رسیدن و یا فروخته شدن آن ، درخواست کند که به این فرآیند ، تامین خواسته نیز گفته می شود .

مراحل درخواست توقیف مال در این حالت ، نیازمند آن است که خواهان ، ابتدائا به دادگاه خانواده ، دادخواست مطالبه نفقه داده و در ضمن دادخواست تقدیمی خود ، با ارائه مدارک لازم ، تقاضای تامین خواسته و توقیف اموال به میزان نفقه مورد تقاضای خود را ذکر نماید تا احیانا ، اموال مذکور ، در معرض تعدی و تفریط قرار نگیرند .

همچنین ، درخواست توقیف اموال ، به صورت مستقل و قبل از دادخواست نفقه نیز امکان پذیر بوده که در این صورت ، خواهان باید دادخواست اصلی نفقه را ظرف 10 روز از صدور دستور تامین خواسته ، تقدیم دادگاه نماید . در تمام موارد درخواست تامین خواسته ، دادگاه ، پس از تشخیص ضرورت موضوع ، می تواند دستور توقیف اموال را صادر کند که بر اساس قانون ، همانند توقیف اموال در مرحله اجرا که گفته شد ، اجرا خواهد شد .

 
مدارک لازم برای توقیف اموال بابت نفقه

در قسمت قبل ، به بررسی شرایط و مراحل توقیف اموال بابت نفقه پرداخته و همانطور که اشاره شد ، توقیف اموال ، در مرحله اجرای رای ، طبق قانون مربوط به نحوه اجرای احکام مدنی ، نیازمند درخواست خواهان ، صدور اجراییه توسط دادگاه صادر کننده رای ، ارجاع پرونده به واحد اجرای احکام دادگستری ، ابلاغ به بدهکار و سپری شدن مهلت 30 روزه است که پس از آن ، با معرفی اموال منقول یا غیر منقول بدهکار ، می توان آنها را در راستای وصول نفقه ، توقیف کرد .

اما سوالی که در این خصوص مطرح می شود ، این است که مدارک لازم برای توقیف اموال بابت نفقه شامل چیست و به عبارت دیگر ، اگر خواهان ، قصد داشته باشد اقدام به توقیف مال نماید ، چه مدارکی را باید ارائه نماید ؟ در پاسخ به این سوال ، باید گفت که توقیف اموال بابت نفقه ، در مرحله رسیدگی دادگاه و پس از آن ، نیازمند ارائه مدارک ذیل است :

در صورتی که تقاضای توقیف مال و تامین خواسته در مرحله دادرسی مطرح شود ، خواهان علاوه بر کارت ملی و شناسنامه ، سند ازدواج ( در مورد نفقه زوجه ) و اطلاعات مربوط به حساب بانکی زوج مانند شماره حساب وی ، می بایست کلیه اسناد و مدارکی که دال بر در معرض تعدی و تفریط بودن اموال در اختیار دارد را ، ضمیمه درخواست خود نموده تا دادگاه ، با ملاحظه آنها ، حکم به توقیف مال صادر نماید . مثلا مدارکی چون استشهادیه شهود ، تقاضای تحقیق محلی و یا سایر قرائن و اماراتی که به قاضی ، کمک می کند تشخیص دهد مرد ، قصد انجام معامله صوری یا مواردی از این قبیل دارد .

در صورتی هم که درخواست توقیف اموال ، در مرحله پس از صدور حکم ارائه شده باشد ، می بایست با استناد مدارکی همچون کپی برابر اصل دادنامه دادگاه ، مبنی بر الزام به پرداخت نفقه و اجرائیه ابلاغ شده به بدهکار و عدم پرداخت آن ظرف مهلت 30 روز پس از صدور حکم و ارائه مشخصات اموال شوهر و در صورت نداشتن آنها ، درخواست استعلام سه گانه ملک ، حساب بانکی و خودرو ، تقاضای توقیف اموال را پیگیری نمود .



 
هزینه توقیف اموال بابت نفقه

در قسمت قبل ، مدارک لازم برای توقیف اموال بابت نفقه را مورد بررسی قرار دادیم . اما در همین ارتباط ، ممکن است این سوال نیز مطرح شود که هزینه توقیف اموال بابت نفقه چقدر است و به عبارت دیگر ، در شرایط انجام اقدامات لازم جهت توقیف اموال بابت دریافت نفقه ، چه هزینه هایی باید پرداخت شود ؟

در پاسخ به این سوال ، باید گفت که توقیف اموال بابت نفقه ، پس از صدور حکم توسط دادگاه ، منوط به پرداخت هزینه های اجرایی است که در قانون اجرای احکام مدنی ، مورد پیش بینی قرار گرفته است . بر اساس این قانون ، هزینه توقیف اموال بابت نفقه ، معادل 5 درصد مبلغ محکوم به می باشد که بعد از اجرای حکم ، وصول می شود . به عبارت دیگر ، اگر مبلغ نفقه زن به موجب حکم دادگاه ، 20 میلیون تومان باشد ، به میزان یک میلیون تومان ، هزینه توقیف اموال بابت نفقه دریافت می شود .

علاوه بر این ، سایر هزینه های قابل پرداخت نیز ، شامل هزینه هایی است که برای اجرا کردن حکم ، ضروری باشد که از جمله آنها ، می توان به حق الزحمه کارشناس و ارزیاب و مواردی از این قبیل ، اشاره نمود . لازم به ذکر است که پرداخت هزینه های اجرای حکم پس از گذشت 30 روز از تاریخ ابلاغ اجراییه به محکوم علیه، به عهده وی است . اما اگر طرفین سازش کرده یا ترتیبی جهت اجرای حکم بدهند ، نصف هزینه حق اجرا ، از او دریافت می شود .

اما در خصوص هزینه توقیف اموال بابت نفقه ، باید افزود که اگر تقاضای توقیف مال ، ضمن دادخواست به دادگاه ارائه شده باشد ، متقاضی ، می بایست هزینه های مربوط به تامین خواسته و توقیف مال را مطابق تعرفه ، پرداخت کند که بر اساس نرخ تعرفه خدمات قضایی در سال 1401 ، بین 40 تا 180 تومان ، هزینه در بر دارد .


 
مدت زمان توقیف اموال بابت نفقه

در این قسمت ، قصد داریم به یکی از مسائل مهم در خصوص توقیف مال بابت دریافت نفقه بپردازیم و آن هم ، این است که مدت زمان توقیف اموال بابت نفقه چقدر است ؟ به عبارت دیگر ، در این قسمت ، قصد داریم بازه ها و مهلت های زمانی که در قانون ، برای توقیف مال ذکر شده است را مورد بررسی قرار دهیم .

اولین نکته مهم در خصوص شرایط و مدت زمان توقیف اموال بابت نفقه ، این است که پس از ابلاغ اجرائیه به محکوم علیه ، مرد به مدت 30 روز ، زمان دارد که اقدام به پرداخت نفقه به زن نماید و در غیر این صورت ، پس از گذشت سی روز از ابلاغ اجراییه و عدم اجرای حکم دادگاه و یا توافق با خواهان نفقه ، معادل بدهی ، از اموال خوانده ، قابل توقیف خواهد بود .

همچنین ، باید به این نکته نیز توجه داشت که بر اساس قانون نحوه اجرای احکام مدنی ، هر گاه از تاریخ صدور اجراییه بیش از 5 سال گذشته باشد و متقاضی ، عملیات اجرایی جهت توقیف اموال را شروع نکرده باشد ، اجراییه دریافتی ، بلااثر تلقی شده و اگر حق اجرای حکم دریافت نشده باشد ، دیگر قابل وصول نخواهد بود .

لذا در پاسخ به این سوال که چه مدت طول می کشد تا اموال بابت پرداخت نفقه توقیف شود ، باید گفت که اصولا 30 روز پس از ابلاغ شدن اجراییه دادگاه و عدم اجرای مفاد آن ، به صورت فوری ، اموال بدهکار ، قابل توقیف بوده و بسته به اینکه اموال توقیف شده ، منقول یا غیر منقول باشد ، اقدامات لازم در راستای صورت برداری ، حفاظت و فروش آنها ، طبق ضوابط قانونی ، به سرعت انجام خواهد شد .

لازم به ذکر است که اگر تقاضای توقیف اموال بابت نفقه ، در مرحله دادرسی دادگاه ارائه شده باشد ، علاوه بر اینکه متقاضی ، می تواند قبل از شروع دادرسی و یا ضمن دادخواست مطالبه نفقه ارائه نماید ، حتی در مدت زمان پس از ارائه دادخواست ، تا زمانی که دادگاه ، حکم قطعی را صادر نکرده است نیز ، می توان از دادگاه تقاضای صدور حکم توقیف مال را نمود و از این بابت ، تقاضای توقیف اموال در مرحله رسیدگی دادگاه ، منوط به مهلت زمانی مشخصی نمی باشد .

البته ، اگر قبل از دادرسی ، تقاضای تامین خواسته و توقیف مال به دادگاه ارائه شده باشد و دادگاه ، قرار تامین خواسته را صادر نماید ، خواهان ، صرفا ده روز مهلت دارد تا دادخواست اصلی خود برای مطالبه نفقه را نیز ، به دادگاه ارائه نماید و در غیر این صورت ، قرار توقیف اموال ، ابطال می شود .


 
بعد از توقیف اموال بابت نفقه باید چه کرد

همانگونه که اشاره شد ، پس از گذشت 30 روز از تاریخ ابلاغ اجراییه دادگاه ، محکوم علیه شرایط آن دارد تا اقدام به اجرای حکم نماید و در غیر این صورت ، معادل بدهی وی ، از اموال وی ، توقیف خواهد شد . اما سوالی که مطرح می شود ، این است که بعد از توقیف اموال بابت نفقه ، چه اقداماتی باید انجام داد ؟

در پاسخ به این سوال ، باید گفت که بعد از توقیف اموال بابت نفقه ، اصولا طبق تشریفاتی که در قانون نحوه اجرای احکام مدنی مقرر شده است ، بسته به اینکه مال توقیف شده ، مال منقول یا غیر منقول باشد ، اقدام به صورت برداری ، ارزیابی و حفاظت از آنها صورت گرفته و با رعایت تشریفات مزایده ، اموال محکوم علیه ، به بالاترین قیمت ، به فروش خواهد رسید .

لذا بعد از توقیف اموال ، اصولا شخصی که متقاضی توقیف مال بوده ، می بایست اقدامات لازم در خصوص اموری از قبیل معرفی و توقیف اموال بدهکار ، نشر آگهی ، هماهنگی جلسه مزایده برای فروش اموال و در نتیجه ، فروش آنها را مورد پیگیری قرار دهد ؛ چرا که این قبیل اقدامات ، صرفا با تقاضای طلبکار صورت می گیرند و در صورت عدم پیگیری امور ، ممکن است روند اجرای حکم ، متوقف شده و پس از گذشت مدت 5 سال ، روند دریافت اجراییه ، مجددا باید تکرار شود .

همچنین ، گفتنی است که در شرایطی که تقاضای توقیف اموال ، قبل از دعوای اصلی به دادگاه ارائه شده باشد ، ظرف ده روز از تاریخ صدور قرار تامین خواسته و توقیف اموال ، می بایست دادخواست مطالبه نفقه را نیز ، به دادگاه ارائه نمود ؛ در غیر این صورت ، قرار صادره ، باطل و بلااثر می شود .



 
نمونه دادخواست توقیف اموال بابت نفقه

توقیف اموال بابت نفقه ، به دو حالت ، امکان پذیر است . در حالت اول ، توقیف اموال تامینی است ؛ به این صورت که ضمن ارائه دادخواست در دعوای مطالبه نفقه زوجه یا اقارب ، می توان تقاضای تامین خواسته برای جلوگیری از فروش اموال مذکور را نیز ، مطرح کرد که در صورت احراز ضرورت توقیف توسط قاضی دادگاه ، حکم توقیف اموال تا اندازه نفقه درخواستی ، صادر می گردد .

 در حالت دوم ، پس از اینکه حکم دادگاه مبنی بر محکومیت به پرداخت نفقه در دادگاه صادر شده و مرد ، ظرف مهلت سی روز پس از ابلاغ اجراییه ، اقدام به پرداخت نفقه نکرد ، به تقاضای ذی نفع ، اموال بدهکار بابت پرداخت بدهی ، توقیف و از فروش آن ، بدهی ها ، پرداخت می گردد .

آنچه که در این قسمت قصد داریم بررسی کنیم ، این است که اولا ، دادخواست توقیف اموال بابت نفقه ، به چه صورت تنظیم می شود و ثانیا ، درخواست توقیف اموال بابت نفقه در مرحله اجرای احکام ، به چه صورت باید نوشته شود ؟ برای پرداختن به این موضوع ، نمونه دادخواست و درخواست توقیف اموال بابت نفقه را ارائه خواهیم نمود .

 

نمونه دادخواست توقیف اموال بابت نفقه از دادگاه

ریاست محترم ................

با سلام ؛

احتراما به استحضار می رساند اینجانب ......................... فرزند ............................. به شماره شناسنامه ........................ صادره از .............................. ، خواهان پرونده ، در تاریخ ............................. ، با خوانده محترم آقای ................................ ، به موجب سند ازدواج ....................... ، عقد ازدواج دائم منعقد نموده و علی رغم تمکین از طرف اینجانب و استطاعت مالی ایشان ، از پرداخت هزینه های متعارف زندگی امتناع می نمایند . لذا صدور قرار تامین خواسته و توقیف اموال نامبرده به میزان نفقه ایام گذشته و آینده را تقاضامندم .

 

نمونه درخواست توقیف اموال بابت نفقه از واحد اجرای احکام

ریاست محترم ..............

با سلام ؛

احتراما به استحضار می رساند ، نظر به اینکه در پرونده کلاسه .................. بابت مطالبه نفقه ، اجراییه در تاریخ ........... به محکوم علیه آقای ...................... ابلاغ شده است و با گذشت 30 روز از تاریخ ابلاغ ، مشار الیه ، نسبت به پرداخت محکوم به و یا معرفی مال جهت استیفای آن ، اقدامی ننموده اند ، لذا درخواست توقیف .............................. را دارم .
برچسب ها: توقیف ، اموال ، نفقه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین