کد خبر: ۳۲۱۳۳۹
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۵:۰۰
شهر ارومیه را به عنوان پایتخت والیبال ایران هم می‌شناسند. این شهر سه هزارساله جاذبه‌های گردشگری بسیاری دارد؛ از آبشار و دریاچه گرفته تا کلیسا و قلعه‌های تاریخی.
ناطقان: ارومیه شهری با فرهنگ و تاریخ غنی‌ست. حتی برخی مورخان آن را زادگاه زرتشت می‌شناسند. زبان مردم این شهر ترکی آذربایجانی است و عاشیقه که شهرتی جهانی دارد از موسیقی‌های اصیل این خطه سرسبز در ایران به شمار می‌رود. ارومیه القاب زیادی از جمله پاریس ایران، شهر آب و دارالنشاط را دارد.
دیدنی های ارومیه
سه گنبد

سه‌گنبد، آرامگاهی در جنوب شرقی ارومیه است که شکلی شبیه برج دارد. قدمت این آرامگاه به ۸۰۰ سال پیش می‌رسد و در ورودی آن سه کتبیه سنگی با خط کوفی وجود دارند. این بنا یک ساختمان دو طبقه است و دریچه‌هایی در چهار سمت خود دارد. در طبقه اول سرداب و در طبقه دوم این بنا مقبره قرار دارد.

جاهای دیدنی ارومیه

آدرس: خیابان آتشکده، خیابان سه‌گنبد
بازار ارومیه

بازار ارومیه، بازاری به یادگار از دوران صفویه است که در بافت قدیمی این شهر قرار گرفته است. این بازار معماری ساده‌ای دارد که برخی از ‌آن‌ها در دوران زندیه و برخی در دوران قاجاریه ساخته‌ شده‌اند. بازار ارومیه دارای چندین طاق، گنبد، تیمچه، حمام و مسجد است.

آدرس: خیابان امام خمینی، چهارراه عطایی و بعثت
بازار ارومیه
مسجد جامع ارومیه

این مسجد را ایلخانان مغول در قرن هفتم هجری بنا کرده‌اند. مسجد جامع ارومیه صحن مستطیل شکل بزرگی همراه با سه ورودی دارد. شبستان آجری قدیمی‌ترین بخش این مسجد است.

آدرس: ارومیه، خیابان امام، بازار ارومیه
کلیسای ننه مریم

کلیسای ننه مریم که در شهر ارومیه واقع شده است یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین کلیساهای ایران و جهان است. این کلیسا در گذشته یک آتشکده‌ برای زرتشتیان بوده است و نمای فعلی آن به دوره ساسانیان باز می‌گردد.

آدرس: ارومیه، خیابان امام خمینی، خیابان خیام جنوبی، پشت کلیسای آنجلیک، کلیسای ننه مریم
کلیسای ننه مریم
موزه ارومیه

این موزه که دارای آثار تاریخی زیادی مربوط به دوره‌های مختلف است، یکی از بهترین موزه‌ها در ایران به شمار می‌رود. کتاب‌های خطی موجود در این موزه می‌تواند هر بیننده‌ای را شگفت‌زده کند.

آدرس: ارومیه، خیابان شهید بهشتی، روبه‌روی بانک تجارت
خانه انصاری

در ارومیه چندین خانه تاریخی وجود دارد. خانه انصاری بنایی به قدمت قاجار است. این خانه سبک معماری منحصربه‌فرد و کاشی‌کاری‌های زیبایی دارد. خانه ژنرال خانه اتحادیه و خانه دیزج سیاوش از دیگر خانه‌های تاریخی در ارومیه هستند.

آدرس: جاده ارومیه به اشنویه، ۳۵ کیلومتری ارومیه، دره شهدا
خانه انصاری
چشمه آب‌گرم هفت‌آباد

چشمه هفت‌آباد در روستایی به همین نام و در فاصله ۴۵ کیلومتری شهر ارومیه واقع شده است. این چشمه که در دامنه یک کوه آتشفشانی خاموش قرار گرفته، خواص درمانی فوق‌العاده‌ای دارد و برای درمان رماتیسم، آرتروز، تسکین اعصاب و بیماری‌های پوستی مناسب است.

آدرس: ارومیه، شهر سیلوانه، روستای هفت‌آباد
چشمه هفت آباد
آبشار سوله دوکل

سوله دوکل یکی دیگر از آبشارهای ارومیه است که به دیزج هم شهرت دارد. این آبشار یکی از بلندترین آبشارهای ایران است. سوله‌دوکل واژه‌ای کردی به معنای آبشار دود است. این آبشار زیبا ۴۰ متر ارتفاع دارد.

آدرس: ارومیه، شهر سیلوانه، منطقه مرگور
پارک اللرباغی

پارک اللرباغی یا پارک ساحلی ارومیه در جنوب این شهر واقع شده است و یکی از مراکز تفریحی و گردشگری این شهر است. این پارک یک دریاچه مصنوعی دارد که برای قایق‌رانی مناسب است. سالن آمفی‌تئاتر روباز، پیست دوچرخه‌سواری، جاده تندرستی، سکوی نشیمن و گذر مشاهیر از امکانات این پارک است.

آدرس: ارومیه، امتداد خیابان والفجر و رودخانه شهر چای ارومیه، پارک اللرباغی
پارک اللرباغی
ییلاق سیلوانا

ییلاق سیلوانا متعلق به منطقه‌ای به همین نام است. این ییلاق جزو یکی از ۱۹ مناطق جهان است که اکسیژن خالص دارند. یکی دیگر از ویژگی‌های ییلاق سیلوانا؛ تولید مرغوب‌ترین عسل طبیعی در ایران است.

آدرس: جاده ارومیه، روستای سیلوانا
آبشار شملکان

آبشار شملکان در روستای کردنشین شملکان در نزدیکی ارومیه قرار دارد. مسیر دسترسی به این آبشار از روستای بند و دامنه روستای سیر است.

آدرس: ارومیه، روستای شملکان
آبشار شملکان
تفرجگاه بند یکی از دیدنی های ارومیه

بند یکی از روستاهای آذربایجان غربی است که قدمت آن به سه هزار سال پیش می‌رسد. این روستای سرسبز و خوش‌ آب‌و‌هوا از روستاهای قدیمی منطقه به حساب می‌آید که امروز شکل و شمایلی تفریحی به خود گرفته است. این روستا از قدمتی چند هزار ساله برخوردار است.

آدرس: ارومیه، امتداد خیابان دانشگاه، روستای بند

در کنار جاذبه‌های تاریخی و طبیعی ارومیه، حتما غذاهای محلی این شهر از جمله آش دوغ، کوفته، اماج، یتیمچه و آش عیران را امتحان کنید. نقل بیدمشکی نیز که با عرق بیدمشک تهیه می‌شود و جزو سوغاتی‌های ارومیه است را فراموش نکنید. برای دیدن جاذبه‌های دیدنی ایران، مطلب بهترین رستوران‌ها و جاهای دیدنی تبریز را بخوانید.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین