کد خبر: ۳۲۱۸۲۳
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۰
عقد اجاره یک عقد بسیار گسترده و پیچیده است و حسب مورد و بسته به اینکه مورد اجاره تجاری باشد یا مسکونی و با توجه به شریط بین موجر و مستاجر و نحوه توافق در خصوص شرایط اجاره و قصد طرفین بر انتقال سرقفلی و منافع هر دو با هم یا فقط انتقال منافع و نیز با عنایت به نیت طرفین در خصوص پول و وجهی که ابتدای اجاره بین طرفین مبادله میشود میتواند شرایط و آثار و احکام متفاوتی داشته باشد.این وجه ممکن است جنبه سرقفلی داشته باشد یا ودیعه یا قرض الحسنه باشد و در قالب عقد رهن توجیح شود. نیت طرفین هر چه که باشد باید در قرارداد صریحا ذکر شود و اگر تردید شود که در قرارداد اجاره قصد انتقال سرقفلی بوده و یا فقط اجاره و انتقال منافع اصل بر این است که به قدرمتقین اکتفا نموده و اجاره را فقط انتقال منافع بدانیم چرا که انتقال سرقفلی خلاف قاعده بوده . احتیاج به تسریح دارد.
ناطقان: عقد اجاره یک عقد بسیار گسترده و پیچیده است و حسب مورد و بسته به اینکه مورد اجاره تجاری باشد یا مسکونی و با توجه به شریط بین موجر و مستاجر و نحوه توافق در خصوص شرایط اجاره و قصد طرفین بر انتقال سرقفلی و منافع هر دو با هم یا فقط انتقال منافع و نیز با عنایت به نیت طرفین در خصوص پول و وجهی که ابتدای اجاره بین طرفین مبادله میشود میتواند شرایط و آثار و احکام متفاوتی داشته باشد.این وجه ممکن است جنبه سرقفلی داشته باشد یا ودیعه یا قرض الحسنه باشد و در قالب عقد رهن توجیح شود. نیت طرفین هر چه که باشد باید در قرارداد صریحا ذکر شود و اگر تردید شود که در قرارداد اجاره قصد انتقال سرقفلی بوده و یا فقط اجاره و انتقال منافع اصل بر این است که به قدرمتقین اکتفا نموده و اجاره را فقط انتقال منافع بدانیم چرا که انتقال سرقفلی خلاف قاعده بوده . احتیاج به تسریح دارد.

 


 مطالب مرتبط با ودیعه و سرقفلی :

1- تخلیه املاک تجاری و مسکونی

2- تحویل ملک به مالک توسط مستاجر و تامین دلیل

3- دستور تخلیه فوری، نمونه دادخواست و رأی

4- راههای تخلیه فوری ملک و دادخواست تخلیه
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین