کد خبر: ۳۲۲۰۰۳
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۴:۱۳
از جمله افرادی که این امکان را داشته که از حقوق بازنشستگی متوفی برخوردار شوند، فرزند دختر او بوده که با توجه به شرایط مذکور در قانون جدید مستمری‌بگیران، سهمی از حقوق بازنشسته خواهد داشت.
ناطقان: حقوق بازنشستگی، تا زمانی‌که فرد بازنشسته در قید حیات است، به خود او پرداخت می‌شود. پس از فوت وی، وراث قانونی او حق دریافت آن را خواهند داشت.
قانون جدید مستمری بگیران دختر

تا پیش از تصویب قانون جدید مستمری بگیران دختر، همچون میزان سهم دختر از حقوق پدر فوت شده، شرایط این سهم نیز در قانون تامین اجتماعی و قانون استخدام کشوری، دارای تفاوت‌های اساسی و تعیین کننده‌ای بود.

با این توضیح که در قانون تامین اجتماعی، فرزند دختر تا ۱۸سالگی حق استفاده از حقوق پدر خود را داشت. بعد از این سن، سهم دختر از حقوق پدر فوت شده، تنها در صورتی به وی تعلق می‌گرفت که به تحصیل اشتغال داشته یا به علت بیماری یا نقص عضو، قادر به کار کردن نبود.

اما در قانون استخدام کشوری، پرداخت حقوق بازنشستگی پدر به فرزند دختر، تا سن ۲۰ سالگی و مشروط به عدم ازدواج دختر، امکان‌پذیر بود. پس از آن نیز تنها در صورت نداشتن شوهر و اشتغال به تحصیل فرزند دختر حداکثر تا ۲۵ سالگی، حق دریافت حقوق پدر فوت شده خود را داشت. لازم به ذکر است که دریافت پاداش بازنشستگی بازنشستگان کشوری، توسط وراث آن‌ها من جمله فرزند دختر دارای محددویت سنی نبود. اگر به موضوعاتی پیرامون مجازات‌ها علاقه دارید به مطلب مجازات رابطه نامشروع در واتساپ چیست؟ مراجعه کنید.

قانون جدید مستمری بگیران

سرانجام، قانون جدید مستمری بگیران دختر به این اختلافات پایان داد. شرایط یکسانی را برای سهم دختر از حقوق پدر فوت شده، در رابطه با فرزندان بازنشستگان تامین اجتماعی و خدمات کشوری، مقرر نمود.

لازم به ذکر است که قانون جدید مستمری بگیران، همان قانون حمایت خانواده جدید بوده که در سال ۱۳۹۱ به تصویب رسیده است. در ماده ۴۸ خود، به توضیح شرایط سهم دختر از حقوق پدر فوت شده خود می‌پردازد. در ادامه، این شرایط را بررسی خواهیم کرد.
شرایط سهم دختر از حقوق پدر فوت شده

مطابق قانون جدید مستمری بگیران، فرزند دختر، بدون محدودیت سنی از حقوق پدر فوت شده خود، بهره‌مند می‌شوند. تنها در دو حالت، حقوق او قطع خواهد شد که این دو حالت، عبارتند از: داشتن شوهر و اشتغال وی.

لازم به ذکر است که بر اساس قانون جدید مستمری بگیران، فرزند پسر صرفا تا ۲۰ سالگی، حق استفاده از حقوق بازنشستگی پدر خود را دارد. پس از این سن، استفاده وی از حقوق پدر، صرفا در صورتی ممکن خواهد بود که اشتغال به تحصیلات دانشگاهی داشته یا معلول از کار افتاده نیازمند باشد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین