کد خبر: ۳۲۲۰۱۳
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۷
خواص جگر سیاه شامل درمان کم خونی، تقویت بینایی و بالا بردن مقاومت بدن در برابر عفونت‌ها است. در ادامه با سایر خواص جگر و مضرات آن آشنا شوید.
ناطقان: جگر سیاه یا کبد، سرشار از مقادیر زیادی از انواع ویتامین‌ها شامل ویتامینA، C، B12 و ویتامین D است. در ادامه این مطلب از مجله دلتا درباره خواص جگر سیاه صحبت خواهیم کرد.

درمان کم خونی

جگر سرشار از اسید فولیک و آهن است. پروتئین موجود در جگر سیاه در رده پروتئین گوشت قرمز است ولی آهن آن ۲ تا ۳ برابر آهن گوشت گاو بوده و سرشار از چربی است. خواص جگر و فواید مصرف آن شامل تامین ویتامین‌ها و عناصر غذایی مورد نیاز بدن، تقویت کننده‌ قلب و کمک به رفع خفقان یا تپش قلب و بسیار مفید برای درمان کم خونی است. با این وجود علیرغم ارزش غذایی بسیار بالای جگر و خواص آن در درمان بیماری‌ها، بایستی در مصرف آن احتیاط نموده و از زیاده روی در مصرف جگر و غذاهای تهیه شده با آن خودداری نمود. اگر نگران کلسترول خون خود هستید مطلب این سبزی برای کم‌خونی و کلسترول معجزه می‌‎کند را بخوانید.

خواص جگر (طبیعت و خواص درمانی)

طبع جگر سیاه گرم و تر است. برخی از مهم‌ترین خواص جگر و فواید مصرف آن عبارتند از:

    جگر سیاه منبع بسیار غنی از انواع ویتامین به ویژه ویتامین A محسوب می‌شود که از گروه ویتامین‌های محلول در چربی است و مصرف آن در سلامت پوست و بالا رفتن مقاومت بدن در برابر عفونت‌ها نقش بسزایی دارد.
    از فواید مصرف جگر به دلیل میزان بالای ویتامین A موجود در آن، بهبود و تقویت بینایی است.
    مصرف متعادل جگر سیاه در حفظ سلامتی مخاط دستگاه تنفسی فوقانی و گوش داخلی بسیار موثر است.
    یکی از مهم‌ترین خواص جگر و موارد مصرف آن کمک به درمان کم‌خونی و رفع آن، به ویژه برای زنان و دختران نوجوان است. به طور کلی جگر سیاه یا همان کبد خون نسبتا زیادی تولید می‌‌کند؛ بنابراین برای مبتلایان به کم‌خونی توصیه می‌‌شود.

خواص جگر
مضرات جگر (موارد احتیاطی و منع مصرف)

    جگر سیاه ممکن است سمومی را در خود پنهان کند که برای بدن خطرناک هستند، به‌خصوص جگر حیواناتی که با غذاهای صنعتی تغذیه‌شده و رشد کرده‌اند، زیرا جگر، محل ذخیره‌ سموم و مواد زائد موجود در غذاهاست و سم‌زدای بدن است؛ بنابراین در تهیه‌ آن باید بسیار دقت کرد.
    نکته‌ بسیار مهم دیگر این است که استفاده از جگر خام یا نیمه پخته بسیار مضر است و به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. جگر خام یا نیمه پخته (به اصطلاح آبدار) می‌تواند بسیاری از میکروب‌های بیماری‌زا را به بدن انتقال دهد. زنان باردار، دختران جوان و بیماران مبتلا به کم‌خونی مزمن که برای افزایش آهن خون اغلب از جگرهای آبدار استفاده می‌کنند، بیشتر در معرض خطر قرار دارند.
    هضم جگر بسیار سخت بوده، دیر هضم و دفع آن از بدن سخت است. بنابراین لازم است به خوبی پخته‌شده و در مصرف آن افراط نگردد.
    مصرف جگر برای زنان باردار مضر است. با اینکه جگر سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است اما به دلیل بالا بودن سطح ویتامین رتینول در آن می‌تواند به جنین آسیب وارد کند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین