کد خبر: ۳۲۲۱۸۴
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۴
سخنگوی وزارت امور خارجه:
ناصر کنعانی درمورد مذاکرات هسته ای گفت: دولت آمریکا مسئول وضعیت کنونی برجام و روند جاری است و اگر آمریکا اراده سیاسی خود را نشان بدهد می‌توانیم به سمت مرحله بعد حرکت کند ما در خصوص مذاکرات رفع تحریم‌ها منتظر پاسخ طرف مقابل هستیم اما برای گسترش روابط با همسایگان و کشورهای دیگر منتظر هیچ طرفی نخواهیم ماند تعلل طرف آمریکایی در ارائه پاسخ را شاهد هستیم.
ناطقان: ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه صبح امروز(دوشنبه) در نشست خبری هفتگی خود گفت: ایران در مذاکرات حضور سازنده و مبتکرانه داشته است و آنچه که مهم است تعلل طرف آمریکایی در پاسخ دادن است. ما معتقدیم دولت آمریکا مسئول وضعیت کنونی برجام و روند جاری است، اگر امریکا اراده سیاسی خود را نشان بدهد می‌توانیم به سمت مرحله بعد حرکت کند.
دولت معیشت مردم را به مذاکرات گره نخواهد زد

کنعانی خاطرنشان کرد: تیم مذاکره کننده حرفه‌ای و جدی عمل کرد و ایران معطل طرف مقابل نمی‌ماند‌ و بارها دولت اعلام کرده که معیشت مردم را به مذاکرات گره نخواهد زد.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران تاکید می‌کند اگر ایران نیازمند توافق است، طرف‌های اروپایی و آمریکایی بیش از ایران به توافق نیاز دارند و ما در عین ابراز تمایل و اثبات عملی از خطوط قرمز عدول نخواهیم کرد و به دنبال توافق خوب و پایدار هستیم و در روند اجرا باید بازه زمانی وجود داشته باشد که ایران مطمئن باشد طرف مقابل به تعهدات خود پایبند است.

 برای گسترش روابطمان منتظر کسی نمی‌مانیم

کنعانی افزود: ما در خصوص مذاکرات رفع تحریم‌ها منتظر پاسخ طرف مقابل هستیم اما برای گسترش روابط با همسایگان و کشورهای دیگر منتظر هیچ طرفی نخواهیم ماند.
مذاکرات با عربستان مثبت بوده است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص روابط با عربستان گفت: مذاکرات عربستان ارتباطی با مذاکرات رفع تحریم‌ها ندارد و گفت‌وگوها برای از سرگیری روابط رسمی دو کشور تامین کننده منافع دو کشور خواهد بود. تا الان می‌توانیم بگوییم مذاکرات مثبت بوده و گام‌های مثبتی برداشتیم و مهم این است که اراده سیاسی وجود دارد و جمهوری اسلامی ایران گام‌های خود را برداشته است.

کنعانی گفت: در خصوص سوریه ما شاهد واقع نگری دولت‌های منطقه ای و غیر منطقه ای در خصوص تحولات این کشور هستیم و اتفاقات ۹سال اخیر نتیجه دخالت یک سری کشورهای منطقه ای و غیر منطقه‌ای بوده و سوریه هم نشان داده که با تروریست‌ها مبارزه قدرتمندی انجام داده است.

وی تاکید کرد: بسیاری از کشورها سفارت‌های خود را در سوریه باز کرده اند و امیدواریم شاهد روابط سازنده ترکیه و سوریه باشیم.
بی مسئولیتی آمریکا در قبال زمان تعیین شده برای ارائه پاسخ

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: طرف اروپایی زمان مشخصی را برای آمریکا برای ارائه پاسخ تعیین کرده است و همین نشان دهنده بی مسئولیتی طرف آمریکایی است.
سرنوشت زندانیان را به مذاکرات گره نزدیم

کنعانی در خصوص تبادل زندانیان گفت: ما موضوع زندانیان را در یک چارچوب انسانی نگاه کردیم و سرنوشت آنها را به مذاکرات رفع تحریم‌ها گره نزدیم اما شاهد بی عملی از طرف مقابل بودیم.

وی افزود: اساس تحریمها علیه ملت ایران غیرانسانی و غیرقانونی بوده است و هر گونه اقدام در خصوص افراد مربوط به دور زدن تحریمها از نظر ما غیرقانونی است و این موضوع پرونده مستقلی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: موضوع آب یکی از مهمترین موضوعات برای ایران با توجه به شرایط اقلیمی این سالها است و چارچوب‌های مشخص و معاهده‌هایی با بعضی از کشورهای منطقه‌ای داریم و در حوزه مسایل زیست محیطی با کشورهای همسایه گفتگوهایی داریم و چارچوبهای منطقه‌ای را دنبال می‌کنیم.

کنعانی گفت: ما تاکید می‌کنیم که آمریکا روند مذاکرات را بر اساس منافع ملی مردم آمریکا پیش ببرد و رژیم صهیونیستی همواره نقش مخرب و ویران کننده ای داشته است.
مردم ایران هیچگاه ترور سردار سلیمانی را فراموش نمی‌کند

وی افزود: موضع ایران در قبال ترور سردار سلیمانی روشن است و مردم ایران هیچگاه این موضوع را فراموش نمی‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص مکاتبات میان سران ایران و عراق گفت: روابط ایران و عراق توام با منافع و  مصالح مشترک است و هم به دلیل نوع رابطه خوبی که با همه این جریانات سیاسی عراق از گروه‌ها و طوایف مختلف کشور داریم، این روابط نزدیک و مستمر است و ما همیشه برای کمک به برادران عراقی برای اینکه بتوانند شرایط بهتری را در این کشور رقم بزنند مسئولانه عمل کردیم و کنارشان بودیم و انقطاع در ارتباط  و گفت‌وگوهای ما با گروه‌های عراقی وجود ندارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی  درخصوص  فعالیت‌های تخریبی شبکه فارسی معاند در لندن گفت: موضوعات گفت‌وگوی ما با عربستان مشخص است و به صورت طبیعی در حوزه دوجانبه مسائل برای گفت‌وگو و نظر داریم و هم در بحث منطقه‌ای و هر موضوعی که فکر کنید در اولویت گفت‌وگوهای ما با طرف عربستانی قرار دارد در چارچوب گفت‌وگوهای ما طرح خواهد شد و مورد توجه و اهتمام خواهد بود.
برای ایران انتفاع اقتصادی از برجام مهم است

کنعانی درخصوص اظهارات یکی از نمایندگان مجلس درباره مذاکرات گفت: آنچه برای ما در روند مذاکرات حائز اهمیت است انتفاع ایران به ویژه از منافع اقتصادی برجام است و انتظار داریم در سایه پایبندی طرف‌های مقابل به بندهای برجام هم منافع ایران تامین شود و هم در بلندمدت تضمین شود. مذاکره برای اتلاف وقت انجام نمی‌دهیم. برای ما موضوع اقتصادی مهم است. ایران مذاکره را با هدف تامین حقوق مسلم و شناخته شده ایران انجام می‌دهد و بر این موضوع پافشاری می‌کند و معتقد است هر تحولی که مانع دستیابی ایران و ملت ایران به منافع ناشی از برجام شود برای ما قابل قبول نیست. در این مسیر با جدیت عمل کرده و با جدیت مذاکره خواهیم کرد.

وی در خصوص موثرترین راه برای دریافت تضمین‌ها در مذاکرات رفع تحریم‌ها خاطرنشان کرد: این از جزییات مذاکرات است و ایران برای اینکه حقوق و منافع ایران تضمین شود چارچوب‌ها و مکانیسم‌های خاص خود را تعریف کرده و دنبال می‌کند و بر همان مبنا مذاکرات را ادامه خواهد داد.
ایران مسائل داخلی عراق را به برادران عراقی واگذار کرده است

سخنگوی وزارت خارجه درخصوص اظهارات مقتدی صدر گفت: ایران مسائل داخلی عراق را به برادران عراقی واگذار کرده و آنها خودشان در این حوزه‌ها اظهارنظر می‌کنند.
روابط خود را با عربستان در چارچوب موضوعات هسته‌ای نمی‌بینیم

کنعانی در خصوص روابط ایران و عربستان بعد از حصول توافق هسته‌ای گفت: روابط خود را با عربستان در چارچوب موضوعات هسته‌ای نمی‌بینیم. دو کشور حاضر در منطقه هستیم که می‌توانیم در موضوعات منطقه‌ای نقش مکمل و سازنده داشته باشیم. اینها موضوعاتی است که دو کشور را به هم مرتبط می‌کند. فعالیت‌های هسته‌ای ایران قانونی و شناخته شده و مبتنی بر قوانین و مقررات آژانس است و موضوعات مهمی با عربستان داریم که می‌توانیم با هم همکاری و گفت‌وگو کرده و به نقاط مشترکی برسیم.
ایران و عربستان گام عملی به سمت از سرگیری روابط برمی‌دارند

وی افزود: سفیر جدید کویت وارد شد و سفیر امارات هم قرار است مجددا اعزام شود و همین فضای مثبت در ارتباط با کشورهای همسایه ما در منطقه در آسیای مرکزی و قفقاز وجود دارد و شرایط اقتضا می‌کند ایران و عربستان مبتنی بر منافع و مصالح دوجانبه یک گام عملی به سمت از سرگیری روابط دوجانبه بردارند و ان‌شاءالله این اتفاق بزودی می‌افتد.
 راجع به شهروندان بازداشتی خود در کشورهای خارجی مسامحه نمی‌کنیم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درخصوص آخرین وضعیت اقدامات دیپلماتیک برای آزادی ریچاد جان در انگلیس اظهار داشت: راجع به هیچ یک از شهروندان خود که در بازداشت در کشورهای خارجی هستند مسامحه و غفلت نمی‌کنیم. شهروندان ایرانی که در زندان‌‌های برخی کشورها هستند ممکن است نوع پروند‌ه‌های اتهامی آنها متفاوت باشد و هست. پرونده‌های اتهامی چه در دور زدن تحریم‌ها و چه اتهامات واهی مرتبط با اقدامات ضدامنیتی به عنوان وزارت خارجه بر مبنای وظیفه ذاتی خود، وظیفه می‌دانیم خارج از نوع جرم و اتهامی که متوجه شهروند ایرانی است از همه امکانات استفاده و از این شهروندان دفاع و حمایت کنسولی کنیم. این زندانی جزو موضوعات در دست وزارت خارجه و بخش کنسولی این وزارتخانه است.

کنعانی در خصوص احیای روابط دیپلماتیک ترکیه و رژیم صهیونیستی گفت: در مورد روابط خارجی کشورها اظهارنظر نمی‌کنیم. آن چیزی که در این موضوع می‌توانم بیان کنم موضوع رژیم صهیونیستی است. دیدگاه‌های ایران در خصوص این رژیم کاملا مشخص است و این رژیم نامشروع و غیرقانونی و برخاسته از یک روند ظالمانه است. رفتار آن در بیش از هفت دهه در منطقه ما مسبب بی ثباتی و ناآرامی بوده و هیچگاه مبشر خیر برای دولت‌ها و کشورهای منطقه نبوده است.

وی تاکید کرد: گسترش روابط هیچ کشوری در منطقه با این رژیم کمکی به صلح و ثبات در منطقه و مردم فلسطین نخواهد کرد. انتظار ما از همه کشورهای منطقه از همه دولت‌های عربی و اسلامی و از همه کشورهایی که نسبت به موضوع حقوق انسان و منشور ملل متحد احترام قائلند می‌خواهیم به حقوق حقه ملت فلسطین توجه کرده و احترام بگذارند و هیچ اقدامی در ارتباط با این رژیم نباید کمک کند که اشغال سرزمین‌های فلسطینی و نادیده گرفتن حقوق ملت فلسطین تبدیل به امر نهادینه‌ای شود. این موضوع علنی جمهوری اسلامی ایران است.
به دنبال روابط دوجانبه با آمریکا نیستیم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درخصوص بهبود وضعیت اقتصادی ایران و چرا ایران نیاز به توافق با آمریکا بیان کرد: موضوع نیاز به توافق با آمریکا نیست موضوع بازگشت طرف‌های عضو به توافقی است که قبلا شکل گرفته است. مذاکراتی که در حال انجام است بر مبنای توافقی است که قبلا شکل گرفته است. به دنبال روابط دوجانبه با آمریکا نیستیم. آمریکا در روندی غیرقانونی از یک توافق خارج شده و بعد از دو سال خواستار بازگشت به آن توافق است. الان روند مذاکرات بر این موضوع متمرکز است که یک دولت خاطی و غیرملتزم چگونه می‌تواند به توافقی که قبلا امضا شده برگردد و چگونه ایران اطمینان حاصل کند این دولت خاطی و ناقض توافق می‌تواند به توافق برگردد.
منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین