کد خبر: ۳۲۲۲۸۷
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۷
یک کارشناس مذهبی گفت: امام چهارم شیعیان(ع)، نقش بسیار مهمی در واقعه کربلا و پس از آن داشتند.
ناطقان: به مناسبت سالروز شهادت امام چهارم شیعیان حضرت زین‌العابدین(ع) با بهاء الدین قهرمانی نژاد، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و کارشناس مذهبی، درخصوص شخصیت امام سجاد(ع) و نقش ایشان در واقعه کربلا و پس از آن گفت‌وگو کردیم. ایشان در این زمینه گفت: امام زین العابدین(ع) در واقعه کربلا و پس از آن نقش تأثیرگذار و سازنده ای داشتند و دلیلش این است که این واقعه عظیم دارای دو عنصر و پایه اصلی قیام و پیام است که قیام به همان سال ۶۱ هجری قمری در کربلا ختم می شود اگر عنصر پیام آن نادیده گرفته شود و در حقیقت، دلیل مانایی و تأثیرات مداوم و بالندگی واقعه کربلا وجود پیام آن است.

انتقال پیام واقعه عاشورا توسط بازماندگان

به گفته این عضو هیئت علمی، گاهی یک بیت شعر، کار یک کتاب را انجام می دهد و از آن جمله می توان به بیت «سرّ نی در نی نوا می ماند اگر زینب نبود/ کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود» که این نشان می دهد عنصر پیام در واقعه کربلا بر دوش همه بازماندگان اهل بیت(ع) به ویژه امام سجاد(ع) بوده است و به دلیل این که جان حضرت(ع) باید محفوظ می ماند پروردگار متعال، ساز و کار ظاهری فراهم کردند و ایشان در فاصله زمانی خاص دچار بیماری شدند و تکلیفی که امام حسین(ع) فرمودند کسی از اهل بیت(ع) دفاع کند و متوجه همه موجودات عالم و در اصل برای انسان هاست بر دوش ایشان بود.

امام سجاد(ع) رسالت انتقال پیام را انجام دادند

قهرمانی نژاد می گوید: در جریان واقعه کربلا، جان امام سجاد(ع) محفوظ می ماند و بعدها پیام رسانی عمیق صورت می گیرد. بنابراین، نقش امام زین العابدین(ع) در معنای پیام رسانی روشن می شود و باید به این موضوع مهم توجه کنیم؛ به طوری که امام سجاد(ع) از شروع ماجرای اسارت تا خطبه ها و سخنرانی های مهم به ویژه سخنرانی معروفی که داشتند و در دوره حضورشان در مدینه تا سال ۹۴ هجری که به شهادت رسیدند در دوره های مختلف، رسالت انتقال پیام کربلا را به دقت و توجه کامل انجام دادند.

صحیفه سجادیه اثر مانای امام چهارم شیعیان

به گفته این کارشناس مذهبی، صحیفه سجادیه از آثار مهم و مانای امام سجاد(ع) است که برای مسلمانان باقی مانده است و همچنین، ایشان شاگردانی تربیت کرده اند تا این پیام مهم اسلام حفظ شود و اشاعه پیدا کند که این تداوم ماجرای کربلا در مصرع «کربلا در کربلا می ماند اگر زینب نبود» نشان می دهد حضرت زینب(س)، عمه امام سجاد(ع) همراه حضرت(ع) این پیام را به گوش جهانیان رسانده اند و این موضوع حاکی از این است که شیوه امام سجاد(ع) نیز در انتقال آن بسیار مهم بوده است.

حقیقت اسلام باعث افول قدرت‌های شیطانی می‌شود

این کارشناس مذهبی می گوید: ما در عصری زندگی می کنیم که حقایق الهی و اسلام ناب در دنیا مطرح شده و روز به روز، حقیقت اسلام باعث افول قدرت های شیطانی شده است. به طور مثال؛ نقل است که در یکی از مناطق آمریکای جنوبی می خواستند کنفرانسی برای امام سجاد(ع) برگزار کنند که رئیس آن مرکز لاییک که رشته اش حقوق بوده، گفته است نمی توان در این جا اشاعه مسائل دینی داد و وقتی به او گفته اند که حضرت زین العابدین(ع) در زمینه حقوق هم فعالیت کرده اند و رساله دارند، ریاست مرکز، این موضوع را باور نکرده بوده و گفته است که قدمت حقوق آن قدر طولانی نیست و وقتی که رساله حقوق امام سجاد(ع) را با ترجمه اش به او نشان دادند، مبهوت این موضوع شده است که آیا در آن زمان، ائمه اطهار(ع) به حقوق انسان ها و...توجه کرده اند؟ و پس از آن، سخنرانی برگزار شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین