کد خبر: ۳۲۲۸۹۲
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۰
استفاده و بهره مندی از آزادی مشروط شرایط خاصی دارد.
ناطقان: آیا کسی که حبسش را با پابند سپری می‌کند می‌تواند تقاضای عفو مشروط هم کند؟ منظورم بعد از تحمل یک سوم از حبس که به صورت پابند است.

پاسخ کارشناس: تاسیسی تحت عنوان عفو مشروط در قانون وجود ندارد. اگر منظورتان آزادی مشروط است باید بیان داشت استفاده و بهره مندی از این تاسیس قانونی دارای شرایطی می‌باشد.

مطابق ماده ۵۸ قانون مجازات اسلامی، در مورد محکومیت به حبس تعزیری، دادگاه صادرکننده حکم می‌تواند در مورد محکومان به حبس بیش از ده سال پس از تحمل نصف و در سایر موارد پس از تحمل یک سوم مدت مجازات به پیشنهاد دادستان یا قاضی اجرای احکام با رعایت شرایط زیر حکم به آزادی مشروط را صادر کند:

الف- محکوم در مدت اجرای مجازات همواره از خود حسن اخلاق و رفتار نشان دهد.

ب- حالات و رفتار محکوم نشان دهد که پس از آزادی، دیگر مرتکب جرمی نمی‌شود.

پ- به تشخیص دادگاه محکوم تا آنجا که استطاعت دارد ضرر و زیان مورد حکم یا مورد موافقت مدعی خصوصی را بپردازد یا قراری برای پرداخت آن ترتیب دهد.

ت- محکوم پیش از آن از آزادی مشروط استفاده نکرده باشد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین