کد خبر: ۳۲۳۱۷۰
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۱
یک فوق تخصص جراحی ریه در پاسخ به این سوال که چه زمانی دُز چهارم واکسن کرونا را تزریق کنیم؟ گفت: بهترین زمان تزریق دُز چهارم واکسن کرونا بین ۴ تا ۶ ماه بعد از تزریق دُز سوم است.
ناطقان: دکتر سیدمهدی فرساد درباره تزریق دُز چهارم واکسن کرونا گفت: تزریق دُز چهارم واکسن کرونا برای تمام افراد بالای ۱۸ سال توصیه می شود و افراد ۱۲ تا ۱۸ سال در صورت داشتن بیماری که موجب ضعف سیستم ایمنی می شود بهتر است دُز چهارم را تزریق کنند.

وی با تاکید بر اینکه افرادی که قبلا امیکرون گرفتن نیز باید دُز چهارم را تزریق کنند ادامه داد: احتمال مبتلا شدن این افراد به واریانتهای جدید وجود دارد ضمن آنکه افرادی که در حال حاضر کرونا دارند نیز بهتر است بعد از بهبودی ترجیحا یک بعد از بهبودی واکسن کرونا را تزریق کنند.


این فوق تخصص جراحی ریه در پاسخ به این سوال که چه زمانی دُز چهارم واکسن کرونا را تزریق کنیم؟ گفت: بهترین زمان تزریق دُز چهارم واکسن کرونا بین ۴ تا ۶ ماه بعد از تزریق دُز سوم است.

فرساد درباره واکسن های مناسب دُز چهارم واکسن کرونا نیز گفت: قاعدتا بهترین واکسن های کرونا، واکسن های فایزر و مدرنا بوده که در ایران موجود نیستند اما واکسن های اسپایکوژن و پاستوکووک مناسب باشند اما واکسن سینوفارم یا بهارات برای دُز چهارم توصیه نمی شود.

وی با بیان اینکه واکسن آسترازنکا هم یکی از بهترین ها برای دُز چهارم اما در صورت موجود بودن باید حتما قبل از تزریق تاریخ انقضای آن چک شود افزود: افرادی که که قبلا اسپوتنیک تزریق کرده اند می توانند برای دُز چهارم از اسپایکوژن یا پاستوکووک استفاده کنند.

این فوق تخصص ریه درباره علائم زیر سویه های BA۴ و BA۵ که این روزها بیشتر شاهد آن هستیم نیز گفت: علائم این بیماری بیشتر شامل تب، سردرد، آبریزش بینی، سرفه، گلو درد و خستگی است اما علائم بیشتر خفیف بوده ولی BA۵ توانایی درگیری ریه را دارد.

فرساد با بیان اینکه به نظر می رسد شدت بیماری کمتر از سویه دلتا ولی قدرت سرایت بسیار بالاتری دارد اظهار کرد: دوره نهفتگی ایم سویه ها نیز بیشتر از دلتا (بیشتر از ۲ الی ۳ روز) بوده و دوره قرنطینه حدود ۱۰ روز است که ۵ روز اول این بیماری بسیار مهم است.

وی با بیان این مطلب که احتمال درگیری ریه در افراد چارق، مسم و دارای سیستم ایمنی ضعیف بیشتر است افزود: افرادی که قبلا به این بیماری مبتلا شده اند نیز امکان ابتلای مجدد را دارند بخصوص اینکه از بیماری آنها زیاد گذشته زیرا سطح آنتی بادی ها بعد از ۶ ماه به سرعت افت پیدا می کند بنابراین رعایت نکات بهداشتی، استفاده از ماسک، پرهیز از حضور در مکان های شلو و سربسته و زدن واکسن بوستر بهترین اقدام برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری است.

این فوق تخصص ریه درباره قرنطینه کردن نیز گفت: براساس توصیه جدید سازمان غذا و داروی آمریکا (CDC)، افرادی که در مواجهه با کووید ۱۹ قرار گرفته اند، یعنی تماس نزدیک با یک فرد آلوده داشته اند، صرفنظر از اینکه واکسن زده یا نزده اند دیگر لازم نیست خود را قرنطینه کنند و به جای آن باید ۱۰ روز از یک ماسک با کیفیت بالااستفاده کنند و در روز پنجم نیز تست PCR بدهند.

فرساد خاطر نشان کرد: همچنین CDC آمریکا مجددا تاکید کرده که صرفنظر از وضعیت واکسیناسیون، در صورت ابتلا به کووید ۱۹ افراد باید خود را از دیگران جدا کرده و قرنطینه کنند.

وی درباره کووید طولانی نیز گفت: براساس مطالعات جدید صورت گرفته، حدود یک سوم مبتلایان به کروناویروس دچار کووید طولانی می شوند که این بدان معناست که ۶۰ تا ۹۰ روز پس از ابتلای فرد به کرونا یا بستری در بیمارستان همچنان علائم پایدار وجود دارد.

این فوق تخصص ریه درباره شایعترین علائم در بیماران نیز گفت: خستگی، تنگی نفس، فقدان حس چشایی شایعترین علائم بوده که سابقه بستری، دیابت و نمایه وزن بالا بیشترین ارتباط را شانس ابتلا به کووید طولانی را دارد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین