کد خبر: ۳۲۳۵۴۳
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۱
در برخی مواقع ممکن است مرد به دلیل اختلافاتی که با همسر خود دارد اموال واقعی خود را از او پنهان نماید. در صورتی که زن پس از صدور حکم اعسار، از این اموال آگاه شود، می‌تواند نمونه لایحه رد اعسار مهریه را تنظیم کند؛ و با ارائه به دادگاه، خواستار رد اعسار مرد شود. در صورت اثبات ادعای زوجه، مرد باید مهریه را به طور کامل به زوجه پرداخت نماید.
ناطقان: امکان دارد موقعیت مالی مرد پس از گرفتن حکم اعسار، متحول شده و تمکن مالی پیدا نماید. در صورتی که زوجه از این موضوع آگاهی پیدا کند، می‌تواند خواستار رد اعسار مرد از دادگاه شود؛ بنابراین رد اعسار حتی پس از طلاق نیز امکان‌پذیر می‌باشد.
دلایل رد اعسار مهریه

در صورتی که مرد به هنگام پرداخت مهریه زن، تقاضای اعسار مهریه کند و دارای تمکن مالی مناسب باشد، تقاضای وی رد خواهد شد. از دلایلی که باعث رد اعسار مهریه می‌شوند می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

    مرد صاحب خانه یا مغازه‌ای بیشتر از 1 عدد باشد.
    مرد ماشینی داشته باشد که برای امرارمعاش با آن کار نکند.
    دارای گردش مالی خوبی باشد.
    در صورتی که سهم‌الارث خوبی از متوفی به مرد رسیده باشد.
    و …

شرایط رد اعسار مهریه

در صورتی که مرد برای فرار از پرداخت مهریه، از تسلیم نمودن لیست اموال خود به دادگاه امتناع کند، زن در صورت آگاهی می‌تواند لیست دارایی همسر خود را در اختیار دادگاه قرار دهد. این کار علاوه بر رد اعسار مرد، سبب رسیدگی سریع دادگاه به پرونده و تأیید یا عدم ‌تأیید اعسار از مهریه خواهد شد؛ زیرا شناسایی تمام اموال مرد با استعلام از بانک‌ها و ادارات ثبت و به دنبال آن رد اعسار مهریه، کاری زمان‌بر و مشکل است.

ممکن است مرد برای گرفتن اعسار، بخشی از اموال خود را به غیر، منتقل نماید. همچنین پس از طلاق تمکن مالی خوبی پیدا نماید. در این صورت اگر مرد موقعیت مالی خود را از دادگاه پنهان کند و این موضوع برای دادگاه اثبات شود، مرد محکوم به پرداخت تمام مهریه می‌شود. علاوه بر آن، متحمل حبس تعزیری به مدت نود و یک روز تا شش ماه نیز خواهد بود.
رد اعسار به دلیل تاجر بودن

همان‌طور که گفته شد، از دلایلی که سبب رد اعسارمهریه از مرد می‌شود، تمکن مالی و گردش مالی مناسب می‌باشد؛ بنابراین اعسار افرادی که در زمینه‌های مختلف تجاری فعالیت می‌کنند، از سوی دادگاه رد خواهد شد. تنها راهی که تاجران و دیگر اشخاص حقوقی می‌توانند اعسار خود را به دادگاه ثابت کنند، اعلام ورشکستگی از سوی آنان و ارائه مدارک لازم به دادگاه است.

قوانین کشور ما که برگرفته از قوانین دین مبین اسلام است، برای دفاع از حقوق زن و حفظ کرامت وی، مهریه را پیش‌بینی کرده است. به همین ترتیب برای افرادی که بضاعت مالی مناسبی ندارند نیز مقرره‌ای به نام اعسار مهریه را معرفی نموده است. به این ترتیب افرادی که توان مالی مناسبی برای پرداخت مهریه ندارند، می‌توانند از مزایای این قانون استفاده نمایند. حال آنکه بسیاری از افراد به‌ دروغ و با پنهان کردن اموال خود، سعی در سوءاستفاده از این قانون دارند؛ بنابراین برای اثبات دروغ بودن ادعای این افراد نیاز به کمک مشاوران خانواده و وکلای حرفه‌ای می‌باشد. در صورتی که درگیر چنین پرونده‌ای هستید بهتر است برای اثبات حقانیت خود از وکیل و مشاوران توانای سزا آنلاین کمک بگیرید.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین