کد خبر: ۳۲۳۶۵۲
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۱
صیغه یا عقد موقت یکی از انواع آیین‌های شرعی برای ایجاد محرمیت بین زوجین در ایران است. بسیاری از زوجین با این روشِ محرمیت تصمیم به رزرو هتل دارند. با اینکه این روش محرمیت کاملا قانونی است اما بسیاری از هتل‌ها قوانین خاص خودشان را در رابطه با پذیرش صیغه‌نامه دارند.
ناطقان: در کشور ما تنوع در انواع صیغه‌نامه‌ها زیاد است. بنابراین تعداد کمی از هتل‌ها به هیچ عنوان پذیرش زوجین را با صیغه‌نامه را انجام نمی‌دهند. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع رزرو هتل با صیغه‌ نامه می‌پردازیم.
صیغه‌نامه مورد پذیرش هتل‌ها

نگران نباشید! بسیاری از هتل‌ها در ایران صیغه‌نامه را به عنوان یک مدرک معتبر دال بر محرمیت بین زوجین را می‌پذیرند.

صیغه‌نامه معتبر از نظر هتل‌ها، عقد موقت یا صیغه‌نامه با مهر برجسته محضر است. این نوع صیغه‌نامه را قریب به اتفاق هتل‌های ایران می‌پذیرند.

عقد موقت محضری در شناسنامه زوجین ثبت ‌نمی‌شود. در این حالت زوجین تنها یک دفترچه با مهر برجسته محضر دریافت می‌کنند که قانونی بودن عقد را تضمین می‌کند.

نکته مهم در مورد پذیرش صیغه‌نامه موقت این است که حتما و لزوما باید شناسنامه زوجه دارای توضیحانی مبنی بر سابقه طلاق یا فوت همسر سابق وی را داشته باشد.

صیغه‌ نامه
در چه شرایطی صیغه صحیح است؟

صیغه موقت یک امر فقهی – حقوقی است که در نظام حقوقی ما شرایط خاصی برای آن مقرر شده است. در صورتی ازدواج موقت میان دو نفر می‌تواند واجد آثار شرعی و حقوقی باشد که شرایط صیغه وجود داشته باشد. شرایط مذکور مشتمل بر شرایط عمومی و اختصاصی است. بدین توضیح که شرایط عمومی، شرایطی هستند که میان عقد دائم و عقد موقت مشترک‌اند و شرایط اختصاصی، شرایطی است که صرفا اختصاص به عقد موقت داشته و در عقد دائم وجود ندارد. شرایط عمومی صحت صیغه موقت به شرح ذیل است:

    قصد و رضای طرفین جهت انعقاد عقد نکاح موقت
    عدم وجود مانع برای ازدواج (بدین توضیح که مانعی مانند شوهر داشتنِ زن نباید وجود داشته باشد و چنانچه زن، شوهردار باشد، صیغه باطل خواهد بود.)
    اذن پدر یا جد پدری در ازدواج موقت دختر باکره

شرایط اختصاصی نکاح موقت مشتمل بر تعیین مدت مشخص برای نکاح و نیز تعیین مهریه معیّن است. ماده ۱۰۷۶ قانون مدنی در این خصوص بیان داشته است:

«مدت نکاح منقطع باید کاملا معین باشد.»

از طرفی ماده ۱۰۷۵ قانون مدنی نیز به این شرط مدت اشاره کرده و تعیین مدت را جزو لاینفک این عقد دانسته است:

«نکاح وقتی منقطع است که برای مدت معینی واقع شده باشد.»
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین