کد خبر: ۳۲۳۶۵۳
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۵:۰۰
درصورت داشتن شک به همسر و بر اساس موقعیت‌هایی خاص دادگاه درباره ارائه پرینت تلفن همراه تصمیم‌گیری می‌کند.
ناطقان: همه ما با پرینت تلفن‌های همراه و باقی ماندن اطلاعات تماس و پیام آشنا هستیم و می‌دانیم که از طریق پرینت تلفن می‌توان اقدامات حقوقی مختلفی انجام داد.
شرایط دریافت پرینت مکالمات همسر

بر اساس قانون جرایم رایانه‌ای اپراتور‌های تلفن همراه مکلفند که اطلاعات تماس و پیام را تا شش ماه ذخیره و نگهداری کنند. بنابراین تنها پرینت مکالمات شش ماه آخر آن هم با طرح شکایت مثل رابطه نامشروع با دستور مقام قضایی برای مرجع رسیدگی کننده ارسال می‌شود.

البته باید به این نکته توجه داشت که صرف اتهام شک به همسر یا فرد دیگری دادگاه را قانع نمی‌کند که اجازه دریافت پرینت تلفن همراه را بدهد.

اما اگر بازپرس یا دادیار تشخیص دهند که متن پیام‌ها باید را از مخابرات گرفته شود این درخواست باید طبق رویه موجود به هیاتی سه نفره از قضات که در مراکز دادگستری استان‌ها مستقر هستند فرستاده شود. بعد از تایید توسط اعضای این هیات مخابرات اقدام لازم را انجام می‌دهد.

اما بر اساس مصلحت بازپرس یا دادیار باید تشخیص دهند که اولا از روش‌های دیگر حقوقی امکان کشف جرم وجود نداشته باشد. ثانیا تاثیر مستقیم گرفتن متن پیام‌ها در کشف جرم مشخص و روشن باشد.

البته باید گفت در مورد اپلیکیشن‌های مختلف مانند تلگرام یا واتساپ محدودیت‌هایی نیز وجود دارد. اگر به مطالبی پیرامون قانون مجازات علاقه دارید به مطلب مجازات فرستادن عکس خود برای نامحرم چیست؟ مراجعه کنید.

شرایط دریافت پرینت مکالمات
پرینت مکالمه همسر را چگونه و از کجا بگیریم؟

اگر خط به نام همسرتان باشد شما به خودی خود نمی‌توانید پرینت مکالمه را بگیرید. الزاما باید شکایت رابطه نامشروع نمایید و از طریق دادگاه درخواست پرینت مکالمه را بدهید. طبق قانون جرائم رایانه‌ای اپراتورهای تلفن همراه مکلفند که اطلاعات تماس و پیامک را تا شش ماه ذخیره کنند و صرفاً پرینت مکالمات شش ماه اخیر آن هم با طرح شکایت مثل رابطه نامشروع با دستور مقام قضایی برای مرجع رسیدگی کننده ارسال می شود.
آیا پرینت مکالمه تلگرام حذف شده را می‌توان گرفت؟

خیر، گرفتن پرینت مکالمات صرفا در مورد اس ام اس و تماس ممکن است. درمورد نرم‌افزاری مانند تلگرام واتس‌آپ به دلیل اینکه اطلاعات این نرم افزارها درایران نیست قابل پرینت گرفتن و استناد در محاکم نیست.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین