کد خبر: ۳۲۳۷۹۴
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۱
درگیری های اخیر بین نیروهای آمریکا و گروه های مقاومت در سوریه که طی سه روز متناوب صورت گرفت، بار دیگر موضوع حضور ایالات متحده در این کشور را برجسته ساخت.
ناطقان: پایگاه شبکه «الجزیره» در گزارشی اعلام کرد: درگیری های اخیر بین نیروهای آمریکا و گروه های مقاومت در سوریه که طی سه روز متناوب صورت گرفت، بار دیگر موضوع حضور ایالات متحده در این کشور را برجسته ساخت. آن هم درست زمانی که به نظر می رسد مذاکرات غیرمستقیم میان ایران و آمریکا برای احیای توافق هسته‌ای در مرحله نهایی شدن است.

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا به تازگی با بیان اینکه حملات آمریکا به کشته شدن چهار نفر در شرق سوریه منجر شد، مدعی شد: اقدام واشنگتن به منظور محافظت از نیروهای آمریکا در مقابل حملات گروه‌های مسلح مورد حمایت ایران در منطقه صورت گرفته است.

بایدن گفت که نیروهای آمریکایی یک مرکز مورد استفاده توسط این گروه‌ها برای ذخیره‌سازی لجستیک و مهمات را گلوله‌باران کرده و این پاسخی به حملات آنها در قبال ایالات متحده و متحدانش در منطقه بوده است.

یک روز قبل از این حمله، فرماندهی مرکزی ایالات متحده از زخمی شدن سه سرباز آمریکایی خبر داد. آنها هنگام حملات موشکی به ۲ پایگاه نظامی در شمال شرق سوریه از سوی گروه‌های مسلح زخمی شده بودند. به گفته فرماندهی مزبور، نیروهای آمریکایی در پاسخ به این حمله، چهار جنگجوی طرف مقابل را کشتند.

این در حالی است که ایران این موضوع را که گروه‌های درگیر از سوی تهران حمایت می‌شوند یا اینکه اهداف با ایران مرتبط بوده‌اند، تکذیب کرده و خواستار خروج نظامیان آمریکا از سوریه شده است.

به گفته «ژان لوپ سامان» پژوهشگر ارشد در موسسه خاورمیانه در سنگاپور، حملات اخیر ایالات متحده به جای تشدید تنش نظامی، شبیه مبادلات تلافی جویانه به نظر می رسد.

از نگاه پژوهشگر ارشد در موسسه خاورمیانه، احتمال آن می رود که تشدید تنش بین دو طرف تهدیدکننده مذاکرات برای نجات توافق هسته ای بین بازیگران جهانی به رهبری آمریکا و ایران باشد.

«سید محمد مرندی» استاد دانشگاه تهران معتقد است که حملات غیر قانونی آمریکا با این محاسبه صورت گرفته که خسارت گزارش شده ناشی از آن محدود بوده و بنابراین، تاثیری بر مذاکرات جاری هسته‌ای با ایران ندارد. نیروهای آمریکایی مراقب هستند که هزینه و خسارات را افزایش ندهند که این امر نیز نشان می‌دهد اقدامات اخیر بیش‌تر به سیاست داخلی امریکا مربوط می‌شود.

استاد دانشگاه تهران ادامه داد: تشدید تنش اخیر در آستانه انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا صورت گرفته و بایدن می‌خواهد به خاطر نزدیک شدن به توافق هسته ای قبل از انتخابات به عنوان یک رهبر قدرتمند در مقابل طیف سیاسی رقیب و مردم آمریکا به چشم آید.

لازم به ذکر است که انتخابات میان دوره ای ۲۰۲۲ آمریکا در تاریخ ۸ نوامبر برگزار می شود که در جریان آن نامزدها برای ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان و نیز ۳۵ کرسی از ۱۰۰ کرسی سنا به رقابت خواهند پرداخت.
منبع: مهر
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین