کد خبر: ۳۲۴۳۲۰
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۴:۱۳
پاسخ به این سوال ضروری است که در صورت دزدیده شدن طلا از منزل چه اقداماتی باید انجام داد و نحوه رسیدگی به دزدی طلا از خانه به چه صورت است؟
ناطقان: جرم سرقت یا همان دزدی به عنوان یکی از جرایم علیه اموال و مالکیت در قانون مجازات اسلامی مورد شناسایی قرار گرفته است. این سرقت می‌تواند در شرایط مختلفی صورت گرفته و اموال مسروقه نیز مختلف باشند. با این حال وجه مشترک سرقت یا دزدی آن است که مالی را بدون رضایت صاحب آن بربایند. یکی از انواع سرقت، سرقت طلا و جواهر از خانه‌ها و منازل افراد است.
سرقت طلا از منزل جرم است و مجازات قانونی دارد. به همین دلیل نحوه رسیدگی به سرقت طلا از منزل یک رسیدگی کیفری با رعایت احکام مربوطه در قانون آیین دادرسی کیفری است. برای شکایت از سرقت طلا از منزل، مالباخته ابتدا می‌تواند به پلیس گزارش سرقت طلا بدهد. پس از اینکه کلانتری در منزل حاضر شد، سرقت طلا از منزل را صورت‌جلسه کند. در این مرحله شاکی باید نسبت به دزدیدن طلا از خانه شکایت کیفری کند.
پیگیری قضایی سرقت طلا از خانه

شکایت کیفری از جرم سرقت طلا از منزل در دادسرا مورد رسیدگی قرار می‌گیرد اما نیازی نیست شاکی برای ارائه شکواییه خود به دادسرا مراجعه کند. بلکه می‌توان با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، شکواییه سرقت از منزل را تنظیم کند. پس از تکمیل شکواییه سرقت، اگر سارق را نمی‌شناسد، از عنوان مجهول استفاده کند که کلانتری می‌تواند در تشخیص سارق و دزد کمک کند.

دادسرای محل وقوع جرم، یعنی دادسرای محلی که سرقت طلا از منزل در آن رخ داده است، صلاحیت رسیدگی دارد.

پس از انجام تحقیقات لازم در دادسرا و توجه به صورت‌جلسه تنظیم‌شده در کلانتری یا احضار متهم و احیانا شهود و مطلعین، بازدید از محل سرقت از خانه و غیره اگر مقام قضایی دادسرا جرم را تحت عنوان سرقت شناسایی کند با صدور قرار جلب به دادرسی و صدور کیفرخواست، پرونده سرقت طلا را به دادگاه ارسال می‌کند.

پیگیری قضایی سرقت طلا
دلایل اثبات دعوا در دادگاه

در دادگاه، شاکی باید با استناد به یکی از ادله اثبات دعوا، سرقت طلا از خانه را ثابت نماید. در این ارتباط هر امری که به اثبات جرم سرقت کمک می‌کند، از جمله تصاویر دوربین‌های مدار بسته، شهادت شهود و مطلعین را از دادگاه بخواهد. قاضی دادگاه نیز به جرم سرقت طلا از منزل رسیدگی می‌کند و با استناد به قانون، مجازات متناسب با جرم را اعمال می‌نماید.

پس از رسیدگی و صدور حکم دزدی طلا از خانه، هر یک از طرفین اعم از شاکی و متهم می‌توانند ظرف مدت بیست روز به حکم صادرشده اعتراض و تقاضای تجدیدنظر کنند. لازم به ذکر است که بر اساس قانون مجازات اسلامی، در کلیه مواردی که سرقتی اتفاق افتاده است، علاوه بر مجازات قانونی برای سارق، وی ملزم به استرداد مال سرقت‌شده یا قیمت آن به علاوه خسارت‌های مربوطه است.
برچسب ها: پیگیری ، قضایی ، سرقت ، طلا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین