کد خبر: ۳۲۵۸۳۳
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۳
وزیر امورخارجه:
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: روز گذشته در جریان گفت‌وگویی که با همتایان اروپایی خود و آقای گوترش داشتم به وی گفتم که آیا آلمانی‌ها می‌پذیرند که اگر هیتلر فرزندی داشت امروز بیاید صدراعظم آلمان شود و این چه رفتاری است که یک فردی که پدرش و خاندانش در طول دوران حکومت‌شان در ایران ده‌ها هزار نفر را به قتل رسانده‌اند و چهل و چند سال پیش میلیون‌ها و میلیاردها دلار اموال ایران را سرقت کرده‌اند امروز ادعای لیدر بودن برای افرادی که به دنبال تغییر وضعیت در ایران هستند را داشته باشند. این دقیقا مثل این است که فرزند هیتلر صدراعظم آلمان شود.
ناطقان: وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که طی روزهای آینده قرار است مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران سفر کند.

حسین امیرعبداللهیان در حاشیه سفر به سوئیس در جمع خبرنگاران در تشریح اهداف سفر خود به ژنو و رایزنی‌هایی که در طول این سفر داشته است، گفت: هدف از سفر به ژنو شرکت در جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل بود. روز گذشته در این جلسه شرکت کردیم و به تبیین مواضع جمهوری اسلامی ایران در این ارتباط پرداختیم.

وی با بیان اینکه در ماه‌های گذشته دشمنان تلاش زیادی کردند که از یک موضوعی که در ایران پیش آمده بود حداکثر سوءاستفاده را کنند و به دنبال اغتشاش و ایجاد ناامنی و بی ثباتی در ایران بودند، تصریح کرد: روز گذشته از این فرصت استفاده شد که واقعیت‌های ایران برای افکار عمومی جهان تشریح شود.

این دیپلمات عالی رتبه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه در حاشیه شرکت در این نشست با برخی از مقامات شرکت کننده نیز دیدار و رایزنی داشته و در مورد مسائل دو جانبه و موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو کردند، تصریح کرد: در همین چارچوب روز گذشته ملاقات مهمی با دبیرکل سازمان ملل متحد داشتیم و مسائل مهمی را در این دیدار با ایشان مورد بحث و گفت‌وگو قرار دادیم. از جمله بحث و گفت‌وگوها برای رفع تحریم‌ها و همکاری‌هایی که بر اساس یک نقشه راه جدید بین تهران و آژانس بین‌المللی در جریان است.

وی با بیان اینکه در مورد مسائل یمن، افغانستان و اوکراین نیز رایزنی و گفت‌وگو داشتیم، ادامه داد: امروز نیز با چهار سازمان بین‌المللی بشردوستانه رایزنی و گفت‌وگو داشتیم که محور آن نیرومندسازی همکاری‌های سازمان‌های بشردوستانه بین‌المللی در جهت حمایت از وضعیت پناهجویان و مهاجران افغانستانی در ایران بود.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه حدود پنج میلیون آواره مهاجر و پناهنده افغانستانی در ایران زندگی می‌کنند، اظهار کرد: متاسفانه سازمان‌های بین‌المللی بشردوستانه توجه چندانی در ارسال کمک و حمایت از این جمعیت بزرگ ندارند و تحریم‌های یکجانبه آمریکا نیز باعث شده که وضعیت آوارگان و پناهجویان تحت تاثیر قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه این فرمتی که امروز به صورت پنج جانبه برگزار شد قرار است ادامه پیدا کند، افزود: نشست بعدی در تهران خواهد بود و امیدواریم بتوانیم همکاری‌هایی را با سازمان‌های بشردوستانه بین‌المللی برای ارتقاء وضعیت افغانستانی‌هایی که در ایران زندگی می‌کنند داشته باشیم.

امیر عبداللهیان همچنین در گفت‌وگو با خبرنگاران در پاسخ به سوالی اعلام کرد که قرار است که مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی طی روزهای آینده به تهران سفر کند.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری در ارتباط با استفاده او از واژه تروریسم شویی در جریان سخنرانی‌اش در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل، گفت: دشمنان ملت ایران در مدت اخیر تلاش کردند از جمهوری اسلامی ایران و فراتر از آن از ملت ایران مشروعیت زدایی کنند و در همین چارچوب تلاش کردند که تروریست‌ها را شست‌وشو دهند و یک چهره جدیدی از آنها خلق کنند.

وی ادامه داد: روز گذشته در جریان گفت‌وگویی که با همتایان اروپایی خود و آقای گوترش داشتم به وی گفتم که آیا آلمانی‌ها می‌پذیرند که اگر هیتلر فرزندی داشت امروز بیاید صدراعظم آلمان شود و این چه رفتاری است که یک فردی که پدرش و خاندانش در طول دوران حکومت‌شان در ایران ده‌ها هزار نفر را به قتل رسانده‌اند و چهل و چند سال پیش میلیون‌ها و میلیاردها دلار اموال ایران را سرقت کرده‌اند امروز ادعای لیدر بودن برای افرادی که به دنبال تغییر وضعیت در ایران هستند را داشته باشند. این دقیقا مثل این است که فرزند هیتلر صدراعظم آلمان شود.

امیر عبداللهیان ادامه داد: یا اینکه یک فردی در یک گروهک تروریستی که مسئول شهادت بیش از 17 هزار زن، کودک و مردم بیگناه ایران است توسط یک سناتور آمریکایی به عنوان رئیس جمهور آتی ایران معرفی شود. البته مردم ایران پاسخ اینگونه رفتارها را داده‌اند و من در روز گذشته با کاربرد این واژه تلاش کردم که اقداماتی که در این ارتباط از سوی دشمنان در حال انجام است به خوبی تبیین شود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین