کد خبر: ۳۲۵۹۲۳
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۴۰۲ - ۰۷:۱۲
شهردار تهران مدعی شد:
علیرضا زاکانی با تاکید بر اینکه در مسیر تربیت جامعه کوتاهی کردیم گفت: جنگ که صورت گرفت برای ما یک فرصتی فراهم شد تا در کوران حوادث و سختی ها به جامعه خود برگردیم، هرچند که در حوزه‌های اقتصادی و … دست برتر منطقه را داریم اما در حوزه فرهنگی عقب ماندیم و دشمن نیز با جنگ نرم بر روی این حوزه دست گذاشت.
ناطقان: اجتماع مربیان و ائمه جماعت مساجد طرح شهید آرمان با حضور جناب آقای علیرضا زاکانی شهردار تهران، حجت الاسلام شیرنژاد رئیس مرکز فعالیت‌های دینی شهرداری، حجت الاسلام والمسلمین ملانوری معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه، پدر شهید آرمان علی وردی در مجتمع ایوان ری برگزار شد، طرح شهید آرمان طرحی فرهنگی و تربیتی بوده که مرحله اول آن در مساجد به اجرا درآمد و از امروز مرحله دوم طرح که قرار است پیوندی میان مسجد و نوجوانان باشد به اجرا درمی‌آید.

اجرای طرح شهید آرمان ۲

در ابتدای این مراسم؛ حجت الاسلام شیرنژاد رئیس مرکز فعالیت‌های دینی شهرداری تهران با اشاره به حملات رژیم صهیونیستی به غزه، گفت: مردم غزه تمام هیبت و هیمنه چند صد ساله استکبار را با خون خود برملا کردند،چهره واقعی رژیم صهیونیستی را نشان دادند و باعث بیداری ملت‌ها شدند.

وی با اشاره طرح شهید آرمان، افزود: یک حرکتی به واسطه یک جریان سخت افزاری در شهرداری، مساجد و مومنین در محلات به یاد شهید آرمان علی وردی در حال شکل گیری است، بنابراین تعداد قابل توجهی از ائمه جماعت، دوستان بسیجی در مساجد و مسئولان در بدنه شهرداری در این طرح حاضر بودند و ما در مرکز فعالیت های دینی درحال کنترل طرح هستیم.

رئیس مرکز فعالیت‌های دینی شهرداری تهران با بیان اینکه جلسات برای چگونگی اجرای طرح شهید آرمان در مرحله دوم در مناطق ۲۲گانه در حال برگزاری است، گفت: هماهنگی‌ها برای اجرای طرح شهید آرمان ۲ انجام می‌شود.

شیرنژاد تصریح کرد: در طرح شهید آرمان یک، با جامعه ۱۰۰ هزار نفری از نوجوانان روبه رو بودیم و در ۳۸۰ مسجد در مجموعه محلات شهر تهران این طرح به اجرا شد. ۷۹ درصد محلات، یعنی ۲۸۲ محله در طرح آرمان یک شرکت کردند، این طرح نوجوانان محور بود و حمایت از کلیه تشکلات مردمی و جهادی در مسجد انجام شد .

وی تاکید کرد: طرح شهید آرمان جایگزین هیچ یک از تشکلات مسجد نیست و این طرح به دنبال تقابل نبوده و تنها بخش نوجوانان را طرح شهید آرمان حمایت می‌کند.

رئیس مرکز فعالیت‌های دینی شهرداری تهران با اشاره به اجرای طرح شهید آرمان ۲، گفت: در طرح آرمان شهید آرمان ۲ با محوریت مربی می‌خواهیم نقش اجتماعی خود را در قبال نوجوانان و جوانان ایفا کنیم، درواقع طرح آرمان ۲ الحاق مسجد با نوجوانان است.

شیرنژاد با اشاره به جذب مربیان زن و مرد برای اجرای طرح شهید آرمان ۲ در مدارس ۲۲گانه، تصریح کرد: در بخش برادران ۶۹۱ نفر مصاحبه شده و از این بین و ۵۷۹ نفر قبول شدند در این بین، ۲۳۲ نفر طلبه ۲۷۳ نفر دانشجو، هستند در مجموع درحال حاضر ۴۹۳ نفر در مدارس پسرانه آمادگی فعالیت دارند. در بخش خواهران نیز ۸۶۰ نفر مصاحبه شدند، ۷۳۹ نفر قبول و ۴۶۷ نفر دانشجو بوده و ۲۴۵ نفر طلبه هستند، در مجموع ۵۴۷ مربی خواهر آمادگی فعالیت در مدارس دخترانه دارند.

وی تصریح کرد: در آرمان ۲ بناست بخشی از هدف چهارم مدیریت شهری تهران که تحول روحی شهر است، محقق شود.

رئیس مرکز فعالیت‌های دینی شهرداری تهران گفت: ۳۲۴ مدارس دخترانه، ۲۴۸ مدرسه پسرانه اعلام آمادگی کردند و حدود ۲۱۸ هزار دانش اموز تحت پوشش طرح قرار خواهد گرفت.

شیرنژاد افزود: باید برنامه های ما با صورتی باشد که بگوییم دانش اموزان از آسیب‌های اجتماعی به دور شدند، مسجد تنها نهادی است که اگر جایگاه خود را پیدا کند بسیاری از آسیب‌های اجتماعی به مرور زمان حجمشان کوچک می‌شود اگر نوجوان را تحت آموزش داشته باشیم آمار طلاق، اعتیاد و … کاهش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: ما گرفتار جریان‌های احتماعی شدیم که به دلیل سو مدیریت‌ها رخ داده است، دشمن برنامه‌ریزی بسیار دقیق در بخش‌های مختلف دارد درحال حاضر به دنبال این هستیم که با کمک مسجد نقش خود را در حوزه آسیب‌های اجتماعی ایفا کنیم.

رئیس مرکز فعالیت‌های دینی شهرداری تهران خاطرنشان کرد: امیدواریم در این طرح آرمان ۲ که به برکت خون این شهید شکل گرفته، موفق عمل کنیم و طرح شهید آرمان به مراحل سوم و چهارم و … برسد، مراحل بعدی این طرح در تابستان نیز اجرا خواهد شد همچنین هدف‌گذاری کردیم که بوستان‌ها را نیز تحت پوشش طرح قرار دهیم و گستره فعالیت احتماعی مسجد را به صورت سازماندهی شده گسترش دهیم.

اهمیت ویژه تبلیغ معارف دینی و تربیت انسان‌ها

همچنین در جریان این مراسم؛ حجت الاسلام حسین ملانوری، معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه های علمیه، اظهار کرد: تبلیغ معارف دین و تربیت انسان‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، در طول این ۴۰ سال که به آبادانی و عمرانی کشور پرداختیم و گزارش های آن هم دائم اعلام می شود اگر همه این اقدامات اتفاق بیفتد اما تربیت انسان‌ها اتفاق نیفتد،
تاثیر گذار نخواهد بود.

وی افزود: فرض کنید ۵۰ سال کشور براساس آرمان‌های انقلاب اسلامی پیشرفت کند، اما انسان‌ها براساس آرمان‌های انقلاب تربیت نشوند با نسلی مواجه خواهیم شد که دو دستی کشور را تقدیم دشمن می‌کنند نه تنها با دخالت‌های دشمن مقابله نمی‌کنند، بلکه دست معاندین را می‌گیرند و کشور را به آنها می‌دهند.

ملانوری گفت: رهبر انقلاب فرمودند اگر برای تبلیغ و تربیت اقدامی نشود همه چیز را از دست می‌دهیم، بنابراین تربیت در دوره نوجوانی و جوانی بسیار حائز اهمیت است. در طرح شهید آرمان علی وردی، به سمت مدرسه رفته‌اند و ارتباط مسجد و مدرسه جزو برنامه هایشان بود.

این معاون فرهنگی حوزه علمیه بیان کرد: سال گذشته دیدید که شبکه‌های معاند نسبت به آموزش نوجوانان چه واکنش‌هایی را نشان دادند، وقتی آرمان‌های انقلاب را می خواهیم به نوجوانان آموزش دهیم فریاد دشمن بلند می‌شود اما بدانید هرجا صدای دشمن درامد یعنی راه را درست رفته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه ضرورت اهتمام به مسائل فرهنگی باید تبیین شود، ادامه داد: دشمنان اسلام از صدر اسلام تاکنون حملات زیادی به مسلمانان کرده است اما هیچ زمانی بر مسلمانان مسلط نشده است، حملات اقتصادی و نظامی هیچگاه نتوانسته مسلمانان را از پای دراوردند و اسلام از بین نرفته است، حمله سیاسی دیگر راه دشمن است که البته اثرگذار بوده است و بسیاری از مشکلاتی که داریم به دلیل نفوذ است. راه دیگر دشمن هم نفوذ فرهنگی است، در جنگ فرهنگی دشمن به تدریج ورود می‌کند، چراکه هزینه برای دشمن ندارد و سود هم می‌برد، ما همه موظف هستیم در جهاد فرهنگی مشارکت کنیم امر به معروف و نهی از منکر واجب الهی است.

ملانوری با بیان اینکه در کار فرهنگی رعایت اصول تبلیغ و تربیت مهم است، اضافه کرد: چه بسا ممکن است اقداماتی انجام می دهیم اما جواب عکس می‌دهد.

ارتقا نقش مساجد با کمک طرح شهید آرمان

همچنین در جریان این مراسم محمدامین توکلی‌زاده معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران نیز اظهار کرد: در طرح شهید آرمان با دنبال بازگشت دوباره جایگاه مسجد هستیم. مدتی پیش رهبر انقلاب فرمودند به دنبال تحول انقلابی ساختار فرهنگ بروید.

توکلی زاده گفت: برداشت های مختلفی از این سخنان رهبری شد و دستورالعملی را شورای عالی انقلاب برای مقام معظم رهبری نیز آماده شد اما رهبر انقلاب گفتند که منظور بنده از این تحول آن است که همانند روزهای بعد انقلاب که مردم به سمت ساده زیستی و عده‌ای نیز ادای ساده زیستی را دراوردند آنقدر این فرهنگ انقلاب در مردم جای باز کرده بود که عده‌ای هم ادای ساده زیستی را دراوردند.

وی افزود: امیدواریم با کمک طرح آرمان تحولی که به دنبال آن هستیم در مساجد رقم بزنیم.

همگرایی دولت، گروه‌های مردمی و مدیریت شهری در طرح شهید آرمان

در ادامه مراسم؛ علیرضا زاکانی شهردار تهران با اشاره‌به طرح شهید آرمان، گفت: توفیقی است که خدمت اساتید و روحانیون هستیم و باهم خلق یک خدمت در جهت تربیت و میدان دادن به نوجوانان و جوانان این شهر، با کمک پیوستگی مسجد و خانواده را رقم بزنیم.

وی ادامه داد: افق بلندی است که در پرتوی همگرایی دولت، نهادهای مختلف حاکمیت، بخش‌های مردمی و مدیریت شهری رقم‌ خورده است این دستاورد که نگاه بخشی را کنار گذاشتیم و به حرکت جمعی توجه کردیم، مهم است.

زاکانی تصریح کرد: ما مسیری را شروع کردیم که تجربه اول را ناظر بر بخشی از مدارس و خانواده ها داشتیم اما در گام اصلی بناست در کنار مساجد و حوزه های علمیه و طلاب، آموزش و پرورش و مدیران و در کنار مجموعه‌های مردمی بایستیم تا گام‌های برتری را برداریم.

شهردار تهران با اشاره به اینکه حقیقتا ما در مسیر تربیت جامعه کوتاهی کردیم، بیان کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی یک احساسی در جامعه ایجاد شد و امام عظیم ما با حرکت فرهنگی و اندیشه ناب این انقلاب را رقم زد و مردم را بیدار کرد، جنگ که صورت گرفت برای ما یک فرصتی فراهم شد تا در کوران حوادث و سختی ها به جامعه خود برگردیم، هرچند که در حوزه‌های اقتصادی و … دست برتر منطقه را داریم اما در حوزه فرهنگی عقب ماندیم و دشمن نیز با جنگ نرم بر روی این حوزه دست گذاشت. بنابراین ما چالش بزرگی را طی ۴۵ سال گذشته پشت سر گذاشتیم امروز که دولت انقلابی سر کار است، افرادی که دغدغه مند در حوزه تربیت هستند می‌توانند از این فرصت استفاده کند.

وی با بیان اینکه ما مقصر چالش ها و معضلات تربیتی که امروز جوانان گرفتار هستند، هستیم، افزود: این حرکت و طرح شهید آرمان اقدام امیدوارکننده‌ای است و جزو اولویت های قطعی شهرداری است؛ محور این طرح روحانیون، اساتید، گروه های مردمی و آموزش و پرورش است و شهرداری محور نیست و به دنبال محوریت این طرح هم نیستیم.

زاکانی خاطر نشان کرد: این جلسه از شیرین ترین جلساتی است که ما در این ایام مدیریت شهری داشتیم و از کارهای مبارکی است که انجام شده است. امیدواریم توفیقا مکرر را برای همه فراهم شود.

در پایان این مراسم از پدر شهید آرمان علی وردی تقدیر به عمل آمد.
منبع: تسنیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین