کد خبر: ۳۶۱۷۴
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۷
شب گذشته قطعنامه کشورهای ۱+۵ درباره بسته‌شدن پرونده پی‌ام‌دی با اجماع و اتفاق آرای کشورهای عضو شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصویب شد.
ناطقان:قطعنامه کشورهای 1+5 درباره بسته شدن پرونده موسوم به ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران (پی‌ام‌دی) با اجماع و اتفاق آرای کشورهای عضو شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی تصویب شد.

با تصویب این قطعنامه مسایل گذشته و حال پی‌ام‌دی ایران برای همیشه مختومه و راه برای اجرای برجام باز شد.

شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی دستور کار جدیدی تحت عنوان «اجرای برجام» که نگاه به آینده دارد، برای مدت چندین سال ایجاد کرده است.

ظریف: PMD به تاریخ پیوست

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان شب گذشته از صدور قطعنامه جدید شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که با خاتمه دادن به بررسی موضوعات باقیمانده گذشته (موسوم به پی ام دی)، فصل نوینی را در رابطه با پرونده هسته‌ای ایران و همکاری‌های کشورمان با آژانس می‌گشاید، استقبال کرد.

وی اظهار داشت: سرانجام شورای حکام پس از 12 سال، با اذعان به تکمیل نقشه راه بین ایران و آژانس، بسته شدن پرونده موسوم به پی ام دی را با استفاده از عبارت صریح close consideration در بند 9 قطعنامه خود اعلام کرد.

ظریف افزود: این قطعنامه بسیار فراتر از بستن موضوع موسوم به پی ام دی رفته و رسماً 12 قطعنامه پیشین شورای حکام در خصوص برنامه هسته‌ای ایران که حاوی اتهامات و محدودیت‌های جدی برای برنامه هسته‌ای کشور بود را لغو کرده است. همچنین شورا دستور کار ناظر به اقدامات گذشته را رسماً خاتمه داده و دستور کار جدیدی تحت عنوان «اجرای برجام» که نگاه به آینده دارد، برای مدت مشخصی ایجاد کرده است.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: بر اساس این قطعنامه می‌توان به صراحت گفت موضوع جعلی ابعاد به اصطلاح نظامی برنامه هسته‌ای ایران، موسوم به پی ام دی، به تاریخ پیوسته است. اکنون بر اساس نص صریح گزارش اخیر آقای آمانو، با همه نقاط ضعف آن، عدم انحراف مواد هسته‌ای به سوی فعالیت‌های غیر صلح آمیز رسماً تأیید و در نتیجه نداشتن هرگونه تخلف ایران در هیچ بازه زمانی از معاهده اشاعه (ان پی تی) احراز شده و ماهیت منحصراً صلح آمیز برنامه هسته‌ای ایران یک بار دیگر به اثبات رسیده است. جمهوری اسلامی ایران با تاکید مجدد بر سیاست همیشگی خود در زمینه حرمت سلاح‌های کشتار جمعی و پایبندی به مفاد معاهده عدم اشاعه (ان پی تی) برای اجرای کامل و با حسن نیت تعهدات خود در برجام، به شرط پایبندی کامل طرف‌های 1+5 به تعهدات متقابل خود، اعلام آمادگی می‌کند.

عراقچی: آغاز عملیات در اراک و انتقال اورانیوم به روسیه در چند روز آینده/ مولفه‌های مثبت مدنظر ایران در قطعنامه لحاظ شد


سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه و رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام شب گذشته در برنامه تیتر امشب شبکه خبر به تشریح قطعنامه پیشنهادی 1+5 درباره PMD که دیروز در شورای حکام آژانس با اجماع به تصویب رسید پرداخت و گفت: به اعتقاد من نمی‌شود نکته منفی ویژه‌ای را برای این قطعنامه در نظر گرفت. کلیت قطعنامه و مولفه‌های اصلی که مدنظر ما بوده همه مثبت است.

عراقچی با بیان اینکه قطعنامه از هیچ عبارت منفی استفاده نکرده، عنوان کرد: هیچ جایی از هیچ چیزی ابراز نگرانی نکرده و همه جا ادبیات مثبت و سازنده به کار برده شده است.

به گفته معاون وزیر خارجه ساختار کاملا مثبت و ادبیات کاملا مثبتی دارد.

عراقچی افزود: تمام مواردی که مربوط به بسته شدن پرونده است را کاملا آورده است و اذعان می‌کند که در موضوع پی ام دی چیزی باقی نمانده است.

وی گفت: از این به بعد آمانو نگاهش به آینده است و بر اجرای برجام نظارت می‌کند. در پاراگراف 9 اجرایی صریح و روشن از خاتمه بررسی استفاده کرده و صراحتا پرونده را می‌بندد.

معاون وزیر خارجه افزود: تمام مولفه‌های مثبت که انتظار داشتیم در قطعنامه است. البته به آژانس می‌گوید بر اجرای برجام نظارت کند.

وی گفت: قطعنامه بسیار محکم و با اقتداری است که پرونده را می‌بندد و فصل نوینی در همکاری‌های ایران و آژانس برای آینده ایجاد می‌کند.

معاون وزیر خارجه در خصوص زمان اجرای برجام گفت: ممکن است آمانو برای راستی آزمایی و ارزیابی اقدامات ایران چند روزی را نیاز داشته باشد. تصور من این است سه هفته الی یک ماه آینده به روزی برسیم که اعلام کنیم این روز اجرایی شدن است که در روز اجرایی شدن تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای به صورت عملی برداشته خواهد شد.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای همچنین گزارش اخیر آمانو درباره پی‌ام‌دی را تأکیدی بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران برشمرد.

وی در خصوص اهمیت پی‌ام‌دی گفت: تمام اتهاماتی که به ما زده و فشارهایی که وارد شد و تحریم‌های اعمال شده به بهانه و با استناد به پی‌ام‌دی بود. ساختن یک نظر منفی جهانی نسبت به ایران و امنیتی سازی موضوع ایران و معرفی ایران به عنوان تهدید علیه صلح جهانی با استناد به پی‌ام‌دی بود. پی‌ام‌دی بنای کاذبی بود که بر روی برخی اشتباهات و بی تجربه‌گی‌ها و اینکه باید مواردی اطلاع داده می‌شد و به موقع اطلاع داده نشده بود و برخی کارهای دومنظوره و مجموعه‌ای از این عوامل جمع شده بود که با جعل سند یک بنای کاذب ساختند و ایران را تهدیدی برشمردند که به دنبال بمب هسته‌ای است.

* چند روز آینده بیانیه‌ای را در خصوص ادعای آژانس ارائه می‌کنیم

وی با بیان اینکه سر و صدای صهیونیست‌ها و نخست‌وزیر کذای آنها فروپاشید، گفت: علت اینکه اصرار می‌کردیم پی‌ام‌دی بسته شود تا برجام را اجرا کنیم برای این بود که اذعان کنند این پرونده ساختگی بوده و بنای دروغ و اتهام فروبپاشد. اصراری که داشتیم به حق بوده است و مقام معظم رهبری در نامه معروفشان در تایید برجام این شرط را خیلی روشن گذاشته بودند.

معاون وزیر خارجه ادامه داد: تمام سرویس‌های جاسوسی و اطلاعاتی جهان غرب به کار گرفته شد که ثابت کند ایران یک برنامه نظامی هسته‌ای و غیرقانونی داشته است. هر تلاشی را صورت دادند و نتیجه آن ۱۲ پرونده‌ای شد که آمانو به عنوان مجموعه موضوعات پی‌ام‌دی ارائه داد.

وی با اشاره به ادعا و اتهام مطرح شده در گزارش آمانو مبنی بر اینکه ایران قبل از سال ۲۰۰۳ مطالعاتی را انجام داده، گفت: چند روز آینده بیانیه‌ای را در خصوص این ادعا به آژانس ارائه می‌دهیم.

معاون وزیر خارجه در ادامه سخنان خود با بیان اینکه همواره در طول یک دهه گذشته می‌گفتیم تحریم‌های اعمال شده علیه ملت ایران ظالمانه و غیرقانونی است، اظهار داشت: در طول ماه‌های آینده و پس از اجرای برجام فرصت کاملا بازی در اختیار داریم و حقوقدانان ما باید بررسی کنند که چگونه می‌شود مسئولیت حقوقی کسانی که تحریم‌های ناعادلانه علیه ملت ایران اعمال کردند را پیگیری کرد.

وی درباره موضوعات خاکستری که آمانو به آن اشاره کرده گفت: اگر آژانس بخواهد ماهیت فنی و حرفه‌ای خود را حفظ کند و درباره موضوعی که اتفاق افتاده قضاوت کند و بخواهد گزارش بی طرفانه و حرفه‌ای بدهد چاره‌ای ندارد که از احتمالات استفاده کند چون مدارک قطعی ندارد.

*خاکستری بودن گزارش آمانو

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای یادآور شد: خاکستری بودن گزارش آمانو حاکی از فنی و حرفه‌ای بودن گزارش است. مهم این است که شورای حکام به عنوان نهاد تصمیم گیر تصمیم می‌گیرد و پرونده را می‌بندد.

وی گفت: در قطعنامه ۱+۵ به شورای حکام نشانه‌ای از اینکه پنجره‌ای از پی‌ام‌دی باز مانده باشد، وجود ندارد.

رئیس ستاد پیگیری برجام گفت: هدف ما در قطعنامه این بود که پرونده پی‌ام‌دی بسته شود و موضوع مهم این است که به مدیرکل آژانس می‌گوید نقشه راه کامل شده و از ایران انتظار همکاری در هیچ موضوعی را ندارد و موضوع پی‌ام‌دی را بسته و از دستورکار خود خارج و دستورکار جدیدی ایجاد کرده است.

به گفته عراقچی شورای حکام آنچه مدنظر ایران بود را به طور کامل انجام داد.

معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه در خصوص اجرای برجام نیز اظهار داشت: احتمال دارد زمان اجرای برجام در اواسط ژانویه باشد، بعد از آن تحریم‌ها لغو و یا متوقف می‌شود.

وی درباره تعداد سانتریفیوژ‌هایی که در نطنز و فردو جمع‌آوری شده‌اند، گفت: اینکه چند تعداد برداشته شده اطلاع دقیق ندارم، دوستان در سازمان پاسخگو خواهند بود. کار تبادل مواد غنی شده و کیک زرد موکول به پی‌ام‌دی بود. مواد کیک زرد به ایران منتقل شده و الان که پی‌ام‌دی بسته شد، فکر می‌کنم ظرف چند روز آینده با توجه به اینکه کشتی مربوطه باید وارد شود و بسته بندی انجام گیرد و موارد ایمنی رعایت شود، اورانیوم غنی شده به روسیه منتقل شود.

عراقچی درباره راکتور اراک نیز گفت: درباره اراک سند رسمی بین ایران و ۱+۵ به امضای وزرای خارجه ایران و ۱+۵ و خانم موگرینی رسید و کارهای مقدماتی انجام شده و در خصوص قراردادهای مربوطه مذاکراتی صورت گرفته که ظرف چند روز آینده عملیات آن آغاز شود و بین دو تا سه هفته طول خواهد کشید. در اراک تا الان دست به هیچ کاری نزدیم و مذاکرات صورت گرفته و گفت‌وگوها با آمریکایی‌ها و چینی‌ها انجام شده است.

وی گفت: تا الان سه سند درباره اراک توافق و منتشر شده است. سند اول بیانیه‌ای بین ایران، چین و آمریکا که سه کشور اراده خود را برای مدرن سازی اعلام کردند بعد یک یادداشت تفاهم بین شش کشور (۱+۵) امضا شد که یک گروه کاری ایجاد کردند که با ایران در بازسازی همکاری می‌کند و سومین سند که بین ایران و ۱+۵ و موگرینی امضا شده که سند بسیار مهمی است و ۱+۵ تعهد قوی خود را برای اتمام مدرن سازی اراک طبق مهلت پنج ساله اعلام کرده و اذعان کردند که مدیر اجرایی پروژه و مالک آن ایران است و تجهیزات لازم را در اختیار ایران قرار می‌دهند و گواهینامه‌های بین‌المللی طراحی و ساخت را صادر می‌کنند.


صالحی در گفت‌وگوی ویژه خبری: در صورت عدم حضور چین و آمریکا به مدرن‌سازی اراک ادامه می‌دهیم/تماس تلفنی مفصل با مونیز/نقش رهبری در حفظ صنعت هسته‌ای


علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما به تشریح آخرین تحولات در برنامه هسته‌ای ایران پرداخت.

وی در خصوص اظهارات امروز آمانو که عنوان کرد هنوز نقاط خاکستری در پرونده ایران وجود دارد، گفت: مهم و ملاک قطعنامه است و مضمون سخنان آمانو در متن قطعنامه نیامده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی سخنان آمانو را مغایر مفاد قطعنامه امروز در شورای حکام خواند و گفت: پرونده ایران از این به بعد با عنوان پایش برنامه هسته‌ای در چارچوب برجام ادامه خواهد یافت.

صالحی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با بیان اینکه کارگروه ویژه ایران، چین و آمریکا برای مدرن سازی راکتور اراک تشکیل شده، گفت: کشورهای دیگر می‌توانند به این کارگروه بپیوندد.
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با بیان اینکه ایران مدیر پروژه است، افزود: فرض می‌کنیم اگر چین و آمریکا با ما همکاری نکنند چه پیش خواهد آمد باید اذعان داشت که خودمان به ادامه کار خواهیم پرداخت، لذا باید یک مخزن دیگری را براساس طراحی بسازیم که دو سال و نیم ساخت آن به طول می‌انجامد.
وی افزود: کشوری مانند چین از تجربه بالایی برخوردار است و می تواند طراحی ما را مورد تایید قرار دهد.

معاون رئیس جمهور درباره دیدار اخیرش با مونیز در عمان نیز عنوان کرد: امروز با ارنست مونیز وزیر انرژی آمریکا تماس تلفنی مفصل ۴۵ دقیقه‌ای داشتم و علاوه بر آن با رئیس سازمان انرژی اتمی چین نیز یک ساعت راجع به بازطراحی راکتور اراک صحبت کردم.

وی اضافه کرد: یک ماه پیش به ژاپن رفته بودم و در عمان جلسه‌ای با آقای مونیز داشتم که جلسه خوبی بود و مسائل پشت پرده را پس از برجام بیان خواهیم کرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در خصوص وضعیت غنی سازی گفت: الان ۵۰۶۰ ماشین داریم که این ماشین‌ها تا سال دهم به عنوان تولید می‌ماند بعد از ۱۰ سال با یک شیبی بالا می‌رویم. ما یکسری ماشین در قسمت تحقیقات داریم که جزو اینها نیست.

صالحی اضافه کرد: می‌خواهیم با بهترین و کارآمدترین روش تولیدات خود را انجام دهیم. ۳۰۰ کیلو اورانیوم غنی شده را نگه می‌داریم و ۷۰۰ کیلو را یا باید رقیق کنیم یا بفروشیم که این بار هم رقیق نکردیم و من تأکید کردم که باید بفروشیم که پول غنی سازی آن را بگیریم.

وی در خصوص کیک زردی که از روسیه وارد شده نیز گفت: توانستیم ما به ازاء را بیاوریم و هنوز اورانیوم غنی شده را ندادیم و توافق شده در زمان مقرر اورانیوم را منتقل خواهیم کرد و میزان اورانیومی که ما به ازاء گرفتیم فوق العاده است.

صالحی درباره کارخانه کیک زرد در اردکان و اینکه آیا این کارخانه تعطیل می‌شود؟ اضافه کرد: ما اکتشاف و استخراج اورانیوم داریم و سال به سال اکتشاف افزایش می‌یابد. در اردکان کیک زرد تولید می‌شود و در این زمینه هیچ محدودیت و تعطیلی نخواهیم داشت.

وی همچنین از مقام معظم رهبری تشکر کرد و افزود: نقشی که ایشان در حفظ صنعت هسته‌ای و در پیشبرد این صنعت و مدیریت نحوه مذاکرات این صنعت داشتند،فوق العاده بوده است.

واکنش اینستاگرام منتسب به رئیس جمهور به بسته شدن پرونده پی ام دی



آیا تحریم ها لغو می شود؟/ اولین واکنشها به فرجام برجام پس از بسته شدن PMD در شورای حکام




صفحه منتسب به حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در واکنش به بسته شدن پرونده پی ام دی نوشت: "پس از یک دهه اعمال فشار، تهدید و تحریم های ظالمانه...ساعاتی پیش، شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، قطعنامه پیشنهادی کشورهای 5+1 درباره بسته شدن پرونده ادعایی موسوم به "پی ام دی" را با اجماع تصویب کرد و بدین ترتیب 12 قطعنامه شورای حکام که حاوی اتهامات و محدودیت های جدی برای برنامه هسته ای کشورمان بود را نیز لغو کرد."

مهدی محمدی: ایران از امروز رسما یک استثنا از ان پی تی است

با وجود خاتمه یافتن موضوعات باقیمانده گذشته (موسوم به پی ام دی) مهدی محمدی کارشناس هسته ای نزدیک به تیم مذاکره کننده سابق هسته ای در گفتگویی با اشاره به اینکه " از امروز معادلات جدیدی بر امنیت ملی ایران حاکم خواهد بود" گفت: قطعنامه شورای حکام به مدت حداقل ١٠ سال ایران را در دستور کار حفظ می کند. ایران از امروز رسما یک استثنا از ان پی تی است و قرار دادن این مساله با برجام و ضمیمه های آن باعث می شود معادلات جدیدی بر امنیت ملی ایران حاکم خواهد بود.

محمدی در ادامه  تاکید کرد که قطعنامه شورای حکام به مدت حداقل ١٠ سال ایران را در دستور کار حفظ می کند و گفت: ایران از امروز رسما یک استثنا از NPT است  و مصوبه امروز  PMD هسته‌ای را می بندد و PMD موشکی و سلاح‌های متعارف را باز می‌کند.

کارشناس مسائل هسته ای با ابراز نگرانی از تبعات گزارش آمانو و نوع بستن پرونده  PMD گفت: تحولات نگران کننده بسیاری در راه است.

مهدی محمدی ادامه داد: با شرایطی که امروز از برجام حاصل ایران شده است باید گفت که نام دولت روحانی به عنوان دولتی که برای منافع زودگذر سیاسی خود خسارتهای. راهبردی به کشور وارد کرد در تاریخ خواهد ماند، چرا که ٤ سند برجام، قطعنامه ٢٢٣١، ارزیابی آقای آمانو و قطعنامه شورای حکام زیر ساخت تهدیدات نوین علیه ایران خواهند بود.

وی در پایان با تاکید بر اینکه "ترکیب این اسناد یاد شده در تاریخ معاهدات خلع سلاحی سابقه ندارد" گفت: ایران تنها کشوری است که برنامه ای این چنینی برای آن طراحی شده است و متاسفانه برخی افراد در داخل کشور نیز با آن همراهی کرده و در حال تکمیل پازل غرب هستند. آقای هاشمی امروز در حال اجرای برخی ضمیمه های محرمانه برجام است.
منبع:میزان
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین