کد خبر: ۴۱۸۸
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۳ - ۰۸:۳۹
این نمایشگاه نخستین‌بار است که در کشور در 10 نقطه تهران با همکاری سازمان فرهنگی هنری شهرداری، نشر شهر و تولیدکنندگانی مثل آزاده، افرا، مدرسه برهان، قاصدک، شهر موش‌ها و شکرستان محصولات خود را ارائه کرده‌اند.
ناطقان :در نمایشگاه‌های «بازباران» نمادهای ایرانی- اسلامی جایگاه ویژه‌ای دارند اما عدم تنوع و نبود جامعیت لوازم‌التحریر، ضعف عمده این نمایشگاه است.

به گزارش فارس، نمایشگاه و جشنواره بزرگ نوشت‌افزار، لوازم مدرسه و پوشاک بانوان با عنوان «بازباران» از 12 الی 22 شهریور در 10 نقطه از مناطق مختلف شهر تهران به همت سازمان فرهنگی، هنری شهرداری تهران در حال برگزاری است.

این نمایشگاه با هدف ارائه الگوهای ایرانی ـ اسلامی در طرح‌های لوازم‌التحریر و ترویج فرهنگ داخلی و مقابله جدی با نمادهای غربی ایجاد شده است که با تخفیف ارائه می‌شود.

برای آشنایی با این نمایشگاه، میزان استقبال مردم و مقایسه محصولات با نمونه‌هایی رایج در بازار به برج میلاد یکی از نمایشگاه‌های 10 گانه رفتیم؛ نکته ویژه در این نمایشگاه که در بخشی از طبقه تجاری برگزار شده است پلمپ کردن کیف دستی مراجعه‌کنندگان توسط دستگاه پلمپ دستی است تا به زعم مسئولان کسی به لوازم التحریرهای نمایشگاه دستبرد نزند!

با اینکه در انتهای سالن و هنگام خروج نیز باز کیف‌ها و وسائل خریداری شده مورد بازدید قرار گرفت. حرکتی که با قدری تأمل در آن باید نوعی بی احترامی به مردم دانست و سبب مکدر شدن خاطر آنها شد.

 اینجا ورود لوازم‌التحریر خارجی ممنوع است

محمد طاهری اجرایی نمایشگاه گفت: این نمایشگاه نخستین‌بار است که در کشور در 10 نقطه تهران با همکاری سازمان فرهنگی هنری شهرداری، نشر شهر و تولیدکنندگانی مثل آزاده، افرا، مدرسه برهان، قاصدک، شهر موش‌ها و  شکرستان محصولات خود را ارائه کرده‌اند.

وی ادامه داد: در این نمایشگاه 404 عنوان لوازم‌التحریر، 240 عنوان وسایل کمک آموزشی، 167 نوع کیف و جامدادی، 207 عنوان بازی‌های سرگرمی و 323 عنوان کتاب به صورت یکسان در این 10 نقطه عرضه شده است و از 7 تا 35 درصد به اجناس تخفیف داده می‌شود.


*طرح‌های ایرانی- اسلامی فراگیر است/ خارجی‌ها جایی ندارند

در «نمایشگاه باز باران»، طرح‌های ایرانی ـ اسلامی شهر موش‌ها، کلاه‌قرمزی و پسرخاله، شکرستان، لبخند خبرنگار، طرح قهرمانان ملی مانند ستارخان و باقرخان، رستم، تختی، شهدای هسته‌ای و دفاع مقدس مانند شهیدان بابایی، کاوه، باکری، تصاویر مذهبی و آثار تاریخی بر روی دفاتر نقش بسته است و طرح‌های خارجی جایی در نمایشگاه ندارد.

غزال طاعتی، مادر سه قلوهای محصل که برای تهیه لوازم‌التحریر فرزندان خود به نمایشگاه آمده است، ضمن بیان اینکه نظم مناسبی در نمایشگاه وجود ندارد، گفت: طرح شکرستان و دیگر طرح‌های ایرانی را دوست دارم.

وی ادامه داد: بعضی از طرح‌های خارجی با اینکه جذاب است، اما برای دانش‌آموزان دختر مناسب نیست.

طاعتی معتقد است: از نظر در کنار هم بودن محصولات مورد نیاز مدارس، مکان مناسبی است اما از نظر قیمت فرقی با بازار بیرون ندارد.

امیرمحمد صادق‌یزدی، دانش‌آموز دوم دبستان گفت: من طرح‌های میکی‌موس، مرد عنکبوتی، بت‌من را دوست دارم؛ اینها کارتون‌های خارجی هستند که عروسک‌ها و عکس‌های آن را نیز دوست دارم.

مادر این دانش‌آموز اظهار داشت: متأسفانه به دلیل اینکه تلویزیون کارتون مناسب و جذاب برای بچه‌ها ندارد، مجبوریم کارتون‌های خارجی ببینیم؛ چرا که جذابیت بالایی داشته و من در انتخاب دفاتر و طرح‌ها مجبور به قبول طرح‌های مورد علاقه فرزندانم هستم.


جواد اسدی، که خود دستی در لوازم‌التحریر دارد، نیز یادآور شد: ضعف بزرگ نمایشگاه «بازباران» کمی تنوع محصولات است؛ اما طرح‌های ارائه شده بسیار خوب است؛ چراکه خبری از طرح‌های خارجی نیست.

اسدی اضافه کرد: طرح‌های خارجی در بازار تنوع بیشتری دارند و قیمت آنها نیز پایین‌تر است.

کیان فرزند وی که درکلاس دوم ابتدایی تحصیل می‌کند، گفت: دنبال طرح کلاه‌قرمزی هستم؛ اما طرح خارجی جذاب‌تر است.

خانم گرشاسبی که همراه فرزندش به نمایشگاه آمده است، نگاه دیگری دارد و بیان داشت: کیفیت برایم بسیار مهم است ولی فرزندم دنبال طرح‌های ایرانی نیست؛ چرا که جذابیتی در آن وجود ندارد.

وی که خود را خواهر یک شهید جانباز معرفی می‌کند، یادآور شد: من خاطرات برادرم را به فرزندم انتقال داده‌ام و ترجیح می‌دهم از فرهنگ خودی استفاده کنم؛ اما وقتی فرزندم بخاطر عدم جذابیت طرح‌های داخلی علاقه نشان نمی‌دهد، نمی‌توانم او را مجبور کنم.


*انتخاب مراکز عرضه مناسب است

جعفر سدهی که از شهریار به نمایشگاه آمده است، خاطرنشان کرد: برای اولین‌بار است که می‌بینم طرح‌های ایرانی و تصاویر آموزشی مناسب عرضه شده است.

وی ادامه داد: فرزندم از طرح‌های مختار، کلاه‌قرمزی و شکرستان انتخاب کرده است که این در بازار بیرون خیلی کم است.

سدهی با اشاره به اینکه از همین سنین پایین که شالوده ذهنی کودکان شکل می‌گیرد باید تشخیص خوب و بدی را برای آنها شروع کرد، افزود: تعمداً از شهریار به کنار برج میلاد آمده‌ام، اینجا در کنار تفریح، فرزندم طرح‌های مختار و سریال شهید بابایی را انتخاب کرد؛ این 10 منطقه در جاهایی انتخاب شده که جاذبه تفریحی دارد که هم تنوع و تفریح است و هم مردم می‌توانند خرید کنند.

سدهی خاطرنشان کرد: مردم از هویت داخلی فاصله نگرفته‌اند و باید امکانات و محصولات با قیمت‌های پایین‌تر و سود کمتر عرضه شود تا در آینده سود بهتری نصیب جامعه شود.

خانم شمسی،که همراه همسر و فرزند دبیرستانی‌اش‌برای خرید به نمایشگاه آمده است، از پلمپ کردن کیف‌ها در ورودی نمایشگاه به  شدت گلایه کرد و گفت: این حرکت و برخورد خوبی با بازدید کنندگان نیست.

وی که دنبال کیف مورد نظر خود است، یادآور شد: طرح‌های متنوع در نمایشگاه وجود ندارد.

اینجا ورود لوازم‌التحریر خارجی ممنوع است
 

حجت‌الاسلام محمدحسین مشکوری نیز اظهار داشت: به نظرم این یک آغاز خوبی است و ما راه زیادی داریم تا بدون گفتن، دانش‌آموزان راه خود را انتخاب کنند و این حرکت باید از یک نقطه‌ای شروع شود.

وی ادامه داد: به فرزندم که کلاس چهارم ابتدایی است، یاد داده‌ایم که اگر چه شهدا در بین ما نیستند اما تصاویرشان یادآور حماسه آنهاست و فرزندم خیلی وقت است که دنبال عکس شهید چمران است.

مشکوری با بیان اینکه دفاتر با طرح شهید باقری و بابایی را تهیه کرده‌ام، افزود: باید در  راه مقابله با طرح‌های بیگانه، پدافند غیرعاملی برخورد کنیم، آنها نمادسازی می‌کنند و ما نیز باید نمادسازی کنیم. 

وی گفت: باید نسبت به فرامرزها و همه بچه‌های دنیا برنامه داشته باشیم و مظهر ایستادگی و مقاومت در برابر ظالم مثل کودکان غزه را بشناسانیم. به نظرم در پدافند غیرعامل خوب عمل کرده‌ایم؛ اما در رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم.

مشکوری در خصوص طرح‌های خارجی بر روی لوازم التحریرها گفت: شخصیت‌های خارجی برای بچه‌ها آشنایی بیشتری دارند و وقتی نماد آنها در تصاویر مثل دفاتر را ببینند آنها را تهیه می‌کنند و ما غیر از نماد «دارا و سارا »و «ثنا و ثمین» عروسک موفقی ارائه نکرده‌ایم و بچه‌ها با آن غریبه هستند؛ اما با تام و جری‌ها آشنایی کامل دارند. 

بیژن پرتو، با گلایه از چیدمان نمایشگاه گفت: تنوع در اینجا بسیار کم است، در سال‌های گذشته که در نقاط دیگر برگزار ‌شد، تنوع بیشتری وجود داشت.

وی اضافه کرد: ما براساس تبلیغات تلویزیونی به اینجا آمده‌ایم؛ اما آن چیزی نبود که تبلیغ می‌شود.

پرتو ادامه داد: طرح‌ها به دلیل داخلی بودن خوب‌ است و من نیز به دنبال طرح‌های ساده هستم؛ اما یک نکته مبهم این است که در کنار تخفیف‌ها باز درصدی به عنوان مالیات بر ارزش افزوده می‌گیرند.

ملیکا پرتو، دانشجو نیز گفت: اینجا لوازم‌التحریر خاص دانشجویان وجود ندارد.

فاطمه جمال کاظمی، نیز اعتقاد دارد: طرح‌ها بسیار مناسب است به خصوص طرح نقاط تاریخی کشور که بر روی دفاتر نقش بسته است.

*نمایشگاه دفتر است نه لوازم‌التحریر

پوریا ده‌پناه که برای خرید لوازم‌التحریر فرزند پیش‌دبستانی‌اش به نمایشگاه آمده است، در خصوص نمایشگاه گفت: اینجا نمایشگاه دفتر است نه لوازم‌التحریر.

وی توضیح داد: هیچ تنوعی وجود ندارد و قدرت انتخاب سخت است.

ده‌پناه افزود: طرح‌های فرهنگی داخلی خوب است؛ اما برای فرزندم مناسب نیست و جذابیتی ندارد و کیف‌ها نیز بسیار محدود و در حد کوله و لپ‌تاپ است و این نیاز دانش‌آموز ابتدایی را تأمین نمی‌کند.

در خصوص قیمت‌ها که محصولات با برچسب قیمت واقعی و قیمت با تخفیف عرضه شده است، نظرات مختلفی وجود دارد.

خانم کاظمی اعتقاد دارد: قیمت‌ها نسبت به سال گذشته بالاتر است.

محمدحسین شکوری گفت: قیمت‌ها نسبت به بازار بسیار خوب است.

خانم گرشاسبی اظهار داشت: من هرگز فکر نمی‌کردم قیمت‌ها بیشتر از بیرون باشد. برای نمونه بیرون دفتر 100 برگ 3000 تومان و اینجا با همان کیفیت و دراندازه  50 برگ 3000 تومان عرضه شده است.

آمار زیر گویای بعضی از اقلام ارائه شده در نمایشگاه است.

50 برگ گلاسه 3000

50 برگ طلقی 3060

100 برگ گلاسه 2975

100 برگ 3400

خودکار پانتر 1112

خودکار سلو 400 تومان

60 برگ  1950

40 برگ 1445

مدادرنگی 24 رنگ 5200

مدادرنگی 5600

مداد مشکی 6100

مداد قرمز 6000

کیف کوله  42500

کوله  63750

کوله  80750

میز تحریر  44100

جامدادی  9600، 15200

اینجا ورود لوازم‌التحریر خارجی ممنوع است

در مدت زمانی که در نمایشگاه از غرفه‌ها بازدید کردیم و پای نظرات خریداران نشستیم؛ به این نکته پی بردیم که برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی در آستانه سال تحصیلی امری پسندیده و قابل ستایش است؛ آن هم به دلیل اینکه متولیان امر به دنبال ترویج و اشاعه طرح‌های مناسب و متناسب با هویت و فرهنگ ایرانی- اسلامی‌مان بوده‌اند و تلاش کرده‌اند تا محصولات با تخفیف و قیمت کمتری ارائه شود.

اما یکی از نقاط ضعف نمایشگاه عدم تنوع محصولات در بازار متنوع و گسترده لوازم‌التحریر است.

به شکلی که در این نمایشگاه فقط دفاتر از تنوع مناسب برخوردار است؛ اما در سایر انواع لوازم‌التحریر مانند کیف برای سنین مختلف و لوازم‌التحریر دانشجویی با کمبود و نقصان روبه‌رو است و دانش‌آموزان قدرت انتخاب برای خرید همه مایحتاج ضروری دوران تحصیلی خود را ندارند و خبری از مانتوهای مدارس نیز وجود ندارد که امیدواریم این طرح در سال‌های آینده با نگاه جامع‌تری همراه باشد.
منبع: فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین