کد خبر: ۴۶۳۴۵
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۶:۳۳
امیرمحبیان:
به نظر من دولت به بخشی از اهدافش رسیده است اما قدرت میوه‌چینی از آن را ندارد. به گمان من این دولت، دولت بسیار سنگین و پیری شده است و قدرت ایجاد تحولاتی را به‌خصوص در حوزه‌هایی چون اشتغال آفرینی که افکار عمومی انتظارش رادارند، ندارد. بعضی‌ها در باب پیری دولت شوخی می‌کنند ولی شوخی امروز، بحران فرداست.
ناطقان:امیرمحبیان (تحلیلگر و کارشناس مسائل سیاسی) طی مصاحبه ای به مسئله ریاست مجلس دهم و ترکیب فرسوده کابینه دولت یازدهم، اشاراتی داشته که در زیر بخش هایی از این مصاحبه را ملاحظه می نمائید.

انتقادی از سوی اصلاح‌طلبان نسبت به جلسه حزب اعتدال و توسعه با منتخبین در هتل استقلال مطرح‌شده بود و گفتند حزب آقای نوبخت به اصلاحات پشت پا زده، آقای روحانی در سفر یزد عارف را با خود همراه کرد ولی شما می‌گویید علاقه‌ دولت به لاریجانی است؛ این پارادوکس‌ها را چطور تشریح می‌کنید؟

محبیان: باید اول بفهمیم که این‌ها چه‌کار می‌کنند؛ هرکسی برای خود منطق رفتاری دارد. فرض کنید این موانع پیش‌ پای اصلاح‌طلبان نبود و راحت می‌توانستند هر کار می‌خواهند بکنند. آن‌وقت روحانی هیچ‌وقت رئیس‌جمهور نمی‌شد. آقای روحانی رئیس‌جمهوری است که تحت حمایت اصلاح‌طلبان قرار گرفت؛ چون اصلاح‌طلبان خودشان نمی‌توانستند پیروز شوند؛ از طرف دیگر نیز روحانی می‌داند اگر می‌خواهد استمرار حرکت اصلاح‌طلبان باشد، باید این وضعیت ادامه پیدا کند. اگر اصلاح‌طلبان به‌عنوان جریانی مستقل مجلس را بگیرند، فردا بسیار ممکن است که خوشحال و شارژ شوند و بروند ریاست جمهوری را هم پس بگیرند.

نظر شما در مورد ریاست مجلس دهم چیست؟ با ترکیب کنونی مجلس، ریاست عارف محتمل است یا لاریجانی؟ چه تفاوتی در ریاست عارف و لاریجانی می‌بینید و این تفاوت در اجرا به چه سمتی می‌رود؟
محبیان: آقای لاریجانی بعدازاین مدت، رئیس حرفه‌ای مجلس شده و توانسته به‌خوبی مجلس را جمع کند. ماهیت مدیریت مجلس با ماهیت مدیریت اجرایی خیلی متفاوت است.
سابقه مدیریتی عارف اجرایی بوده و به‌نوعی واسطه بین رئیس‌جمهور وقت و مدیران اجرایی بوده است؛ آیا ایشان می‌تواند همان روحیه‌ای را که آنجا داشته در مجلس پیاده کند؟ یعنی روحیه مدیریت اجرایی را  می‌تواند در فضای مجلس که کاملاً تعاملی است پیش ببرد؟ چون وقتی کسی رئیس مجلس می‌شود، نمایندگان خودشان را کمتر از او نمی‌دانند. لذا تا قانع نشوند راحت نمی‌پذیرند و پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. آیا قادر خواهد بود این کار را انجام دهد؟ نمی‌دانم ولی رد هم نمی‌کنم.

شهریور سال 92 در سرمقاله‌ای خطاب به روحانی نوشته بودید که دولت 2 سال برای تقویت زیرساخت‌ها و پایگاه اجتماعی خود فرصت دارد. آیا آقای روحانی از این فرصت به‌خوبی استفاده کرده است؟
محبیان: به نظر من دولت به بخشی از اهدافش رسیده است اما قدرت میوه‌چینی از آن را ندارد. به گمان من این دولت، دولت بسیار سنگین و پیری شده است و قدرت ایجاد تحولاتی را به‌خصوص در حوزه‌هایی چون اشتغال آفرینی که افکار عمومی انتظارش رادارند، ندارد. بعضی‌ها در باب پیری دولت شوخی می‌کنند ولی شوخی امروز، بحران فرداست.

چهره‌های موفق در این دولت چه کسانی هستند؟
محبیان: تقریباً 2 نفر هستند که افکار عمومی به آن‌ها دید مثبت وجود دارد. یکی آقای ظریف است و دیگری آقای هاشمی وزیر بهداشت. آقای هاشمی وزیر بهداشت هنر خودش را انجام می‌دهد. بخشی از ظریف هم هنر فضا است که مربوط به اهمیت برجام است و همچنین رویکرد خودش که تعامل با رسانه‌ها است که این مربوط به رویکرد شخصی خود ظریف است که اگر این دو را برداریم مردم از این دولت چیزی نمی‌بینند؟ هیچ‌چیز. بقیه قسمت‌های دولت اصلاً کجا است؟ چه دیدی راجع به آن‌ها وجود دارد؟ شما بروید با افکار عمومی صحبت کنید. چه چیزی راجع به آن‌ها می‌بینند؟ هیچ‌چیز مگر گلایه و رویکردمنفی.

پس معتقد به تغییرات هستید؟
محبیان: بله این دولت حتماً باید تغییرات جدی داشته باشد. تغییراتی در جهت رسیدن به اهدافی که مردم به دنبال آن هستند که همان بهبود وضعیت اقتصادی و نظراتی که مقام معظم رهبری دارند.
وقتی رهبری اقتصاد مقاومتی را مطرح می‌کند هیچ عقلی آن را رد نمی‌کند. این نیست که چون رهبری گفته است می‌گوییم. ما در شرایطی هستیم که باید مدیریت چالاک داشته باشیم.


برخی محورهای مهم این گفت‌و‌گو به شرح زیر است:


*دولت و اصلاح طلبان در انتخابات اخیر شکست خوردند

*لاریجانی باید مرز خود را با دولت پررنگ‌تر می‌کرد

*دولت مستأجر رسانه‌ای اصلاح‌طلبان است

*رهبرانقلاب در قضیه برجام بزرگترین بهانه را علیه جمهوری اسلامی از کشورهای غربی گرفت

*دولت روی بحث برجام و حل معضل با غرب و گره‌گشایی سرمایه‌گذاری نامعقولی کرد

*اشتباه استراتژیک دولت بالا بردن سطح توقعات افکار عمومی از برجام بود

*مردمی که به لیست امید رأی دادند به اصلاح‌طلبان رأی ندادند

*اعضای لیست امید که اساساً اصلاح‌طلب نیستند

*جلالی و نعمتی در هر رقابتی بین لاریجانی و عارف، لاریجانی را انتخاب می‌کنند

*خیلی از کسانی که در لیست امید انتخاب شدند، سابقه سیاسی ندارند و مدیریتشان به‌محض نشستن بر کرسی مجلس روشن خواهد شد

*مجلس دهم مجلسی پرتنش خواهد بود. به‌ویژه اگر آقای عارف رئیس آن شود

*روحانی می‌دانست اگر اصلاح‌طلبان به‌عنوان جریانی مستقل مجلس را بگیرند، فردا  ممکن است ریاست جمهوری را هم پس بگیرند

*رفیق اصلاح‌طلب اگر روحیه پیدا کند رقیب آینده‌ دولت آقای روحانی می‌شود

*منفعت روحانی در این نیست که یک اصلاح طلب رئیس مجلس شود

*در شرایطی آلترناتیو بودن ظریف در برابر روحانی عقلانی است

*اگر ترامپ رئیس جمهور آمریکا شود،انتخابات ریاست جمهوری ما هم تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.

*دولت بسیار سنگین و پیر شده و قدرت ایجاد تحول ندارد

*دولت آقای روحانی بدنه اجتماعی نداشت و از بدنه استیجاری اصلاح‌طلبان استفاده کرد

*بازی حاج قاسم سلیمانی در منطقه، زمینه رسیدن برجام به نتیجه را ایجاد کرد

*برخی اصلاح‌‌طلبان حقوق بشر را به عنوان دین سکولار پذیرفته‌اند
منبع: فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین