کد خبر: ۵۶۲۳۸
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۰
معاون رئیس کمیسیون سیاست خارجی پارلمان ترکیه با تاکید بر اینکه ما در سوریه خود را در معرض خطر رویارویی با روسیه قرار نمی‌دهیم، سیاست آمریکا در سوریه را شکست خورده ارزیابی کرد.
ناطقان:"جمال الدین کانی تورون"، از نمایندگان حزب عدالت و توسعه پارلمان ترکیه و معاون رئیس کمیسیون سیاست خارجی پارلمان این کشور در گفتگو با هفته نامه "اشپیگل" در پاسخ به این پرسش که آنکارا در سوریه چه می خواهد گفت: ما می خواهیم تمام تروریست ها را از مناطق مرزی ترکیه- سوریه طرد کنیم. دولت من به این ترتیب اطمینان حاصل می کند که از طرف سوریه دیگر هیچ خطری متوجه شهروندان ترک نمی شود.

وی در ادامه درباره مبارزات ترکیه در سوریه علیه کردها نیز گفت: یگان های مدافع خلق (YPG) در ترکیه شاخه سوری پ ک ک است که اروپا و آمریکا هم آن را به عنوان سازمان تروریستی طبقه بندی کرده اند. این شاخه پ ک ک در سوریه مبارزانی را آموزش می دهد که در ترکیه حملات تروریستی را انجام دهند.

تورون در ادامه در پاسخ به این پرسش که آمریکا یگان مدافع خلق در سوریه را به عنوان متحد مهم خود ارزیابی می کند گفت: آمریکا استراتژی خود در سوریه را سالانه و حتی تقریبا ماهانه تغییر می دهد. اوباما در سیاست های خود در سوریه شکست خورده است. رئیس جمهور آمریکا می خواهد با داعش با کمک تروریست ها و شبه نطامیان مبارزه کند و این روند پیش نمی رود.

این مقام ترک در ادامه درباره مناسبات کشور خود با رئیس جمهور روسیه در مسئله سوریه گفت: این هرگز نادرست نیست که ما با هم صحبت کنیم. اما ما در سوریه در جبهه دیگری قرار داریم. پوتین می خواهد از بشار اسد حمایت کند، اما ما می خواهیم وی برود. همکاری ما با روسیه در حال حاضر محدود شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که چه کسی باید از مناطق فتح شده در امتداد مرزهای ترکیه و سوریه حمایت کند گفت: این وظیفه ارتش آزاد سوریه است. ما به آن ها در این منطقه کمک می کنیم. اما ترکیه یک قدرت اشغالگر نیست و ما نمی خواهیم به طور دائم در سوریه بمانیم.

این نماینده بلند پایه پارلمان ترکیه همچنین تاکید کرد که ما به رویارویی نظامی با روسیه در سوریه تمایلی نداریم.

وی در ادامه درباره این مسئله که ترکیه می خواهد بر خلاف خواست نخست وزیر عراق در عملیات آزاد سازی موصل مشارکت کند گفت: در موصل مسئله امنیت ترکیه مطرح است. ما نمی خواهیم با یک جنگ فرقه ای در این کشور مشکلات جدیدی ایجاد کند. ما نمی خواهیم موصل به فلوجه دومی تبدیل شود که چند صد هزار نفر مجبور به فرار از این شهر شوند.

تورون درباره شرایط ترکیه سه ماه بعد از کودتای نافرجام در این کشور گفت: ما همچنان زخم هایمان را درمان می کنیم. اما دولت ما همه اقدامات لازم را انجام می دهد که چنین اتفاقی دوباره تکرار نشود.

این مقام ترک همچنین از دستگیری ها و پاکسازی ها در دولت ترکیه بعد از این کودتا دفاع کرده و آن را ضروری دانست.

منبع: تسنیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین