کد خبر: ۵۷۸۵۳
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۰
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با ابراز تاسف از اینکه درصد زیادی کتاب در کتابخانه‌ها خاک می‌خورند، گفت: جاده توسعه فرهنگی از کتاب آغاز می‌شود.
ناطقان:آیین گرامیداشت روز «کتاب، کتابخوانی، کتابدار» روز دوشنبه ۲۴ آبان‌ماه در تالار وحدت برگزار شد. در این مراسم، سیدرضا صالحی امیری با بیان اینکه بزرگترین افتخار را کتابدار بودن خود می‌داند گفت: اگرچه ما به‌عنوان کتابدار در نگاه جامعه دیده نمی‌شویم اما در درون رضایت قلبی داریم که کتاب همیشه همراه ماست و منشأ ارتباط مردم با منابع بزرگ دینی، علمی و اخلاقی هستیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه بدون فرهنگ به توسعه نخواهیم رسید، ادامه داد: درواقع بستر و جاده حرکت به سمت توسعه فرهنگی کتاب، کتابخوانی و کتابخانه است و بدون شک توسعه فرهنگی زیرساخت توسعه ملی است.

او با بیان اینکه باید دنبال راهکارهای جدیدی برای توسعه کتاب، کتابخوانی و کتابخانه باشیم، عنوان کرد: برای این کار اولین اصل این است که باور کنیم کتابخانه محیطی بسته برای تحویل کتاب به متقاضیان نیست، بلکه کتابخانه باید یک مرکز فرهنگی باشد.

صالحی امیری اظهار کرد: کتابخانه باید در هر جایی که وجود دارد به کانون فرهنگی تبدیل شود طوری که هر کس نیاز به مصرف کالای فرهنگی دارد به کتابخانه مراجعه کند. کتابخانه در کنار مسجد و مدرسه مفهوم پیدا می‌کند و اینها باید در کنار هم تعریف شوند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر فعلی را عصر تخصص‌ها دانست و گفت: درست است که نام این نهاد، کتابخانه عمومی است اما در دل خود می‌تواند مجموعه‌ای از کتابخانه‌های تخصصی را هم داشته باشد. کتابخانه‌ها باید به جای انباشت کتاب، مرکز مصرف فرهنگی باشد و این جز با اجتماعی شدن کتابخانه‌ها میسر نیست.

او با بیان اینکه متاسفانه درصد زیادی از کتاب‌ها در قفسه‌های کتابخانه بدون اینکه خوانده شوند خاک می‌خورند، افزود:  این بدین معنی است که کتابخانه را اجتماعی نکرده‌ایم. باید نیازسنجی فرهنگی منطبق با فرهنگ بومی و ملی شکل بگیرد و تأمین منابع بر اساس نیازها انجام شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به کتابداری الکترونیک اظهار کرد: طبق مصوبه ایفلا ۲۰۱۶ سه سال آینده باید همه کتابخانه‌های جهان در یک سیستم مجازی به مشتریان خودشان خدمات بدهند. هرچند فاصله زیادی با این هدف داریم اما کتابخانه‌ها باید به این سمت حرکت کنند تا هر کسی از هر نقطه کشور و هر زمان و مکانی که اراده کند وارد کتابخانه شود و از روی دستگاه خود کتاب‌های مورد نیازش را مطالعه کند. مطمئنم این مسئله از ظرفیت کتابداران و مدیریت این نهاد برمی‌آید.

صالحی امیری خطاب به کتابداران گفت: از شبکه‌های مجازی غافل نشوید. شبکه‌های اجتماعی فضای مناسبی فراهم می‌کنند که هم پیام‌های مناسبی را منتشر کنید و هم با مشتریان و اعضای کتابخانه ارتباط بگیرید. 

او با تاکید بر پاسداشت منزلت کتابداران بیان کرد: کتابداری باید به عنوان یک شغل با فضیلت دیده شود.

وی همچنین یادآور شد: معیشت و امنیت شغلی درخواست اصلی کتابداران است که در مجموعه هیئت امنا برای ثبات و امنیت شغلی، برای توجه ویژه به آنها قدم‌هایی برداشته شده و قول می‌دهم در جهت تعالی نهاد و توجه  به کرامت و منزلت چنین انسان‌های بزرگواری قدم‌های موثرتری برداریم.

بر اساس گزارش رسیده، در بخش دیگری از این مراسم علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی متنی را خطاب به کتابداران خواند که در بخشی از آن آمده بود: خدای متعال را سپاس می‌گویم که توفیق حضور در جمع دیگری از کتابداران و همکاران نهاد کتابخانه های عمومی سراسر کشور را عطا فرمود. عزیزانی که از تمامی استانهای سراسر کشور در این محفل گردهم آمده اند تا در سالروز ارتحال عالم ربانی و مفسر کبیر قرآن حضرت علامه طباطبایی که به نام روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار نامیده شده در تجلیل و تقدیر از همکارانشان شرکت کنند.

 دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور گفت: در سال های اخیر هم به ساخت و تجهیز کتابخانه های عمومی پرداخته شد و هم منابع جدید با نظر کتابداران به کتابخانه ها افزوده شد و هم تلاش گسترده ای در جهت بازسازی و تعمیر و اصلاح سرمایشی و گرمایشی کتابخانه ها صورت گرفت. همچنین برنامه های فرهنگی متنوع و متعددی همچون نشست های عمومی، تخصصی و اختصاصی کتاب خوان، مسابقات مختلف ازجمله در جشنواره رضوی، پویش مجازی کتاب خوان، جلسات نقد و بررسی و معرفی کتاب در کتابخانه های سراسر کشور به مرحله اجرا درآمد.

 طیبه سیاوشی شاه‌عنایتی، نماینده مجلس نیز در آیین تجلیل از کتابداران برگزیده کشور در سخنانی گفت: بالارفتن سرانه مطالعه به کاهش خرافات و عقب‌ماندگی جامعه منجر می شود. در حال حاضر، ضرورت جامعه ما ترویج کتابخوانی را می‌طلبد که تقویت هویت فردی و ملی را به دنبال خواهد داشت.

او بر توسعه کتابخوانی برای بازگرداندن نقش و حرمت خانواده در جامعه تأکید کرد و افزود:‌ متأسفانه خانواده در معرض تخریب بسیار قرار گرفته و ما نیازمند اصلاح روند کتابخوانی برای تقویت کانون خانواده هستیم. در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، تلاش نمایندگان بر این است که اقدامات مناسب در این جهت از سطح خانواده تا آموزش‌های عالی و استثنایی صورت گیرد. اما مهم‌ترین و موثرترین گام در این جهت اختصاص زنگ کتابخوانی در مدارس است. گامی که تعهد و وظیفه ما در قبال آیندگان را محقق می‌سازد.

سیاوشی شاه عنایتی استفاده از تبلیغات شهری و تلویزیونی و تعبیه مکان‌هایی برای قصه‌گویی و کتاب خواندن برای کودکان را ابزار مهمی در جهت گسترش فضای فرهنگی کشور دانست و گفت: امیدوارم مشکلات جاری حوزه انتشار کتب و نشریات مختلف با توجه به رویکرد و سیاست های جدید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کاهش یابد که خود عامل مهمی در ترویج فرهنگ کتابخوانی است. با این شعار همیشگی‌ام صحبتم را به پایان می رسانم که زنان و مادران، محور پیشبرد مطالعه و فرهنگ کتابخوانی در جامعه هستند. بیایید نقش مادران را در پیشبرد اهداف نظام به ویژه مدیریت اهداف فرهنگی جدی بگیریم.

سپس نفرات برگزیده ۱۸ بخش آیین گرامیداشت روز «کتاب، کتابخوانی، کتابدار»تجلیل شد

 اسامی نفرات برگزیده به این شرح است:

در بخش نخست کتابخانه‌های مرکزی ارومیه، اوحدی مراغه‌ای و میرفندرسکی گرگان به عنوان کتابخانه‌های نمونه نهادی معرفی شدند و از آنها تقدیر شد.

زهرا آقایی جوشقانی از کتابخانه علامه امینی قم، سمیه رستمی اصل از کتابخانه عمومی امام باقر(ع) نظرآبادِ استان البرز و فریبا رضا قره‌باغ از کتابخانه مرکزی ارومیه نیز به عنوان کتابداران برتر بخش کودک تجلیل شدند.

در بخش کتابداران برتر بخش نابینایان، حمیده روحی از کتابخانه میرفندرسکی گرگان، سمانه فتاحی از کتابخانه عمومی امام علی(ع) یزد و طیبه عبدلی از کتابخانه عمومی آیت‌الله خامنه‌ای قم به عنوان نفرات برگزیده معرفی شدند.

لوح تقدیر مسئولین و کتابداران کتابخانه‌های برتر نهادی نیز در دو بخش "درجه روستایی" و "درجه ۸ و ۹" به برگزیدگان اعطا شد که در بخش مسئولین و کتابداران روستایی، مریم داوری از کتابخانه عمومی شهدای محراب محمد صالحی گناوه در استان بوشهر، محمد اسدپور اقدم از کتابخانه عمومی امام علی(ع) قاضی‌جهان شهرستان آذرشهر در آذربایجان‌شرقی و مهدیه هنرمند راد از کتابخانه عمومی حاج‌ ملاعلی فرح‌بخش فرح‌آباد برگزیده شدند. در بخش مسئولین و کتابداران "درجه ۸ و ۹" نیز فاطمه صفرزاده از کتابخانه عمومی سلمان فارسی ایور در شهرستان گرمه‌ی استان خراسان‌شمالی، ملیحه دهقان از کتابخانه عمومی کوثر ابرکوه در استان یزد و فاطمه خجسته از کتابخانه عمومی بنت‌الهدی قوچان در استان خراسان رضوی برگزیدگان این بخش را تشکیل می‌دادند.

پنجمین بخش به مسئولین نمونه کتابخانه‌های درجات "۶ و ۷"، "۴ و ۵" و "۳ به بالا" اختصاص داشت که در آن‌ها  به ترتیب زهرا سمیعی مصلح از کتابخانه عمومی شهید مفتح دمق رزن، زهرا کریم‌خانی از کتابخانه عمومی قائم ارومیه، منیژه احمدی از کتابخانه عمومی مطهری فولادشهر، ملیحه سلیمان از کتابخانه عمومی هنر و اندیشه فولادشهر، فرشته دولتی از کتابخانه عمومی دانشجوی ملایر، زهره شفیع‌زاده از کتابخانه فرهنگسرای ولایت زیباشهر، زهره تقوی رفسنجانی از کتابخانه سیدجواد افصح هجری رفسنجان، نرگس فرح‌بخش از کتابخانه مرکزی ارومیه و مهدیه سلطانشاهی از کتابخانه مرکزی کرمان به عنوان نفرات برتر تقدیر شدند.

شبنم حق‌بین کتابدار کتابخانه عمومی شهید مفتح دمق، عذرا دائی کتابدار کتابخانه عمومی مرحوم رحیم محسنی هادی‌شهر، الهه فیض کتابدار کتابخانه عمومی باقرالعلوم(ع) مشهد، نسیبه خالداری کتابدار کتابخانه عمومی شهید اول کوهبنان، نسیمه جهانی بهنمیری کتابدار کتابخانه عمومی شهید صالحی بابلسر، زهرا کمالی کتابدار کتابخانه عمومی الغدیر خمینی‌شهر، پروین عبدالله‌زاده کتابدار کتابخانه مرکزی بوکان، سیدامیر جعفری پطرودی کتابدار کتابخانه عمومی امیر پازواری بابلسر، فاطمه رستگاری کتابدار کتابخانه مرکزی همدان و زهرا جوادی کتابدار کتابخانه عمومی علامه طباطبایی محلات نیز کتابداران نمونه کتابخانه‌های نهادی در بخش‌های درجه "۶ و ۷"، "۴ و ۵"، "۱،۲،۳" و "مرکزی‌ها و استاندارد" شدند.

در بخش کتابخوانان و اعضای نمونه کشوری برگزیدگان در چهار رده سنی کودک، نوجوان، جوان و بزرگسال تقدیر شدند که پرنیا شعبانی از کتابخانه جمشید احمدی قائم‌شهر، زهرا معصومی‌‎مقدم از کتابخانه شهید حیدری نهاوند، کوثر عبداللهی از کتابخانه عمومی شهدای باقریه بیرجند در رده سنی کودک، مهدی امینی از کتابخانه عمومی الغدیر بوئین‌زهرا، مسعود صفری از کتابخانه مرکزی بوکان، مصطفی رسولی از کتابخانه مرکزی همدان در رده سنی نوجوان، مریم حاجی‌زاده از کتابخانه عمومی شهید سلطانلوی تاکستان، ایرج زیرک‌زاده از کتابخانه مرکزی همدان در رده سنی جوان و سیدحمزه کاظمی از کتابخانه عمومی ابن شهرآشوب ساری و ایمان مهری از کتابخانه عمومی شهید باهنر نفرات برتر در این بخش بودند.

در بخش معمرین نیز از منصور خرم‌دل (ستاد مرکزی)، علی‌اکبر نجارلو (تهران)،  احد آذرگون (آذربایجان‌غربی)، اصغر اصغرزاده (آذربایجان شرقی)، رسمیه جلیلیان (کرمانشاه)، عیدی محمد اسد (خوزستان)، فاطمه فضلی (تهران)، محمدجمال کاظمی طهرانی (خراسان‌رضوی)، محمدناصر مهرور (البرز)، محمود قاسمی‌فوزی (کرمان)، حوریه حسن‌زاده (آذربایجان‌شرقی)، رضا نفیسی‌تبار (اصفهان)، یوسف عباسی (تهران)، رحمت‌الله عباسی (تهران) و غلامحسین شفیعی (مرکزی) تقدیر شد.

کتابخانه‌های عمومی امام جواد(ع) چهار روستای در شهرستان گناوه و باقرالعلوم در شهرستان نکا نیز برگزیدگان بخش خلاقیت و اقدامات ویژه بودند.

در بخش‌های برگزیدگان کتابخانه‌های مشارکتی نیز کتابخانه مرحوم وزیری یزد، کتابخانه حضرت حسین‌بن موسی الکاظم(ع) خراسان‌جنوبی و کتابخانه علامه مخبر دزفولی خوزستان کتابخانه‌های برتر شدند. همچنین سپیده بالی کهنه‌سرا از کتابخانه شهدای کهنه‌سرای نوشهر و رقیه حسن‌زاده از کتابخانه مکتب‌الرضا(ع) اردبیل کتابداران برتر و مرضیه اسلامی از کتابخانه قرآن و عترت (جوادالائمه) یزد، معصومه ایزانلو از کتابخانه غدیر بجنورد، آسیه رجبی از کتابخانه سعیدالعلماء بارفروشی بابل و عطیه شعبانی از کتابخانه حجت‌الاسلام والمسلمین شهید ملک‌زاده کرج مسئولین برتر شدند.

کتابخانه‌های روستایی آیت‌الله میرزا طاهر ربانی شاهنجرانی در شهرستان رزن، آیت‌الله سیدحسین موسوی در شهرستان قزوین و جاجرود در شهرستان پردیس نیز سه کتابخانه روستایی برگزیده در آیین گرامیداشت روز «کتاب، کتابخوانی، کتابدار» شدند.

در بخش خدمتگزار برتر هم ضمن اعلام شایسته تقدیر بودن صمد جمشیدی از تهران، سجاد جعفرزاده از آذربایجان‌غربی، رحمان اسدی از مازندران و محمدرضا ساربان از خراسان‌ رضوی به عنوان برگزیده مورد تقدیر قرار گرفتند.

صدیقه سادات‌ باقرپور از مازندران، غلامرضا کارگر شورکی از یزد و سکینه جابرالنصار از بوشهر نیز به عنوان پیشکسوت برتر تقدیر شدند.

همچنین در بخش استادان برتر کتابداری و رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی از جعفر مهراد، احمد شعبانی، غلامرضا فدایی عراقی، رحمت‌الله فتاحی و ابراهیم افشار زنجانی تجلیل شد. از صادقه کامبوزیا از سیستان و بلوچستان تقدیر ویژه به عمل آمد و زینب محبی کتابدار کتابخانه آیت‌الله دکتر احمد بهشتی فسا نیز شایسته تقدیر اعلام شد.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین