کد خبر: ۵۸۷۰۹
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۰
معاون اول قوه قضاییه در مراسم تحلیف کارآموزان قضایی، گفت: ان‌شاءلله دولت و مجلس همکاری لازم را با قوه قضاییه داشته باشند تا ما بتوانیم جذب بیشتری داشته باشیم.
ناطقان:حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه ای، اظهار کرد: مصیبت‌های وارده در این ایام را تسلیت عرض می‌کنم؛ به خصوص یکی اینکه این روزها شاهد شهادت عزیزان‌مان در خاک عراق بودیم که به خاک و خون کشیده شدند و همچنین تصادفی که بین دو قطار پیش آمد و جمعی از زوار امام رضا (ع) سوختند.  

وی خطاب به قضات گفت: ان‌شاءلله دولت و مجلس همکاری لازم را با قوه قضاییه داشته باشند تا ما بتوانیم جذب بیشتری داشته باشیم، البته دولت با میزانی که در برنامه پنجم بود موافقت نکرد و امیدواریم که به ما اجازه جذب بیشتر قضات را بدهند.

وی ادامه داد: شما با سوگندی که ادا می کنید عهد می بندید با خدای خودتان که تمام توانایی خود را در جهت این مسئولیت بزرگ بکار گیرید؛ زیرا کار مهم و مسولیت سنگینی است.

محسنی‌اژه‌ای یادآور شد: یکی از شرایط قضاوت عدالت است و این را در دین اسلام داریم که قاضی باید عادل باشد؛ زیرا اگر یک فرد فاسد خوب درس خواند و بر اساس ضوابط مقرره حکم هم صادر کرد آیا این حکم معتبر است؟ اگر ما یکی از شرایط قضاوت را عدالت بدانیم، در اینجا با مشکل روبرو می شویم.

وی اضافه کرد: اگر فرد عادل باشد چگونه کار می کند و می اندیشد و اگر یک فرد عادل نباشد چگونه خواهد بود. این موضوع ابعاد مختلفی دارد ولی یک وجه آن را اشاره می کنم که ما به آن در دستگاه قضایی و قضاوت به آن نیاز داریم. همچنین  یکی از مسایل در جامعه، تناسب مجازات و جرم است.  عدالت در این تناسب چه نقشی را ایفا می کند؟ اگر یک فرد عادل بود چگونه می تواند تناسب را رعایت کند و اگر نبود چگونه می تواند رعایت کند؛ لذا اگر یک قاضی علمش به روز نباشد و اگر یک فرد به مقتضیات جامعه خود بی اطلاع باشد و اگر خیلی از این موارد غفلت داشته باشد آیا می تواند دقیقا تعیین کند که چه مجازاتی برای جرم متناسب است؟ اگر فردا نتوانست حکم موضوعی را به درستی تشخیص دهد و کم گذاشت، کم فروشی نیست.

معاون اول قوه قضاییه گفت: فتنه 88 فتنه بزرگی بود که عوامل داخل و خارج دست به دست هم دادند و اتفاقی افتاد، اگر ما بخواهیم حکم دهیم و شرایط را نسنجیم آیا همه آن افراد را می توانیم با یک نگاه محکوم کنیم که بسیار متفاوت است.

معاون اول قوه قضاییه اظهار کرد: خواهشمندم که اگر شما ایراد دارید و اگر ایرادتان وارد است برای اینکه به عنوان آسیب دامن گیر شما نباشد به این فکر کنید که چگونه تقوا پیشه کنید و اگر فکر می کنید که عیب در من است شما در آینده دچارش نشوید. اگر احساس می کنید در مورد جرم و مجازات مسایلی مطرح است ببینید اشکالش کجاست. تکرار کردم و می گویم که خیلی از مواقع اشکال از اجراست. اگر اشکال از اجراست شما بیندیشید که این اشکالاتی که از ناحیه مجریان پیش می آید در شما در آینده نباشد.

وی خطاب به قضات گفت: بسنده نکنید به آن چیزی که تا به امروز آموختید. اگر شما به آنچه که در دانشگاه و آموزش آموخته اید اکتفا کنید در آینده نمی توانید عدالت را اجرا کنید ولو اینکه عادل باشید. باید مراقب باشید و تلاش کنید که تحقیق و پژوهش تان ادامه پیدا کند.

محسنی‌اژه‌ای خاطرنشان کرد: به شما  توصیه می‌کنم که ببینیم اکنون با چه آسیب هایی روبرو هستیم و از کجا این آسیب ها ناشی می‌شود و چرا استمرار دارد. یک بار اختلاس می شود و مجازات سنگین مانند اعدام داده می‌شود و آبروی فرد می‌رود، امکان دارد همین اتفاق در قوه قضاییه هم بیفتد یک قاضی دستگیر و مجازات می شود ببینید چقدر تبعات سو دارد هم برای خود و خانواده‌اش و هم برای قوه قضاییه. پس ما از الان فکر کنیم که چرا همکار ما دچار آسیب شد. یکی از دلایل آن شیطان و هوای نفسمان هست، ولی آنچه که من تاکید دارم شیطان صفتانی هستند که از شیطان هم بدترند.

وی افزود: آیا مثل سایرین آزاد و آزاد باشیم و با هر کس مسافرت برویم و پول مسافرت ما را حساب کنند، باید بگویم که این از آسیب هایی است که لطمه می‌دهد. اگر معرفی می شوم برای خرید ماشین ببینم که هدایت شده است یا خیر. یکی از آسیب های جدی نوع مراودات است که ممکن است منتهی به خروج از عدالت شود. یکی از مشکلات ما آشنا نبودن با شرایط جامعه و بی توجهی است.

معاون اول قوه قضاییه بیان کرد: اگر می‌خواهیم تناسب را رعایت کنیم کافی نیست که فقط آیین دادرسی را بخواهیم، باید ما از پیرامون خودمان اطلاع داشته باشیم. نمی شود کسی در یک حکومتی با قانون اساسی زندگی کند و آگاهی نداشته باشد که قانون اساسی چه می گوید.

محسنی اژه ای ادامه داد: قاضی باید منطقی ترین کار را داشته باشد و همیشه باید استدلال و منطق داشته باشد.

معاون اول قوه قضاییه تصریح کرد: من دور میزی با حضور برخی مسولان نشسته بودم، حکمی داده بودم و کسی گفت محسنی چه حکمی دادی که کسی قبول ندارد؟ گفتم واقعا کسی قبول ندارد،  خودم که قبول دارم. گفت خیلی از مردم قبول ندارند گفتم چقدر از مردم؟ گفت  70 درصد  مردم قبول ندارند گفتم حداقل سی درصد قبول دارند. اگر من دیدم از دشمن و بیگانه چیزی گفته می شود کاری ندارم، اما اگر افراد خبره مطلبی را گفتند جا دارد که تاملی در مورد کار خودم کنم.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین