کد خبر: ۶۷۷۵۷
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۹
زنان و مردانی که به‌علت خیانت همسر مجبور به پذیرش طلاق می‌شوند، طلاقی که در صفحه شناسنامه حک می‌شود، اما در قلب جایی ندارد، رنج بسیاری را باید متحمل شوند، رنجی که زخم آن نیاز به التیام دارد و این التیام مرهمی موثر را می‌طلبد.
ناطقان: در گذشته‌ خیانت و رها کردن زن و فرزند یا رها کردن شوهر و طلاق به‌علت این مسائل دقیقاً خبری بود که تک و توک ممکن بود به گوش برسد و به عینه دیدن آن بسیار بعید بود، اما امروز این موارد دیگر شنیده و حکایت نیست و در نزدیکی بین دوستان و آشنایان دیده می‌شود و البته آسیب‌های روحی و روانی ناشی از این موضوع نیز حائز توجه است.

«الهام دهقان» روانشناس، نشخوار فکری را آغاز افسردگی دانست و پذیرش واقعیت با تمرین و تکرار راهکارهای منطقی را در جلوگیری از افسردگی فرد در شرایطی مانند طلاق تحمیلی موثر دانست.

استاد دانشگاه علمی کاربردی اراک  با بیان این‌که فردی که آسیب فکری یا جسمی دیده به‌صورت طبیعی در برابر بهبودی مقاومت دارد و نقش خواست و اراده خود شخص در تکمیل چرخه بهبودی بسیار مهم است، گفت: نخستین موضوعی که فرد در این شرایط با آن مواجه می‌شود عدم پذیرش این طلاق و جدایی است که این موضوع ادامه زندگی به‌صورت عادی و تداوم فعالیت‌های موثر فرد را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

وی نشخوار فکری را از علائم عدم پذیرش فرد برشمرد و افزود: فردی که به نوعی در معرض طلاق اجباری قرار گرفته است، دائم اتفاقات را با خود مرور می‌کند مقایسه انجام می‌دهد و دائم به بازسازی جریان در ذهن پرداخته و تصویرسازی‌ها را بیان می‌کند.

این روانشناس با بیان این‌که در همه این بازسازی‌ها فرد به‌دنبال مقصر است و گاهی خود و گاهی نیز، طرف مقابل را محکوم می‌کند، ادامه داد: تداوم نشخوار فکری به اضطراب، استرس و در نهایت افسردگی منجر می‌شود.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: البته عکس‌العمل‌ها نسبت به این قضیه متفاوت است و بستگی به شرایط روحی و روانی افراد دارد به‌عنوان نمونه در برخی از موارد این موضوع خود را به‌صورت نشخوار خشم نشان می‌دهد و فرد دائم به‌دنبال رفتارهای خشونت‌آمیز است که به نوعی زخم فکری ایجاد شده التیام یابد.

دهقان به لزوم آگاهی فرد در ابتدای این واکنش روانی اشاره و خاطرنشان کرد: تحقق این مهم نیازمند آگاهی افراد جامعه نسبت به واکنش‌های فردی در برابر اتفاقات است. فردی که اتفاقی تلخ را تجربه کرده است و از نشخوار فکری برای التیام ذهن خود استفاده می‌کند به وضعیت روحی و فکری خود اشراف ندارد و اطرافیان باید او را نسبت به واقعیت آگاه کنند.

این استاد دانشگاه آگاهی فرد را عاملی برای کمک به بهبودی برشمرد و افزود: بازگو کردن اتفاقاتی که رخ داده در ابتدا آرامشی موقت به فرد القا می‌کند و همین موضوع باعث تکرار این روند می‌شود. یکی از کمک‌های موثر به این افراد شنیدن صحبت‌های آن‌هاست، البته این صحبت‌ها شامل تصورات و بازسازی گذشته نمی‌شود.

وی ادامه داد: باید به فرد کمک کنیم هر آنچه که به واقع رخ داده است بدون بزرگ‌نمایی و کوچک‌نمایی مطرح شود یا این‌که بنویسند. این اقدام به فرد کمک می‌کند در زمان سریع‌تری واقعیت را بپذیرد و به زندگی عادی بازگردد.

دهقان خودشناسی را در بهبودی فرد و بازگشت به زندگی عادی موثر دانست و افزود: فردی که طلاق اجباری به دلایل مختلف از جمله خیانت همسر را تجربه کرده است و این موضوع را نتوانسته بپذیرد قطعاً به راحتی نمی‌تواند خود را مورد شناسایی قرار دهد و اطرافیان نقش مهمی در این خودشناسی دارند، هم‌چنین این اقدام می‌تواند با کمک مشاور و روانشناس نیز انجام شود.

این روانشناس خاطرنشان کرد: پذیرش طلاقی که ناشی از خیانت همسر است و زوج یا زوجه علی‌رغم میل باطنی مجبور به قبول شرایط شده است، به‌ویژه برای زنان مسأله‌ای دشوار است، اما کمک اطرافیان و آگاهی دادن به فرد در خصوص شرایطی که در آن قرار دارد به فرد کمک می‌کند به مرور این حقیقت را بپذیرد.

وی یادآور شد: خود فرد در بهبود شرایط نقش مهمی دارد، بعد از آگاهی از شرایط و طی شدن سایر مراحل فرد باید با انجام اموری متفاوت و موثر مانند فعالیتی اجتماعی به ذهن خود برای دوری از نشخوار فکری کمک کند و در واقع راه بازسازی اتفاقات و تغییر واقعیت را در ذهن خود ببندد که به مرور بتواند حقیقت را بپذیرد.

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین