کد خبر: ۶۸۰۵۰
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۲
رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه فضای فیزیکی، معلم و فضای بیرونی و محیطی در مجموع هرسه روی روند آموزش اثرگذارند عنوان کرد: اگر به این موارد توجه کنیم مدارس ما با نشاط خواهند بود و دانش آموز از حضور در مدرسه استقبال می کند. وقتی مدارس جدید می سازیم باید با این نگاه بسازیم که البته هزینه آن با مدارس سنتی تفاوت چندانی ندارد.
ناطقان:نظرپور در نشست خبری که به مناسبت برگزاری همایش ملی مدرسه ایرانی، معماری ایرانی ترتیب داده شده بود تاکید کرد: باید دقت کنیم کمبودهایی که در سطح مدارس داریم را تا حدممکن جبران کنیم، انتظار نمی‌رود در جمهوری اسلامی دانش آموزانی باشند که نتوانند در فضایی مناسب تحصیل کنند و این امر بر عهده ماست.


وی افزود : مدارس ناایمن باید ایمن شوند و مدارسی که نیازمند تخریب و بازسازی اند باید تخریب و نوسازی شوند. در این میان باید به سبک معماری ایرانی اسلامی و ایجاد مدارس مقاوم و مطابق با شرایط محیطی را هم باید در نظر گرفت.


رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه تعداد مدارس اینگونه هنوز به تعداد کافی وجود ندارد گفت: مدرسه باید فضای بانشاطی باشد. آیا این نشاط و شادابی به راحتی بدست می آید؟ چه عواملی در آن دخیل است؟ معماری مدارس باید چگونه باشد و ویژگی های مدارس بانشاط چیست؟

نظرپور با اشاره به اینکه فضای معماری مدارس می تواند تاثیر خوبی در نشاط افزایی داشته باشد گفت : باید فضاهای آموزشی متناسب با روانشناختی محیط و سن دانش آموزان طراحی شود. در معماری داخلی فضای آموزشی باید به ابعاد، صدا، بافت، مصالح و حضور طبیعت در یادگیری را نیز مورد توجه قرار دهیم.

وی افزود: مدرسه فقط کلاس درس و معلم نیست بلکه درودیوار مدرسه می توانند در تعلیم دانش آموز نقش آفرینی کنند و حتی حیاط مدرسه هم می تواند تاثیر خود را بگذارد.

رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه فضای فیزیکی، معلم و فضای بیرونی و محیطی در مجموع هرسه روی روند آموزش اثرگذارند عنوان کرد: اگر به این موارد توجه کنیم مدارس ما با نشاط خواهند بود و دانش آموز از حضور در مدرسه استقبال می کند. وقتی مدارس جدید می سازیم باید با این نگاه بسازیم که البته هزینه آن با مدارس سنتی تفاوت چندانی ندارد.

نظرپور افزود: کمتر از 100 مدرسه ماندگار در سطح کشور داریم. آیا نمی توانیم اغلب مدارسی که می سازیم ماندگار باشند؟، اگر نمی توانیم همه مدارس را با ویژگی مدارس ماندگار بسازیم حداقل باید طوری عمل کنیم تا در هر منطقه و استان مدارس ماندگاری داشته باشیم. وقتی از مصالح با کیفیت استفاده و از آنها به صورت احسن نگه داری کنیم، مدارس ماندگار رقم می خورند. حتی با خیرین مذاکره کردیم تا برای نگه داری ابنیه و تعمیرات آن مشارکت کنند.

وی با اشاره به برگزاری همایش مدرسه ایرانی، معماری ایرانی گفت: شش دوره از این همایش قبلا برگزار شده بود و اکنون بعد از وقفه ای مجدد در دانشگاه تهران شنبه هفته آینده برگزار می شود. 90 مقاله به این همایش رسیده و 93 چکیده مقاله نیز پذیرفته شده است. 86 طرح از ادارات کل نوسازی استانها به دست ما رسیده و 59 طرح دانشجویی داشتیم.

رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با اشاره به اینکه در سال 95، خیرین حدود 900 میلیارد تومان تعهد کردند گفت: این در حالی است که در بودجه حدود 200 میلیارد تومان برای ساخت مشارکتی تخصیص داده بودند که پیشنهاد کردیم این رقم به هزار میلیارد تومان برسد و اگر هزار میلیارد تومان نیز خیرین مشارکت کنند می توانیم سال آینده بخش عمده فضاهای نیمه تکمیل را به سرانجام برسایم.

وی افزود: 1572 میلیارد تومان بودجه مصوب ما در سال 95 بوده است که تا امروز 30 درصد تخصیص بودجه داشتیم و امیدواریم افزایش یابد تا بخشی از تعهدات  استانها را عملیاتی کنیم.

ادامه دارد...

منبع: ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین