کد خبر: ۷۱۲۵۰
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۳
مراسم رونمایی از کتاب همسکوت اثر سعید سکاکی, عصر امروز در مرکز تبادل کتاب برگزار شد.
ناطقان: عصر امروز در مرکز تبادل کتاب با حضور بهمن بنی هاشمی, پژوهشگر و شاعر میلاد عرفان پور شاعر سعید سکاکی شاعر و ارش کامور اهنگساز و نوازنده برگزار شد.
    
در این مراسم بهمن بنی هاشمی شاعر و پژوهشگر در خصوص کتاب همسکوت گفت: اولین مسئله ای که در مواجهه با مجموعه غزل جلب توجه می کند شکل صوری و شاید بخش بیرونی غزل است که قافیه وارایه های بدیعی می شود. در مجموعه شعر همسکوت 36 غزل است. حدود 13 غزل ان با یک وزن به خصوص سروده شده اند. تنوع وزن در این مجموعه شعر به نسبت این 36 غزل بسیار زیاد است. شاعر 14 وزن متفاوت را به کار برده است.
   
 وی افزود: شاعر در مجموعه شعر همسکوت در تعداد زیادی از وزن ها طبع ازمایی کرده است,یک موضوعی درباره موسیقی شعر بیان می,کنند,که به لحن شاعر مربوط می شود. شاعر در یک وزن شعری راحت تر شعر می گوید ان وزن جزیی از لحن شاعر شده است

این پژوهشگر با اشاره به استفاده شاعر از خوداگاه شعر هنگامی که از وزنی استفاده می کند, که سر ضرب های آن با یکدیگر اختلاف دارند، بیان کرد: وقتی شاعر یک قافیه را در اثر خود می اورد, سیری از واژه را تداعی می کند سیر تداعی هایی که واژه قافیه در مجموعه همسکوت تداعی می کند از یک خانواده نیست. ترکیب هایی مانند ملافه غم یا پتوی ماتم در این مجموعه شعری دیده می شود. می تواند یک نوع اضافه تشبیهی باشد که شاعر از دو واژه متفاوت ساخته است. این موضوع در تعداد کمی از ابیات مجموعه شعر همسکوت دیده می شود. غزل هایی که نسل ما می گوید یک نوع اشنایی زدایی مخصوص به خود را دارد که در دال ها اتفاق نیفتاده است بلکه  در مدلول ها اتفاق افتاده است و همین اشنایی زدایی مورد توجه فرمالیست ها بوده است. تمام ابیات یک شکل مستقل از یکدیگر دارند و ارتباط این ابیات به هم در فضا سازی شاعر اتفاق می افتد.
 
در ادامه مراسم ارش کامور آهنگساز و نوازنده در خصوص سعید سکاکی بیان کرد:من غم سعید را همیشه با ارتباط های دوری که داشتیم, احساس کردم این غمی که در ادبیات دارد را غم خراسانی می نامم.این غم پیش برنده است.شاعر آینه ساز و خواننده آینه دار جامعه اش است. یک مقدار اینه داری داشته باشیم. پیش از این غزل های سعید سکاکی را گرفتم امیدوارم بر روی آن آهنگسازی کنم.

در ادامه مراسم میلاد عرفانپور با اشاره به آشنایی خود با سعید سکاکی در سال 92 گفت: پشت ما به بسیاری از بزرگان ما است. بزرگان نیشابور را از جمله عطارها, شفیعی کدکنی ها و  بدیع ها می بینیم. امروز هم سعید سکاکی را می بینیم. دوره آشنایی با وی از جلسات شهرستان ادب با عنوان افتابگردان ها بود,از همان ابتدا در شعرش نشانه  نبوغش را می دیدیم.وی جزو نخبگان دوره های افتابگردان شهرستان ادب بود.   
   
در ادامه مراسم سعید سکاکی, شاعر بیان کرد: در ابتدا علیرضا بدیع بود اولین غزلی که برایش فرستادم, خیلی ذوق زده شد و مرا تشویق کرد. جدا از آنکه آموزگار بود پناه و تکیه گاه نیز بود, پس از ان استاد کاکایی بودند که در دانشگاه جلسات هفتگی و کارگاه های شعر داشتند. بعد از آن میلاد عرفانپور بود که در شهرستان ادب با وی بودم. می خواستم 70 غزل چاپ کنم انتخاب شعرها به جز 2 شعر را بدیع انتخاب کرده بود. چون واقعا در حقم حق داشت و دارد.

 پدر سعیدسکاکی نیز درباره وی اظهار داشت: سعید مهندسی می خواند و تصورش را نمی کردم,که شاعر شود.وی تا قبل از دانشجویی اش شعر نمی گفت و شعر نمی خواند خیلی به مسایل علمی, ریاضی و فیزیک علاقه مند بود. اصلا فکر نمی کردم یک زمان اینجا برای رونمایی از مجموعه شعرش بیایم.
 
در پایان مراسم  از کتاب همسکوت اثر سعید سکاکی رونمایی شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مخاطبين ارجمند
لطفا از نوشتن نظرات بصورت فينگليش (حروف لاتين) خودداري كنيد. " ناطق " به دلايل اخلاقي از انتشار نظراتي كه داراي توهين يا افترا به شخصيت هاي حقيقي يا حقوقي باشد معذور است. تلاش ما بر اين است , انتشار نظرات مخاطبين ارجمند در سريعترين زمان ممكن انجام شود , لذا براي نمايش نظراتتان شكيباباشيد.
پربازدید ها
آخرین اخبار
پربحث ترین عناوین